Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsynktid 1/250 vs 1/500

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!
Det var jag som frågade om råd, gällande Sigma EF-500 DG Super II och min 350d.
Jag undrar alltså om det fungerar att ställa in egen slutartid tillsammans med denna blixt?

Jag är ute efter att kunna ta bilder med snabba slutartider och samtidigt blixt. Den inbyggda blixten i 350d fungerar bara upp till 1/200 sec...=(

Någon som kan svara?

MVH Romana

Jag är inte den som ger mig...=)
Hallå på er - ni som kan - Hjälp en som inte kan!

MVH Romana

:)
Jag har en canon 580ex, den funkar med snabbare slutartider.
Jag förutsätter att sigmas funkar med.

PS.
Efter att ha begrundat och läst genom slutet på tråden igen fattar jag lite mer:)
Jo, enligt vad utdraget ur instruktionsboken säger så funkar det med kortare slutartid.
DS.

Senast ändrad:
Nåja..mer än en timme kanske du vill ge medlemmarna att svara???

Nåväl...Svaret är Ja, det kan du.

Genom att läsa instruktionsboken till din blixt hade du fått reda på att det fungerar. Har du blixten ansluten och i FP-läge så kan du använda alla slutartider.

Själv så väntar jag fortfarande på ett vettigt svar på varför D70's 1/500 i x-synk är så överlägset när den ändå bara har ISO200

ISO200 1/500 f/2.0 == ISO 100 1/250 f/2.0

Tack Björn och Jesper för era snabba svar=) Jesper - Jag har inte köpt Blixten ännu, därav svårt att läsa manualen=)

Glada kramar till er alla!

MVH Romana

Jag glömde - Tack Lennart - för hjälpen! Nu är jag glad!!!! Jag tänker köpa en blixt och den kommer att funka som jag vill!!! Hej hopp!

MVH Romana

För att rå på dagsljuset

En fördel med 500del i stället för 250 är ju den som vanligen framförs, nämligen om man vill köra upplättningsblixt med stora bländare.

Som riktigt påpekats så
iso 200 500del
och
iso 100 250del

ger samma bländare.
Dessutom kan man med gråfilter lösa detta problem.

Men ...

Du ska ska ta en gruppbild, du måste backa 3
meter, bakom gruppen breder det vackra landskapet ut sig. Landskapet behöver exponeras f8 250del
Du vill lägga på lite upplättningsblixt eftersom gruppen står lite i skuggan. Risken är annars att
det bara blir siluetter. Ett steg mindre känns lagom alltså f5,6 på blixten.

Nu har du bara med dig den inbyggda blixten
som har ledtal 12. Fullt ös på den och du har f4 på blixtbelysningen, fast du skulle vilja ha f5,6.

Om du nu har 500del sync kör du 500del f5,6
och din blixt ger ett stegs mindre upplättning.

Detta går inte att lösa med gråfilter!
(men med en starkare blixt)

Det hela är rätt enkelt engentligen: Blixtexponeringen är oberoende av exponeringstiden, men inte befintliga ljuset. Om man kör upplättningsblixt i stark dagsljus behöver blixten alltså bara köra med halva kraften med 1/500 jämfört med 1/250. Batterierna håller alltså längre, t.ex.

Bländare och iso spelar ingen roll eftersom det påverkar blixten och befintliga ljuset likadant, och däremot inte deras relativa styrka.

ANNONS