ANNONS
Annons

Blixtstyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej jag jåller på med en mod av en vivitar 283, med en potentiometer.

Lite riktvärden finns här:
http://www.krebsmicro.com/VIV283/index.html

Men en fråga, -1stop innebär det en halvering av blixteffekten?
Samt om man kollar i kamerans histogram(har ingen blixt/Ljus-mätare) motsvarar då var pinne/gräns ett steg?

Minne egen teori var nämligen att mäta fram lite verkliga värden.
om man fotar en ljus bakgrund (enbart bakgrunden) och blixten är full effekt. histogrammet visar då en tydlig peak vid 4"steget"

-1stop på blixten borde väl då visa samma peak vid 3:e steget?

Samma inställning på kameran givetvis.

Tar upp denna frågan igen:
Om man ska minska blixteffekten med ett exponeringssteg, är det detsamma som 1/2 effekt.

Och i så fall är 2stegs minskning 1/4 effekt?

/Henrik

Tar upp denna frågan igen:
Om man ska minska blixteffekten med ett exponeringssteg, är det detsamma som 1/2 effekt.

Och i så fall är 2stegs minskning 1/4 effekt?

/Henrik

Kolla vad definitionen av ett "steg" är så klarnar det säkert.

Eller varför inte prova med kameran? Dubbla tiden och minska bländaren ett steg borde ge samma ljus :)

Förhållandet mellan tid och bländare har jag väl hyffsad koll på. Tanken var mer om förhållandet var samma med blixt

ex, full effekt på blixten ger rätt exponering med f8

1/2 effekt på blixten skulle då ge korrekt exponering med f5,6
Rätt eller fel??

Anledning var mest att göra en rätt skala till styrningen av mina blixtar, och har följt värden i tabellen som länkas till i första inlägget. Jag ville ha en skala på blixten som säger 1, 1/2, 1/4,
1/8 osv

Förhållandet mellan tid och bländare har jag väl hyffsad koll på. Tanken var mer om förhållandet var samma med blixt

ex, full effekt på blixten ger rätt exponering med f8

1/2 effekt på blixten skulle då ge korrekt exponering med f5,6
Rätt eller fel??

Du skriver effekt men menar antagligen den energimängd som blixten levererar och i så fall är det rätt, d.v.s. bländaren ska öppnas ett steg för varje halvering av ljusenergin.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto