ANNONS
Annons

Blixtsynktid 1/250 vs 1/500

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Inte för att jag vet om det här är rätt forum, men det var en sak som jag började fundera över när jag läste en annan tråd och det har med blixtsynktiderna att göra.

Det finns diverse uppfattningar om hur mycket man ska lyssna på Ken Rockwell men helt klart är att han tycker att korta blixtsynktider är viktigt:) och där slår D70/D70s/D50 så gått som alla andra digiala kameror som finns på marknaden inklusive Nikons proffsmodeller såsom D2X och D2Hs, vilket jag tycker är intressant.

Vad är det som gör att Nikon inte har 1/500 blixtsynk på dessa modeller? De tidigare proffsmodellerna hos Nikon hade 1/500 blixtsynk men inte de nyare modellerna. Detsamma gäller Canon där 1D hade 1500 men inte nyare modeller. Finns det någon anledning till detta?

(Och, jo, jag vet att man kan använda det som kallas för FP på Canon för att få kortare synktider men det är inte det som jag frågar efter:)

--jalle

Kan bara svara för Canons del. I deras fall beror den längre synktiden på CMOS-sensorn. Den första 1D-modellen hade en CCD-sensor istället och klarade både 1/16000 (mot en 1/8000) och 1/500 i x-synk.

Tack Jesper.

Det verkar vara samma orsak för Nikon. Jag blev nyfiken och med hjälp av din ledtråd och Goggle så hittade jag följande text på nätet.

Now that this is cleared, on to the explanation on flash sync. The D2x uses CMOS, and just like the D2H, is subjected to 1/250 flash sync speed because of the way CMOS sensors work. (For starters: D2H has a different CMOS type of sensor, but CMOS none the less.) All other Nikon DSLRS except the D100 have a 1/500 sync with flash. Why? simple answer: CCDs have built in electronic shutters, something impossible to achieve with CMOS sensors.

Det är alltså den elektroniska slutaren som möjliggör 1/500 synktid och detta går inte att få till med CMOS sensorer.

Nu blev jag än mer nyfiken på varför det skulle vara omöjligt och sökte lite till.. Men de resultaten var så förvirrande så att jag begriper egentligen ingenting. Om jag fattade rätt så är CMOS sensorer egentligen bättre på att fånga snabba förlopp än CCD:er, men...

Nåväl, jag har i alla fall lärt mig lite mer.

Tack Jesper.

--jalle

JalleS skrev:
Men de resultaten var så förvirrande så att jag begriper egentligen ingenting. Om jag fattade rätt så är CMOS sensorer egentligen bättre på att fånga snabba förlopp än CCD:er, men...
Tänk på att det finns sensorer av CCD-typ som inte har elektronisk slutare, så bara för att det är en kamera med CCD-sensor innebär inte att den kan ha extremt kort synktid, det är en effekt av den elektroniska slutaren. Men av de CMOS-baserade sensorer som finns idag har ingen elektronisk slutare. Om det är teoretiskt omöjligt att göra sådana vill jag inte uttala mig, det får någon sensorkonstruktör göra :)

Sen bör det säga att 1/500s som D70 har är en påtvingad blixtsynkgräns. Jag har synkat med extern blixt på 1/8000s bara för att visa att det gick, dvs den snabbaste slutartiden D70 klarar. Detta beror på hela sensorn alltid exponeras på D70 och fokalplansslutaren skymmer aldrig sensorn när den elektroniska slutaren är öppen.

Men det bör tilläggas att jag förstår lite varför Nikon har begränsningen på 1/500s. Blixtpulserna kan vara längre än 1/8000s (en SB-800 kan ge ifrån sig under så lång tid som 1/1050s) vilket innebär att för korta synktider skulle kunna ge problem (ojämna exponeringar). Man har lagt sig på en "säker" nivå.

Själv tycker jag Ken Rockwell är löjligt resolut på denna punkt. Det är inte en särskilt avgörande fråga för majoriteten av fotograferna där ute, även om han verkar försöka påskina annat. Men han verkar ha sina fixa idéer.

Jag tror det var Kodak som hade ett dokument (en PDF) på sin hemsida om olika typer av sensorer och olika konstruktioner. Där stod lite om elektroniska slutare. Hojtar till om jag hittar dokumentet igen.

Den jag tänkte på var lite längre, lite mer tekniskt inriktad och *betydligt* mer träig att läsa (kanske ingen förlust alltså). Det är möjligt att jag förväxlat den med någon annan och att det inte var Kodak som skrev den. Den bör finnas utskriven i mina pärmar, ska försöka leta vidare.

Men tack för länken du hittade! Ytterligare intressant information till mitt bibliotek :-D

jag tycker att ken rockwell är ganska vettig när han förespråkar så kort blixt synk som möjligt.själv ångrar jag att jag inte köpte en D70 även om jag aldrig behövt använda blixt synk (jag har inte ens blixt!) men jag vet att jag kanske kommer behöva använda det i framtiden kanske och då kommer det vara jättebra att ha kort blixtsynk!

men har man valt fel så har man valt fel 1/250 är ju värdelöst jämfört med 1/500 tyvärr.

Värdelöst?

Personligen tycker jag herr Rockwells recensioner är ganska värdelösa...

Jag ser ingen nytta i det.. Men kanske någon insatt som använder 1/500 kan förklara varför det är så bra..

Vissa kombinationer av kamerahus och blixt fungerar vid alla exponeringstider. Fotograferar man mycket porträtt utomhus med upplättningsblixt kan det vara värt att kolla upp vilka kombinationer som fungerar tillsammans.

alla d70 ägare vet att det är bra!fråga de varför det är så bra men jag är säker på att jag kommer att behöva 1/500 i framtiden någon gång och då kommer det kännas ganska surt att sitta med canon eller med D2X

Innan man slänger ur sig uttalande som att 1/250 i x-synk är värdelöst jämfört med 1/500 så bör man kanske ha lite på fötterna.

Man kan ju vända på argumentationen, om det hela gäller upplättnadsblixt, i kombination med starkt ljus och stor bländare. För det är väl det som är en huvudsakliga anledningen till att kunna synka snabbt?

D70 klarar som lägst ISO200..
Canon klarar ISO100 (50 t.o.m)

ISO 200 1/500 f2.0
ISO 100 1/250 f2.0
ISO 50 1/125 f2.0

Eller finns det andra tillfällen då 1/500 x-synk klarar biffen då FP-blixt inte gör det?

rolandolofsson skrev:
jag tycker att ken rockwell är ganska vettig när han förespråkar så kort blixt synk som möjligt.själv ångrar jag att jag inte köpte en D70 även om jag aldrig behövt använda blixt synk (jag har inte ens blixt!) men jag vet att jag kanske kommer behöva använda det i framtiden kanske och då kommer det vara jättebra att ha kort blixtsynk!

men har man valt fel så har man valt fel 1/250 är ju värdelöst jämfört med 1/500 tyvärr.

No comment! :D

Tja, men det var faktiskt inte den diskussionen som jag var ute efter. Jag var nyfiken på den tekniska anledningan till att Nikon (och Canon) inte har synktid 1/500 på sina dyrare modeller när de billigare har det.

Men jag förstår inte riktigt varför du är besviken över synktiden för din 20D om du nu aldrig har använt blixt?

--jalle

rolandolofsson skrev:
alla d70 ägare vet att det är bra!fråga de varför det är så bra men jag är säker på att jag kommer att behöva 1/500 i framtiden någon gång och då kommer det kännas ganska surt att sitta med canon eller med D2X

JalleS skrev:
Tja, men det var faktiskt inte den diskussionen som jag var ute efter. Jag var nyfiken på den tekniska anledningan till att Nikon (och Canon) inte har synktid 1/500 på sina dyrare modeller när de billigare har det.

Men jag förstår inte riktigt varför du är besviken över synktiden för din 20D om du nu aldrig har använt blixt?
--jalle
Canon och Nikon har ridåslutare, det är mig endast optik med centralslutare som klarar så snabb synktid, t.ex Hasselbladsoptik.

Utlovat dokument (nästan)

Ojsan, slarvig och disträ som man är verkar jag ha blandat ihop två dokument när det gäller sensorer. Det jag tänkte först och främst på var ett som jämförde olika typer av sensortekniker. Trots letande har den fortfarande undsluppit att återfinnas... än.

Det andra var ett från Kodak som handlar om CCD:er.

Men i min jakt på det första utlovade dokumentet hittade jag några andra som kanske kan vara intressanta för folk som vill läsa mer om sensorer:
Även DPReview har en ganska bra beskrivning av CCD/CMOS-sensorer

Sökandet efter det försvunna dokumentet fortsätter... :)

[Edit: PS. Tänk på att vissa av dessa dokument har några år på nacken så ta inte för hårt på slutsatserna i artiklarna angående CCD vs. CMOS. Tekniken går framåt och det är fullt möjligt att slutsatserna redan är föråldrade.]

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Innan man slänger ur sig uttalande som att 1/250 i x-synk är värdelöst jämfört med 1/500 så bör man kanske ha lite på fötterna.

Man kan ju vända på argumentationen, om det hela gäller upplättnadsblixt, i kombination med starkt ljus och stor bländare. För det är väl det som är en huvudsakliga anledningen till att kunna synka snabbt?

D70 klarar som lägst ISO200..
Canon klarar ISO100 (50 t.o.m)

ISO 200 1/500 f2.0
ISO 100 1/250 f2.0
ISO 50 1/125 f2.0

Eller finns det andra tillfällen då 1/500 x-synk klarar biffen då FP-blixt inte gör det?

Precis som ovanstående inlägg visar så har man ur exponeringshänseende inte någon skillnad mellan 1/250 synk och iso 100 resp 1/500 och iso 200.
Allt prat om D70 och den snabba blixtsynktiden har dock fått mig att fundera. Varför allt detta prat?

Vad är det man missar när man resonerar på detta sätt? Det är många, inkl bla Phil Askey, som har prisat D70 snabba blixtsynktid men jag kan bara inte förstå varför. Det enda tillfället då man har nytta av detta är väl när man måste ner i exponeringstid av annan anledning och dessutom måste använda upplättningsblixt. Det har aldrig inträffat för mig.
Men, jag antar att jag missar något!

epep skrev:
Precis som ovanstående inlägg visar så har man ur exponeringshänseende inte någon skillnad mellan 1/250 synk och iso 100 resp 1/500 och iso 200.
Allt prat om D70 och den snabba blixtsynktiden har dock fått mig att fundera. Varför allt detta prat?

Vad är det man missar när man resonerar på detta sätt? Det är många, inkl bla Phil Askey, som har prisat D70 snabba blixtsynktid men jag kan bara inte förstå varför. Det enda tillfället då man har nytta av detta är väl när man måste ner i exponeringstid av annan anledning och dessutom måste använda upplättningsblixt. Det har aldrig inträffat för mig.
Men, jag antar att jag missar något!
Var inte så säker, ska man vinna en "pissing contest" så är alla funktioner viktiga:)
OBS! Jag säger inte att nån sida är bättre eller sämre!

Rycker upp denna diskussion igen då jag fått följande fråga från en medlem här på Fotosidan:
-----------
Hej
Jag funderar på att köpa en extern blixt till min 350d och av den anledningen har jag letat runt lite bland forumen. Jag hittade ett inlägg av dig och av den anledningen kontaktar jag dig =) Hoppas att det är ok.
Jag undrar om man kan ställa in snabba slutartider och köra med Sigma EF-500 DG Super II samtidigt? med den inbyggda blixten går det ju bara att ha upp till 1/200 sec?
Jag vill kunna ställa in tex 1/1600 sec och samtidigt ha blixten igång.
Skulle bli glad om du ville svara på min fråga.
-----------

Sedan så läste jag följande i instruktionsboken på sidan 101:
-----------
Kort blixtsynkroniseringstid (FP-blixt)
Med kort synkroniseringstid kan du använda kortare tider än 1/200 sekund.
-----------

Det står även en del på danska i instruktionsboken till blixten.
Jag provade att köra med 1/4000-dels sekund och F3.2 och bilden blev till och med överexponerad.
I vart fall så är jag ingen hejare på blixtar och undrar om någon kan besvara frågeställningen ovan.
/Lennart

Bilagor

• sigma.gif
    sigma.gif
    25.6 KB · Visningar: 362
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar