Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtprotokoll

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag är nyfiken om någon har sett eller har tillgång till något blixprotokoll? Skulle vara intressant att först och främst se hur kameran pratar med blixten, men också hur den trådlösa blixkommunikationen ser ut. Först och främst är jag nyfiken, men jag har en liten idé till ett litet bygge som skulle kunna ha nytta av att kunna prata blixt också. Framförallt är det Pentax som är av intresse, men om någon har detta för något annat märke så funkar ju det utmärkt för att förstå principen. Jag har letat runt på Internet men hittat absolut ingenting. Länkar eller PDFer mottages tacksamt:)

Principen kan nog vara olika, men enklast är det nog att kameran säger till blixten att förblixtra (på en standardnivå), sedan kollar kameran hur mycket ljus det kom och räknar hur mycket mer/mindre som behövs, sedan säger kameran åt blixten vilket värde den ska ha och sedan skickar den en startsignal.
Sedan hur de kommunicerar och med vilket protokoll är nog olika för olika märken, tyvärr.

bEPH skrev:
Principen kan nog vara olika, men enklast är det nog att kameran säger till blixten att förblixtra (på en standardnivå), sedan kollar kameran hur mycket ljus det kom och räknar hur mycket mer/mindre som behövs, sedan säger kameran åt blixten vilket värde den ska ha och sedan skickar den en startsignal.
Sedan hur de kommunicerar och med vilket protokoll är nog olika för olika märken, tyvärr.
Jo grundprinciperna förstår jag. Så vitt jag vet finns det även en gammal analog TTL standard också där kameran helt sonika stänger av blixten när den är nöjd. Men jag är intresserad av detaljerna i de digitala protokollen. Hur utbyts information om vad blixten kan. Hur talar man om att förblixten skall skickas, etc, etc. Jag tycker någon borde ha fått tag på denna information, alternativt mätt upp det själv....men som sagt mina sökningar har inte gett något :-((( Kan det vara så trist så att kameratillverkarna försöker tjäna pengar på licenser så Metz och andra får betala för detta ? Men även om det vore så borde det ju ha läckt ut någonstans....

quarc skrev:
Hur utbyts information om vad blixten kan.
Behövs det?

Hur talar man om att förblixten skall skickas, etc, etc.
Behövs det?:)

Jag tycker någon borde ha fått tag på denna information, alternativt mätt upp det själv....men som sagt mina sökningar har inte gett något :-(((
Jag tycker det är generellt vade det gäller kameror, ingen mäter eller undersöker eller frågar nåt:-(

Kan det vara så trist så att kameratillverkarna försöker tjäna pengar på licenser så Metz och andra får betala för detta ? Men även om det vore så borde det ju ha läckt ut någonstans....
Så trist tror jag det är, jag tror sigma kämpar med att klurar ut både objektivprotokoll och blixtar, därför är sigma inte helt kompatibla med allt nytt tyvärr:-(

bEPH skrev:
Behövs det?

Behövs det?:)

Jag tycker det är generellt vade det gäller kameror, ingen mäter eller undersöker eller frågar nåt:-(

Så trist tror jag det är, jag tror sigma kämpar med att klurar ut både objektivprotokoll och blixtar, därför är sigma inte helt kompatibla med allt nytt tyvärr:-(
Jo nog måste en modern kamera och blixt ha en liten konversation alltid. Kameran måste ju veta om blixten stödjer, TTL eller inte. Om den har autozoom kan kameran kanske skita i, men den måste i alla fall skicka brännvidden till blixten. Sedan måste blixten berätt om den stöder förblixt eller inte samt om den stöder korta slutartider.

Ett litet kul bygge jag funderat på är en burk som kopplar två äldre blixtar till en modern kamera. Då kan man lura kameran att förblixt stöds, men man skickar förblixten med den ena blixten och den riktiga blixten med den andra....

Låter intressant, tänkte Du dig en stationär eller en portabel lösning? Har själv funderingar på en macroblixt till Pentax, som inte kostar "skjortan och ena byxbenet". Antigen genom att modifiera något begagnat eller börja från början.
Har ett par bilxtrör liggande och nya är inte så dyra som komponenter.

Zambody skrev:
Låter intressant, tänkte Du dig en stationär eller en portabel lösning? Har själv funderingar på en macroblixt till Pentax, som inte kostar "skjortan och ena byxbenet". Antigen genom att modifiera något begagnat eller börja från början.
Har ett par bilxtrör liggande och nya är inte så dyra som komponenter.
Huvudsakligen mobil, men det skulle naturligtvis kunna funka tillsammans med vanliga studioblixtar också, men man skulle behöva många, alternativt om man kan säga till kameran att huvudblixten inte är redo ännu så skulle man ju kunna få till full P-TTL även med studioblixt. Men allt är bara en idé och först vill jag kolla på vad blixten och kameran pretar om och hur komplicerat det verkar.

Sorry, jag tänkte bara på det trådlösa protokollet, läste ditt inlägg lite slarvigt.
Då är jag med på det mesta du skriver.

quarc skrev:
Huvudsakligen mobil, men det skulle naturligtvis kunna funka tillsammans med vanliga studioblixtar också, men man skulle behöva många, alternativt om man kan säga till kameran att huvudblixten inte är redo ännu så skulle man ju kunna få till full P-TTL även med studioblixt.
Jag förstår inte. I TTL måste du antingen kunna strypa en blixt eller kunna säga åt den hur mycket effekt den ska leverera innan du avfyrar den. Hur har du tänkt åstadkomma detta med vanliga studioblixtar? Då måste du in i kontrollmekaniken på något sätt, mer eller mindre modifiera blixten så att säga. Eller har jag missat vad du försöker göra?

maxzomborszki skrev:
Jag förstår inte. I TTL måste du antingen kunna strypa en blixt eller kunna säga åt den hur mycket effekt den ska leverera innan du avfyrar den. Hur har du tänkt åstadkomma detta med vanliga studioblixtar? Då måste du in i kontrollmekaniken på något sätt, mer eller mindre modifiera blixten så att säga. Eller har jag missat vad du försöker göra?
Jo du har helt rätt, jag kan knappast bygga om en studioblixt att bli P-TTL blixt, eller iofs så kanske jag kan det, men det blir nog en hisklig massa jobb. Huvudproblemet var väl egentligen om man kan ta en gammal styrbar blixt plus en blixt till och sedan använda den helt manuella till förblixten och sedan använda den lite mer kompetenta med nedsatt effekt. Min Pentax 500 t.ex kan strypa blixten i manuell mode ner till 1/32, fast troligen går det inte att styra från kameran....fast det är ju lite sånt jag vill veta.

pallep skrev:
Här är en snubbe som försöker knäcka minoltas system.
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=8297
Det där var grejer det, helt klart i linje med vad jag var ute efter, men för lite fel kamera. Men man kan anta att principen är likartad, även om jag misstänker att de felsta andra nog kör helt digitalt, det verkar på något vis enklare. Det enda jag skulle tro är analogs är nog blixt på och av på huvudblixten, men det är ju gissningar. Kul att se att någon rotat lite i alla fall. Vore ju kul om det fanns blixtkonverters att köpa så man kunde sätta vilken blixt som helt på vilken kamera som helst. men man får väl anta att kameratillverkarna inte gillar den idén, eller så hade de nog redan publicerat protokollen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar