Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bluffmakaren som härjade innan är fast....

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsss

Medlem
Ni kommer säkert ihåg killen som lurade folk här i sommras med olika annonser. Bla. en Nikon D70, Canon 20D, Canon 350D och några Objektiv. Killen är 19 år gammal och bor i Sala.
Så alla som har blivit lurade ombeds kontakta Polisen i Sala. Ni kan skicka mail till
Sixten Mattsson: [email protected] och
skriv bara Sixten i "Subject"-rutan. Eller ring 0224-54177. Killen har lurat folk på över 100000 Kr men Åklagaren ville inte häkta honom på gund av hans låga ålder. Polisen håller på att samla allt bevismaterial mot honom så tag genast kontakt med Polisen i Sala (Sixten Mattsson).
Jag tillhör också en av dom lurade och för att avreagera mig lite så forskade jag fram vem han är,men jag tycker att det är Polisens jobb att sköta sånt här så jag lämnar inte ut hans namn och adress.

//Mats

Bra! Jag tror att han senast för bara någon vecka sen härjade igen här. Skulle Polisen behöva lite loggar, raderade annonser etc, så kan Fotosidan bistå med det. Men då får Polisen kontakta oss så hjälper vi till med det.

elmfeldt skrev:
Bra! Jag tror att han senast för bara någon vecka sen härjade igen här. Skulle Polisen behöva lite loggar, raderade annonser etc, så kan Fotosidan bistå med det. Men då får Polisen kontakta oss så hjälper vi till med det.

Jag har redan sagt till polisen att dom kan ta kontakt med er men det var till min Polis i min hemstad men Polisen i Sala har begärt över min anmälan till dom så det finns med där.

När jag pratade med Polisen i Sala så ville dom också veta om man ville göra anspråk på pengarna som man förlorade. Så tag GENAST kontakt med dom.

Matsss skrev:

Jag tillhör också en av dom lurade och för att avreagera mig lite så forskade jag fram vem han är,men jag tycker att det är Polisens jobb att sköta sånt här så jag lämnar inte ut hans namn och adress.

Utmärkt agerat! Jag anser att oskyldig tills detss bevisat skyldig är en bra devis, men de skyldiga skall klämmas åt, så jag tycker det verkar som om du varit exemplarisk i ditt agerande!

Angående att blivit lurad

Höll nästan på att falla för det, men kollade upp honom och pratade med den riktiga Niklas Holmedahl. Han kände inte till något men hade varit i kontakt med polisen utan resultat. Har diverse mail sparade med konversation ang köp av 350D.

/
Carl

mm en ide om annonserna här på fotosidan . man kanske skulle göra så att man måste ha varit medlem ett tag för att få lägga in en annons ? en månad eller två . får nog bort en del för många annonser av tveksam art lägs ju ut av medlemmar som gått med samma dag

Bra att någon engagerar sig i att sätta dit otyget! Jag såg någon av hans annonser, ett tips är att titta om annonsören överhuvudtaget lagt upp några bilder tidigare, gett kritik osv. Är han inte aktiv på fotosidan så törs i alla fall inte jag lita på annonsören! I övrigt så känns Fotosidan väldigt trygg och hjälpsam!

Hoppas han åker dit så det känns!

//Chris

skägga skrev:
mm en ide om annonserna här på fotosidan . man kanske skulle göra så att man måste ha varit medlem ett tag för att få lägga in en annons ? en månad eller två . får nog bort en del för många annonser av tveksam art lägs ju ut av medlemmar som gått med samma dag

Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag!
Innan man kan lägga ut annonser, bör man varit medlem ett tag.

skägga skrev:

Det tycker jag låter som en utmärkt idé!
Det finns ingen som helst anledning att man ska kunna lägga in annonser (speciellt inte säljes) direkt efter att man har registrerat sig.

David, Christer eller Erik, kan inte ni lägga in en omröstning så vi får veta vad fler tycker. I och med allt bluffmakeri så behöver vi nog komma på fler bra sätt att stävja detta problem.

sekretes

Om fotosidan är riktigt seriös så kanske medlemmar kan registrera sig med mer identitet typ. personnr, eller dylikt typ regkey. vet ej!

Walle skrev:
Det finns ingen som helst anledning att man ska kunna lägga in annonser (speciellt inte säljes) direkt efter att man har registrerat sig.
Inte?

Detsamma har sagts om att skriva inlägg. (Och tom posta bilder.) Själv var jag enbart 50 minuter gammal medlem när jag skrev mitt första inlägg. Faktum är att jag registrerade mig inte ens förrän jag kände behov av att posta mitt första inlägg och enbart pga detta. Skulle jag inte önskat svara på en fråga den dagen skulle jag troligen fortsatt vara en som bara "läser".

Detsamma kan säkert gälla för en del som lägger in säljesannonserna. De är, precis som jag var, en "lurker", dvs någon som bara läste lite här och var men inte kände något behov av eller hade något att bidra med. Men när behovet uppstod fanns det ingen annan möjlighet än att registrera sig. Risken blir att man stänger ute folk genom att höja tröskeln. "Äsch, igen anledning att gå med och annonsera här, det tar ju ändå två veckor innan jag får sätta upp annonsen. Jag går till Blocket/eBay/Tradera istället..."

Visst finns det säkert skojare som också registrerar sig precis innan de lägger upp en annons, men vore jag skojare skulle jag ha ett antal "vilande" konton med fejkat engagemang i väntan på att lägga upp lockbetesannonserna jag skulle tjänat pengar på. De tuffa skojarna kommer inte hindras av detta, möjligtvis impuls-typen. Så jag frågar mig om det är en effektiv metod?

Mina två korvören.

Jag blir så trött. Kan folk inte ta ansvar för sina egna handlingar längre? Skickar man mer pengar till en främmande människa än man kan tycka är rimligt att förlora så är man dum i huvudet eller möjligen jävligt naiv (eller kanske både och).

Felet ligger i människors girighet att tro och hoppas att de skall göra "klipp". Enda sättet att få dessa överoptimistiska människor att sluta med detta är troligen att klappa igen köp&sälj-avdelningen helt och hållet ...ungefär som man gömmer flaskan för en alkoholist.

Annars kan jag hitta på fler tokiga förslag som t.ex. att be Fotosidan lägga till en varningtext till varje köp och sälj annons där det framgår likt varningstexten på snus och tobaksartiklar att man kan bli blåst? Ett annat förslag kan vara att man bara får vara med på FS om man känner de som rattar FS?

Nä, sluta hitta på löjliga regler. Se de bortskickade pengarna som en gåva till en fotointresserad kille i Sala och börja använda huvudet.

PS. Hyser ingen sympati för Sala-killen. Må han brinna i helvetet. DS.

maxzomborszki skrev:
Inte?

Detsamma har sagts om att skriva inlägg. (Och tom posta bilder.) Själv var jag enbart 50 minuter gammal medlem när jag skrev mitt första inlägg. Faktum är att jag registrerade mig inte ens förrän jag kände behov av att posta mitt första inlägg och enbart pga detta. Skulle jag inte önskat svara på en fråga den dagen skulle jag troligen fortsatt vara en som bara "läser".

Detsamma kan säkert gälla för en del som lägger in säljesannonserna. De är, precis som jag var, en "lurker", dvs någon som bara läste lite här och var men inte kände något behov av eller hade något att bidra med. Men när behovet uppstod fanns det ingen annan möjlighet än att registrera sig. Risken blir att man stänger ute folk genom att höja tröskeln. "Äsch, igen anledning att gå med och annonsera här, det tar ju ändå två veckor innan jag får sätta upp annonsen. Jag går till Blocket/eBay/Tradera istället..."

Visst finns det säkert skojare som också registrerar sig precis innan de lägger upp en annons, men vore jag skojare skulle jag ha ett antal "vilande" konton med fejkat engagemang i väntan på att lägga upp lockbetesannonserna jag skulle tjänat pengar på. De tuffa skojarna kommer inte hindras av detta, möjligtvis impuls-typen. Så jag frågar mig om det är en effektiv metod?

Mina två korvören.

Men frågan är, hur intressant är det med medlemmar som bara anonserar? Jag kan tänka mig att vissa registrerar endast för att kunna anonsera. Hur intressant är det med sådana medlemmar? Varför kan de inte lika gärna anonsera på blocket i.s.f?

Walle skrev:
Men frågan är, hur intressant är det med medlemmar som bara anonserar? Jag kan tänka mig att vissa registrerar endast för att kunna anonsera. Hur intressant är det med sådana medlemmar?
Jag tror du missförstod mig. Det är inte så att jag menar att jag är ute efter att de enbart annonserar utan att det är steget som får dem att registrera sig och förhoppningsvis bli mer aktiva medlemmar. Sen är det väl inte fel för fotosidans övriga medlemskår att få ta del av vad andra vill bli av med?

Visst kanske några bara registrerar sig, kränger sina prylar för att sedan aldrig använda kontot igen, men om de är ärliga ser jag faktiskt inget fel med det även om jag önskar att de skulle bidra med annat till fotosidan också. Jag vill mycket mycket ogärna dra alla nyregistrearade över en kam och påstå att de är opålitliga eller ens mycket potentiellt opålitliga. Jag brukar försöka använda andra kriterier för sådana bedömningar. YMMV.

Som jag sade så tror jag inte på detta sätt som ett effektivt sätt att stoppa alla bluffare. Däremot sätter man effektivt upp en tröskel för folk. Några säger nog, "men det rör ju bara annonser". Säg det till medlemmen som var medlem och aktiv i en månad när han vill sälja sitt gamla objektiv för att ha råd med det nya som han blivit tipsad om i en diskussion, bara för att få meddelandet "du måste ha varit medlem i två månader för att få annonsera" (två månader var ett förslag tidigare i tråden). Något sådant skulle kunna få mig att se mig om efter andra fotosajter. Det handlar om att folk blir sura för att de blir behandlade som b-lag. I princip är det någon som säger "du är inte lika fin som oss andra för du har inte varit med lika länge" och "vi kan inte lita på dig". So what kanske någon tycker. Tja, jag tycker inte det är helt nödvändigt.

Och vad betyder ett gammalt medlemskonto egentligen för en persons ärlighet? Även om han varit aktiv? Det finns folk som varit aktiva länge under fejkade identiteter. Hur lång tid måste man vänta innan man kan anta att man sållat bort skojarna? Om någon har en bra lösning på detta lovar jag att det finns STORA pengar att tjäna på det (Hur mycket skulle eBay betala för att kunna erbjuda tjänsten "du blir aldrig lurad på vår sajt"? De betalade X miljarder för Skype...) I och med att ingen verkar ha stigit fram med en sådan än så är jag mycket tveksam inför denna typ av förslag som särskilt effektiva.

Jag skulle kunna tänka mig att man bygger en "web-of-trust", ungefär som signerade keychains i PGP-funkar. Dvs jag vill köpa av Pelle. Olle anser att Pelle är pålitligt till 100% och Olle är pålitlig enligt Kalle. Jag vet vem Kalle är och litar på hans omdömme. Alltså tror jag att Pelle är ärlig. Tyvärr kräver det infrastruktur och är inte heller det ofelbart. Det kräver också att man har ett kontaktnät som är villiga att gå i god för en. Vet inte hur många på Fotosidan som känner mig nog för att vilja gå i god för att jag är "Max Zomborszki" och troligtvis inte en helt genomrutten karaktär. Så även där finns en tröskel för att komma "in" vilket är problematiskt om folk sätter för stor tilltro till systemet. Kanske bäst är ett system som inte ger någon tilltro, men då kräver det att man gör hästjobbet varje gång, dvs ser till att man gör allt man kan för att övertyga sig om att motparten är hederlig.

Men om någon verkligen tror på den föreslagna metoden, kontakta redaktionen direkt istället för att försöka övertyga oss tvivlande medlemmar.

Annars håller jag faktiskt med Richard om att folks girighet troligen är det största problemet. De bedrägerier jag bevittnat har en gemensam faktor, priset har varit lite för bra. Folk har inte klagat på underliga villkor (varför får jag bara kontakta dig via MSN/icke-listad kontantkortsmobil?) just för att priset är ju så bra ändå. Skulle skojarna lägga sig på precis samma nivå som andra skulle man hellre välja ett "säkrare kort" för samma pris. De spelar på folks hopp om att göra klipp.

Ibland kan man ha tur, som när jag och polaren köpte ett studioblixtset för säkert 2/3 av priset för motsvarande vi sett. Men vi fick åka ut och klämma på prylarna och testa att de funkade. Skulle det inte varit för detta skulle vi troligen trott att det var defekta eller trasiga saker han försökte kränga. Men räkna inte med turen, övertyga er när ni ser ett "för bra" pris.

Med detta (långa) inlägg ville jag bara förklara att jag inte ser någon absolut självklarhet i uttalandet "Det finns ingen som helst anledning att man ska kunna lägga in annonser (speciellt inte säljes) direkt efter att man har registrerat sig." Ni kanske är av annan åsikt, meddela då redaktionen det direkt är mitt råd (om ni verkligen vill få en ändring till effekt).

Tror inte jag har så mycket mer att tillägga i tråden så jag tänker inte bevaka den mer. Vill någon mig något så är ni välkomna att kontakta mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar