Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtstyrning 40D och 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Jag har en 580EX (I) och en EOS 40D.
Vissa blixtinställningar skall vad jag förstår gå att ställa in från kamerans meny "Blixtstyrning".
När jag öppnar den och "Funktionsinst. extern blixt" är bara "Exp. komp blixt" och "E-ttl II" möjliga att ställa. Värdena "Blixtmetod", "Synk 1/2 ridå" och "FEB" är gråa och inte möjliga att ändra i kameran. Ändrar jag dock värdena för dessa i blixten, indikeras det i dessa gråa menyer i kameran.
Inte heller "C.fn inställn. extern blixt" funkar i kameran. Klickar jag där visas bara: "Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt". Men 580EX brde väl knappast vara inkompatibel med 40D?

Någon som har samma blixt/kamera-combo som kan kommentera om detta är normalt eller om det är jag som inte läst instruktionerna ordentligt.

/Jerry.
 
Jag tror det är så att det bara funkar med alla funktioner om man har en 580EX II + 40D, det är den kombinationen jag har och då går allt att ställa in. Men jag kan ha fel ...
 
De senaste kamerorna, däribland 40D, har ett annat sätt att styra funktionerna till blixten, förutom blixtkompensation, då.

Detta nya sätt, som är smidigt när det fungerar, är enbart kompatibelt med 580 EX II och 430 EX II.

Du kan fortfarande ställa in de funktioner du efterfrågar, men du får göra det på blixten.
 
Tack för er hjälp.
Särskilt Anders svar hjälper mig att somna gott ikväll. Trodde jag köpt en beggad blixt som var trasig. Har nu fått verifierat att så inte är fallet från andra håll också.
Konstigt nog kan jag inte finna något om denna skillnad mellan blixtmodellerna i kamerans manual. Borde ju framgå tycker man. Tycker jag läst hyffsat noga.

/Jerry.
 
Tja, i min manual står det att inställningsmenyn för extern blixt bara fungerar tillsammans med blixtar som har stöd för den funktionen.
På nästa sida nämns 580 EX II som en sådan blixt. Detta förstås för att då var det den enda blixten som detta fungerade med.
Dessutom uppmanas man att läsa i blixtens bruksanvisning för att se vilka funktioner som kan ställas in från kamerans menysystem.

Jag tycker nog att det är allt man kan begära. I kamerans bruksanvisning kan de ju inte gärna räkna upp alla blixtmodellers olika funktionalitet. Om inte annat så kommer det ju nya blixtar efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.