Annons

Blixtsync med EOS300D

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeH

Medlem
Har kollat runt lite och känt mig så där härligt nybörjaraktig och har en fråga:

Kan man överhuvud taget få blixten att slå annat än i början. i "2:a ridån" eller nåt sånt har jag hört nåt om?!?! på en EOS 300D? eller måste jag uppgradera mig? :)

Eller beror det på blixten?
 
Senast ändrad:
MickeH skrev:
Har kollat runt lite och känt mig så där härligt nybörjaraktig och har en fråga:

Kan man överhuvud taget få blixten att slå annat än i början. i "2:a ridån" eller nåt sånt har jag hört nåt om?!?! på en EOS 300D? eller måste jag uppgradera mig? :)

Eller beror det på blixten?
Är inte det en av funktionerna som är spärrad i 300D, som du endast kommer åt med det "ryska hacket"?
 
Hmm, det har du rätt i.. kanske inte är en sådan låst funktion, men jag tycker mig minnas att det är det. Jag bollar över frågan till en 300D användare.
 
Synk på andra ridån finns inte i kameran (utan hacket). Har man däremot en blixt där man kan ställa in det, fungerar det ändå. T ex med EX 550 eller Sigma 500 Super. Det fungerar dock inte med en EX 420.
// Kjelle

Edit: Jag ser nu att du har en Sigma 500 ST. Jag är inte helt säker, men jag tror inte den blixten har synk på 2:a ridån.
// Kjelle
 
Ah ok... men om man installerar hacket så kan man låta kameran sköta det då alltså?!
 
Det kan gå. Rysshacket har den funktionen, men jag hittar ingen info på Sigmas hemsida om hur 500 ST klarar synk på 2:a ridån.

Det bästa sättet är nog helt enkelt att testa.

// Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.