Annons

Bloggbilder, upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

indie

Aktiv medlem
Såsom jag förstod det så är det väldigt svårt med lagar om upphovsrätt osv. Därför frågar jag här ifall någon vet.

Jag har tagit en del bilder, dessa har sedan publicerats på en blogg. Såg i veckan att Expressen.se (vet inte om det var i tidningsupplagan också) hade publicerat dessa bilder. De hade länkat till bloggen under fotona men undrar vad som gäller. Får de ta bilder från en blogg sådär utan att fråga?

MVH Lindah
 
Okej, det kan inte vara så att expressen har något avtal med bloggportalen om att de kan ta bilder från en blogg utan att fråga fotografen i fråga? Expressen har även ändrat i bilden, lagt dit saker och även beskurit bilden. De får de väl inte heller göra?
 
Okej, det kan inte vara så att expressen har något avtal med bloggportalen om att de kan ta bilder från en blogg utan att fråga fotografen i fråga? Expressen har även ändrat i bilden, lagt dit saker och även beskurit bilden. De får de väl inte heller göra?
I så fall måste bloggportalen ha ett avtal med alla bloggare som innebär att portalen äger rätten till bilderna. Jag undrar om det inte är så för den som bloggar på t ex Aftonbladets sajt.

Edit: Bloggar man på Aftonbladet.se medger man att "Aftonbladet-koncernen får rätt att lagra ditt material och också publicera det i andra medier som de disponerar över, både i sitt ursprungliga skick och i redigerat skick".
 
Tack för svaren Erland! Det är inte på aftonbladet som bloggen ligger utan på mama.nu. Men jag ska kolla närmare på avtalen och sedan ev. kontakta expressen.
 
Mama och Expressen har ju samma ägare (Bonnier) så det är inte omöjligt att de har ett avtal om samarbete. Men jag tycker du gör helt rätt i att mejla Expressen (och kanske den som publicerat dina bilder på Mama) och fråga hur det har gått till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.