Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blockets avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
När man annonserar på Blocket godkänner man följande avtalspunkt:

• Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB. Det är ej tillåtet att "låna" bilder från andra annonser eller kopiera hela annonstexter. Bilderna är skyddade under upphovsrättslagen.

För mig låter detta som: Jag avstår från alla mina rättigheter till annonstexten och bilden till förmån för Blocket AB.

Vilket då t.ex. innebär att jag måste ta två bilder av dom prylar jag säljer. En för Blocket och en annan (för övriga annonsmedier jag vill använda mig av) som är tillräckligt olika för att gälla som separat bild. Och författa två tillräckligt olika texter också för Blocket äger ju texten.

Eller?

Det är ju så i svensk praxis att vissa saker är implicita. Skriver man in en text och för in en bild på en annonssajt så ger man rätten att publicera dessa. Annat vore ju befängt! Detta behöver man inte specificera i avtal. Vill sajten/tidningen ha mer rätt än så, t.ex. för att använda materialet i sin egen marknadsföring, så kan man naturligtvis specificera detta i avtalet. Men "alla" rättigheter är ju helt befängt!

Kan någon förklara detta för mig? Vad har man kvar av denna fina upphovsrätt när man gett någon alla rättigheter till det man producerat?

Det finns ofantligt många självutnämnda "jurister" på Fotosidan, förväntar du dig verkligen ett vettigt svar, här?!

Varför frågar du inte Blocket AB vad de menar, eller en riktig jurist?

Ett avtal om att man överlåter alla rättigheter till en viss bild eller text borde rimligen innebära att man gör just det.

Sen kan man kanske teoretisera om att det skulle vara oskäliga avtalsvillkor
(36 § Avtalslagen är ju en rolig en...), osv. men det är ju inte som att det är ett praktiskt problem.

Jag tror, utan att egentligen ha kollat upp någonting, att den konsument som blir stämd av Blocket för att ha använt en bild som han laddat upp till en Blocket-annons, någon annanstans, skulle klara sig i rätten.

Förmodligen inser Blocket inte vad det egentligen innebär och vilka konsekvenserna är. Det ser ut som en typisk klumpig friskrivning i syfte att undvika att någon drygar sig om att hans bild har hamnat på Blocket.

Jag säger som i tidigare inlägg i diskussionen: Kontakta blocket och informera om den faktiska innebörden av deras villkor.

Äsch, jag missade den tidigare tråden. Fy, fy...

Men den var nog helt värdelös. Diverse spekulationer och "troenden".

Visst ämnar jag ta upp detta med Blocket men tänkte först få mer kött på benen här på fotosidan.

henrik.f skrev:
När man annonserar på Blocket godkänner man följande avtalspunkt:

• Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB. Det är ej tillåtet att "låna" bilder från andra annonser eller kopiera hela annonstexter. Bilderna är skyddade under upphovsrättslagen.

Kan någon förklara detta för mig? Vad har man kvar av denna fina upphovsrätt när man gett någon alla rättigheter till det man producerat?

Jag tolkar det som att Blocket vill säga att man har koll på om man som enskild annonsör kopierar bilder och texter från andra annonsörer. Man kan ju tänka sig att Blocket har lättare att övervaka kopieringar än den enskilde. Men jag säger som alla andra i tråden: Fråga Blocket om vad syftet är.

Re: Re: Blockets avtal

Kijana skrev:
Men jag säger som alla andra i tråden: Fråga Blocket om vad syftet är.

Ni menar alltså på fullt allvar att man sådär bara skall ge Blocket tolkningsföreträde i en lagfråga? Finner jag oerhört naivt!

Nej, jag (och de andra utgår jag från) föreslog att du skulle fråga Blocket om innebörden av deras avtalstext. Ingen har ens andats om att du skulle ge Blocket något tolkningsföreträde.

LeadHead skrev:
.....

Förmodligen inser Blocket inte vad det egentligen innebär och vilka konsekvenserna är. Det ser ut som en typisk klumpig friskrivning i syfte att undvika att någon drygar sig om att hans bild har hamnat på Blocket.

......

Fast innebär inte avtalsskrivningen att Blocket faktiskt tar över ansvaret, och därmed kan bli skadeståndsskyldiga om fel bilder hamnar där... har förvisso inte läst avtalet, och det kanske finns ytterliggare paragrafer där de inte tar något ansvar för insänt material....

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar