Walle
Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Jag igen. Jag bara undrar om jag tänker rätt nu (för jag fick en liten idé)
När man sätter upp de olika blixtarna så mäter man dem individuellt och pekar då kupolen mot blixten. På så sätt så får man reda på vilken ratio man har. När man sen ska ställa in vilken bländare kameran får så mäter man mot kameran med alla blixtar på en gång. Tänker jag rätt nu?
/ Marcus
Nästan...
Jag gör så att jag börjar med att bestämma mig för vilken bländare jag vill använda. Oftast brukar jag vilja ligga på bländare 8. Då slår jag på huvudblixten, och justerar den tills den ger just bländare 8. Jag mäter med ljusmätaren riktad mot blixten, inte mot kameran.
Sen slår jag på upplättningen, och justerar den tills den ligger ca ett steg under huvudljuset. Nu behåller jag huvudljuset påslaget. Jag mäter mot den blixten som jag justerar.
Sen tillsist så riktar jag ljusmätaren mot kameran och mäter igen. Oftast så blir det en lite för liten bländare då, då minskar jag huvudljuset en aning, sen upplättningen, och mäter igen.
Det kan tyckas omständigt, men det är det sätt som jag upplever att jag har mest kontroll över resultatet.