Walle skrev:
Men frågan är, hur intressant är det med medlemmar som bara anonserar? Jag kan tänka mig att vissa registrerar endast för att kunna anonsera. Hur intressant är det med sådana medlemmar?
Jag tror du missförstod mig. Det är inte så att jag menar att jag är ute efter att de enbart annonserar utan att det är steget som får dem att registrera sig och förhoppningsvis bli mer aktiva medlemmar. Sen är det väl inte fel för fotosidans övriga medlemskår att få ta del av vad andra vill bli av med?
Visst kanske några bara registrerar sig, kränger sina prylar för att sedan aldrig använda kontot igen, men om de är ärliga ser jag faktiskt inget fel med det även om jag önskar att de skulle bidra med annat till fotosidan också. Jag vill mycket mycket ogärna dra alla nyregistrearade över en kam och påstå att de är opålitliga eller ens mycket potentiellt opålitliga. Jag brukar försöka använda andra kriterier för sådana bedömningar. YMMV.
Som jag sade så tror jag inte på detta sätt som ett effektivt sätt att stoppa alla bluffare. Däremot sätter man effektivt upp en tröskel för folk. Några säger nog, "men det rör ju bara annonser". Säg det till medlemmen som var medlem och aktiv i en månad när han vill sälja sitt gamla objektiv för att ha råd med det nya som han blivit tipsad om i en diskussion, bara för att få meddelandet "du måste ha varit medlem i två månader för att få annonsera" (två månader var ett förslag tidigare i tråden). Något sådant skulle kunna få mig att se mig om efter andra fotosajter. Det handlar om att folk blir sura för att de blir behandlade som b-lag. I princip är det någon som säger "du är inte lika fin som oss andra för du har inte varit med lika länge" och "vi kan inte lita på dig". So what kanske någon tycker. Tja, jag tycker inte det är helt nödvändigt.
Och vad betyder ett gammalt medlemskonto egentligen för en persons ärlighet? Även om han varit aktiv? Det finns folk som varit aktiva länge under fejkade identiteter. Hur lång tid måste man vänta innan man kan anta att man sållat bort skojarna? Om någon har en bra lösning på detta lovar jag att det finns STORA pengar att tjäna på det (Hur mycket skulle eBay betala för att kunna erbjuda tjänsten "du blir aldrig lurad på vår sajt"? De betalade X miljarder för Skype...) I och med att ingen verkar ha stigit fram med en sådan än så är jag mycket tveksam inför denna typ av förslag som särskilt effektiva.
Jag skulle kunna tänka mig att man bygger en "web-of-trust", ungefär som signerade keychains i PGP-funkar. Dvs jag vill köpa av Pelle. Olle anser att Pelle är pålitligt till 100% och Olle är pålitlig enligt Kalle. Jag vet vem Kalle är och litar på hans omdömme. Alltså tror jag att Pelle är ärlig. Tyvärr kräver det infrastruktur och är inte heller det ofelbart. Det kräver också att man har ett kontaktnät som är villiga att gå i god för en. Vet inte hur många på Fotosidan som känner mig nog för att vilja gå i god för att jag är "Max Zomborszki" och troligtvis inte en helt genomrutten karaktär. Så även där finns en tröskel för att komma "in" vilket är problematiskt om folk sätter för stor tilltro till systemet. Kanske bäst är ett system som inte ger
någon tilltro, men då kräver det att man gör hästjobbet varje gång, dvs ser till att man gör allt man kan för att övertyga sig om att motparten är hederlig.
Men om någon verkligen tror på den föreslagna metoden,
kontakta redaktionen direkt istället för att försöka övertyga oss tvivlande medlemmar.
Annars håller jag faktiskt med Richard om att folks girighet troligen är det största problemet. De bedrägerier jag bevittnat har en gemensam faktor, priset har varit
lite för bra. Folk har inte klagat på underliga villkor (varför får jag bara kontakta dig via MSN/icke-listad kontantkortsmobil?) just för att priset är ju så bra ändå. Skulle skojarna lägga sig på precis samma nivå som andra skulle man hellre välja ett "säkrare kort" för samma pris. De spelar på folks hopp om att göra klipp.
Ibland kan man ha tur, som när jag och polaren köpte ett studioblixtset för säkert 2/3 av priset för motsvarande vi sett. Men vi fick åka ut och klämma på prylarna och testa att de funkade. Skulle det inte varit för detta skulle vi troligen trott att det var defekta eller trasiga saker han försökte kränga. Men räkna inte med turen, övertyga er när ni ser ett "för bra" pris.
Med detta (långa) inlägg ville jag bara förklara att jag inte ser någon absolut självklarhet i uttalandet "
Det finns ingen som helst anledning att man ska kunna lägga in annonser (speciellt inte säljes) direkt efter att man har registrerat sig." Ni kanske är av annan åsikt, meddela då redaktionen det direkt är mitt råd (om ni verkligen vill få en ändring till effekt).
Tror inte jag har så mycket mer att tillägga i tråden så jag tänker inte bevaka den mer. Vill någon mig något så är ni välkomna att kontakta mig.