Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtplacering för porträtt.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Så, beställt två blixtar med Softbox, Elichrome D-light 4 samt övertalat en tjej att sitta modell när jag får hem dom.
Min fråga är nu hur jag ska sätta upp grejerna till att börja med?
Har inte så jättemycke utrymme men kan placera blixtarna istortsätt från alla riktningar utan rakt bakifrån...

Tänkte ta porträtt och halvkroppsbilder. Kanske hela henne liggandes på golvet. Vet dock inte hur mina blixtar räcker till där...

Ska jag använda en blixt att ljussätta henne med typ snett framifrån och sedan använda den andra med lite lägre effekt för att ta bort eventuella oönskade skuggor på henne? Bättre att rigga en blixt mot bakrunden och en på modellen??

Troligtvis en ganska vanlig fråga men om nån har lust o ge några setup råd så är ni välkomna.

Nån som vet nån site där man kan se hur dom ställt upp ljuset och sedan se hur bilden blev??

/Matte
 
Klassikern är väl att sätta båda framför i 90 graders vinkel och köra den ena ett steg svagare än den andra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.