Annons

Blixtsko(Shoe mount) på Sony Alpha

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Jag vill montera en en mick ovanpå min Sony Alpha kamera. Om jag inte ska använda Sonys egen mikrofon behöver jag någon form av moj som går att fästa i Sonys fäste för externa blixtar. Helst skulle jag vilja ha något som konverterar från blixtsko-fästet till standar stativskruv.

Jag vet inte om fästet på min kamera är speciellt för Sony Alpha eller sitter på alla Sony kameror.

Tacksam om någon vet vart man kan få tag i en sådan här sak!

/Mattias

Tillägg:
Det är en Sony Alpha a33 jag har. Det kanske sitter ett annat fäste på NEX kamerorna.

Senast ändrad:
Jag vill montera en en mick ovanpå min Sony Alpha kamera. Om jag inte ska använda Sonys egen mikrofon behöver jag någon form av moj som går att fästa i Sonys fäste för externa blixtar. Helst skulle jag vilja ha något som konverterar från blixtsko-fästet till standar stativskruv.

Jag vet inte om fästet på min kamera är speciellt för Sony Alpha eller sitter på alla Sony kameror.

Tacksam om någon vet vart man kan få tag i en sådan här sak!

/Mattias

Tillägg:
Det är en Sony Alpha a33 jag har. Det kanske sitter ett annat fäste på NEX kamerorna.

Sony har på alla Alpha-kameror en egen blixtsko. Den uppfanns av Minolta och och har en hel del förbättringar jämfört med standardfästet från 1913 som de andra tillverkarna fortfarande envisas med. http://en.wikipedia.org/wiki/IISO_flash_shoe

Tyvärr medför det att tillbehör för Canon och nikon m.fl. inte passar rakt av. När det gäller blixtar så gör det ingenting eftersom det ändå inte skulle funka då alla kameratillverkare har sina egna protokoll mm., så att en Canon blixt funkar t.ex. inte (i allafall inte med automatisk blixtstyrning) på en Nikon-kamera även om den går att fysiskt skruva fast i fästet.

Men som du har märkt finns det en massa andra bra grejer man vill kunna sätta fast som inte passar på en Sony-kamera.

Då kan man skaffa en sån här:
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-557.html

(Går också att hitta på Ebay och Linkdelight.com mm. lite billigare, men ett par hundra är inte mycket det heller)

Sony har också en original (mycket dyrare) adapter som gör samma sak
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=8453435

De gör precis samma sak, men med tredjepartsadaptern får man också möjlighet att ansluta studioblixtar via synkurtaget och kan manuellt använda andra blixtar på Sony-kameran än Sony och Minolta.

När det gäller NEX är det en helt annan femma. Vet inte riktigt vad Sony sysslar med där, men det liknar inte nånting annat där man sticker ner blixten i ett spår och skruvar fast med en skruv. Inte kompatibelt med nåt alls och väldigt udda och tyvärr har verkar dom ha tagit bort trådlös blixtstyrning också.

/Mats

Senast ändrad:
OK. Men hur till stativskruv?

Tack för ett informativt svar!
Nu vet jag allt om blixtskor.
Jag hittade motsvarande pryl som du pekade ut på fotofynd för 109:-.

Nu undrar jag då. Hur kan jag komma vidare från universal blixtsko till stativskruv?

Det jag funderade på om man kunde montera fast är en zoom h1.

/Mattias

Tack för ett informativt svar!
Nu vet jag allt om blixtskor.
Jag hittade motsvarande pryl som du pekade ut på fotofynd för 109:-.

Nu undrar jag då. Hur kan jag komma vidare från universal blixtsko till stativskruv?

/Mattias

Jaha, jag trodde du bara råkat skriva fel. Vad ska man med en stativskruv till opå ovansidan ;-), men nu har jag läst ditt första inlägg lite noggrannare.

Verkar lite udda och jag vet inte om det finns. Du kan ju alltid fråga hos Nikon och Canon-folket nu när du kommit halvvägs och har samma blixtfattning som dom :).

Mickar finns det väl med blixtskofäste. Annars kan du ju alltid sätta mikrofonen på undersidan, det enda du behöver då är en 1/4 UNC pinnskruv eller att såga av en sådan skruv du kan köpa för några kronor i järnaffären.

/Mats

Det måste ju finnas något fäste för blixtsko till den här ljudinspelaren kan man tycka.

Jag har funderat på den lösningen du sa, med en skruv under kameran. Men då försvinner min möjlighet att enkelt kunna sätta kameran på ett stativ om jag vill. Jag vill enkelt kunna växla mellan stativ och handhållen.

/Mattias

Mattias!

Nu bkev jag riktigt nyfiken. Kände inte till den här innan, men har nu läst en del om den och den verkar ju helt super om man ska filma.

Alltså, kopplar man utgången från den in i kameran så att ljudet spelas in tillsammans med filmen, eller måste man redigera ihop ljud och bild i efterhand?

Hur pass bra ljudkvalitet blir det med en sån där? Finns det "puffskydd" typ lovikavante om det blåser?

Har en A580 själv och är helt novis på filmning med DSLR, men tänkte ta och prova det här ordentligt. Den kan visserligen inte använda AF i filmläge, men annars allt lika vad jag vet.

/Mats

Mattias!

Nu bkev jag riktigt nyfiken. Kände inte till den här innan, men har nu läst en del om den och den verkar ju helt super om man ska filma.

Alltså, kopplar man utgången från den in i kameran så att ljudet spelas in tillsammans med filmen, eller måste man redigera ihop ljud och bild i efterhand?

Hur pass bra ljudkvalitet blir det med en sån där? Finns det "puffskydd" typ lovikavante om det blåser?

Har en A580 själv och är helt novis på filmning med DSLR, men tänkte ta och prova det här ordentligt. Den kan visserligen inte använda AF i filmläge, men annars allt lika vad jag vet.

/Mats

Nu har jag ingen filmfunktion i min kamera och jag har inte någon Sonykamera. Men en Zoom H1 har jag:) (Sökte lite i forumen om någon använde den till att filma)
Jag tror att du måste mixa ihop ljudet i efterhand, det är ju en inspelningsutrustning med mikrofon i första hand. Du kan däremot koppla in en annan bättre mick till den. Den stora fördelen med just denna är väl att du kan ställa ifrån dig den på ett annat ställe än där du står och filmar. Kan ju vara bra vid konsert tex.
Nu är jag ingen expert på ljud men jag tycker ljudkvalitén är riktigt bra. Jag använder min till att spela in dottern när hon sjunger och mig själv på gitarren lite på skoj mm, Köpte min med tillbehörskitet på:
http://www.bostroms.nu/ljudutrustni...ng/handy-recorders-mp3inspelning-c-479-1.aspx

Senast ändrad:
Angående zoom h1...

Anledningen till att jag funderar på att köpa en sådan här är problemet med den automatiska inställningen av mikrofonkänsligheten som finns i systemkameror (autogain på engelska). Känsligheten på mikrofonen ändras alltså hela tiden under tiden som man filmar. Jag tycker det är bra för det förhindrar att ljudet blir för starkt så att det "slår i taket" (vad är den korrekta termen?).

Nackdelen är dock att det betyder att om man exempelvis intervjuar någon och det finns lite bakgrundsljud, kommer bakgrundsljudet öka starkt i pauser när ingen pratar för att sedan plötsligt försvinna när någon börjar prata. Jag tror också att det är det här som gör att oväsen från kameran hörs så tydligt när det är tyst.

Vad jag kan förstå finns det nu till vissa Canon kameror finns det ett firmware hack som åtgärdar det här, men inte till Sony alpha. Så då återstår att spela in ljudet separat och sedan synka på det i ett redigeringsprogram. Vad jag förstår kan det vara bra att koppla zoom h1 till kameramikrofonen även fast man spelar in på zoom'en, för att lättare kunna synka ljudet sedan.

En andra sak son jag lärde mig när jag surfade runt lite, man behöver ett så kallat "shock mount" om man ska montera mikrofonen på kameran. För vibrationer från kameran går upp i mikrofonen. Det fanns exempel på internet hur man kunde göra ett eget med en mugg och gummiband för hår.

/Mattias

Senast ändrad:
...
En andra sak son jag lärde mig när jag surfade runt lite, man behöver ett så kallat "shock mount" om man ska montera mikrofonen på kameran. För vibrationer från kameran går upp i mikrofonen. Det fanns exempel på internet hur man kunde göra ett eget med en mugg och gummiband för hår.

/Mattias

I så fall behövs väl inte den där stativskruvsgrejen alls, gör väl mer skada än nytta. Kanske en bit neoprengummi emellan H1an och blikskoadaptern och sedan spänna fast den med bungie-cord e.d. på något sätt så får du en lösning där miken har snabbfäste för kameran och enkelt går att plocka på/av.

Du får gärna fotografera av dn lösning sen och visa upp här.

/Mats

En annan idé jag har nu är att bygga en hemmagjord "rigg", en liten ram bara att skruva fast kameran och tillbehören på.

Det kommer nog att dröja ett tag innan jag gör något inköp. Men jag hör av mig när jag gjort det och rapporterar! : )

/Mattias

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto