ANNONS
Annons

Hur blev detta porträttförsök? Vad gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Exponeringstiden bör vara 1/60 eller 1/125. Får du med för mycket omgivningsljus med dessa exp.tider så har du helt enkelt för mycket grundljus i lokalen och får svårt att styra ljuset som du vill ha det med blixtarna.

Det kvittar om man använder 1/60, 1/125 eller 1/160, så länge man inte använder en tid kortare än kamerans kortaste synktid. Använder man en tid kortare än kortaste synktid får man en svart "skugga" efter slutaren i bilden.
 
Varför inte använda så snabb slutartid kameran och blixtarna klarar? Kameran jag har fixar 1/250 men blixtar/radiosändare hänger bara med upp till 1/160.

Gjorde ett nytt försök, softbox på ca 50-60cm snett framifrån vänster och blixten på lägsta styrkan, reflexskärm typ diaduk på ca samma avstånd snett framifrån höger.
Skippade hårljus utan riktade den andra blixten på bakrunden för att bränna ut den helt, alternativet var ju att ställa sig o stryka men det går bort så här sent :)
Men somsagt, kanske blir lite tråkigt med en så jämt belyst bild mot en helt vit bakrund... Får börja jobba lite med fantasin oxå :)

Den andra provade jag med softboxen rakt från höger ca 30cm bort... Lite väl stora kontraster där va? Kul o se att en vit bakrund kan bli så mörk om man riktar ljuset rätt... Så här är det bra att ha softboxar istället för paraplyer....
 

Bilagor

  • _MG_3678.jpg
    _MG_3678.jpg
    10.3 KB · Visningar: 125
  • _MG_3697.jpg
    _MG_3697.jpg
    7.9 KB · Visningar: 125
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.