Annons

Blixtmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar var man ska peka blixtmätaren mot när man mäter? Ska man peka den mot blixten eller mot kameran eller parallellt med föremålets yta?

/ Marcus

Med en vanlig lösmätare med en vit kupol som mätsensor ska du rikta den mot kameran. Den vita kupolen motsvarar motivenm och mäter hur mycket ljus som faller in på motivet, det kallas mätning av infallande ljus.

En del mätare kan man också mäta reflekterat med, precis som en vanlig kamera. ibland för man då undan den vita kupolen. Då mäter man mot motivet, alltså hur mycket ljus motivet reflekterar. Detta är svårare och kräver att motivet reflekterar ca 18 procent av ljuset för att det ska bli rätt.

Jag skulle vilja föreslå att du placerar ljusmätaren där du vill att det ska bli rätt exponerat och sen mäter du mot ljuskällan. Inte mot kameran då kan det bli felexponerat, om du inte har blixten vid kameran förstås...

jonasgauffin skrev:
Jag skulle vilja föreslå att du placerar ljusmätaren där du vill att det ska bli rätt exponerat och sen mäter du mot ljuskällan. Inte mot kameran då kan det bli felexponerat, om du inte har blixten vid kameran förstås...

Om man har flera blixtar då? Ska man blixtra en i taget och ta fram stora miniräknaren?

/ Marcus

Ja i princip...om jag kör med fler blixtar mäter jag dem separat och bestämmer först vilken som är mitt "keylight" och utgår från den (den ska vara rätt exponerad), vill jag ha en annan blixt (upplättningsblixt) lite mörkare så kanske jag väljer att ställa in den på ett bländarsteg mörkare, mäter och vrider ner tills det blir rätt, och vice versa om jag vill lägga nån blixt ljusare.

Nu har ju filmer olika kontrast så man får testa sig fram eller läsa på om filmen så man vet hur det blir.

...när jag mäter ljussättning med mer än en blixt så ser jag till att alla blixtar löser ut fast jag bara mäter mot en blixt då de andra blixtarna höjer värdet, ljuset från de andra blixtarna kanske också träffar samma yta.

jonasgauffin skrev:
Här finns det två vanliga varianter på hur man mäter.
Ljuset som faller på motivet direkt från blixten .
Eller det ljus som faller på motivet och reflekteras så som kameran uppfattar det, alltså sett från kamerans position.

Intressant dilemma.

hasse lundberg skrev:
Här finns det två vanliga varianter på hur man mäter.
Ljuset som faller på motivet direkt från blixten .
Eller det ljus som faller på motivet och reflekteras så som kameran uppfattar det, alltså sett från kamerans position.

Intressant dilemma.

En ljusmätare med vit kupol skall användas för att mäta infallande ljus från ljuskällan.
Vill man mäta reflekterande ljus skall man ha en ljusmätare för det.

jonasgauffin skrev:

Jag har läst tråden igen och undrar vad du menar med rätt exponerat? Menar du att man ska hitta den delen av sitt motiv som motsvarar 18% grått och mäta ljuset där och då rikta mätaren mot blixten? Eller vad innebär stället som ska vara rätt exponerat?

/ Marcus

Riktar man mätaren mot ljuskällan får man en exponering som prioriterar högdagrarna och säkerställer att de inte springer iväg. Riktar man den istället mot kameran får man en genomsnittlig mätning som viktar skugg- och högdagersida lika, eftersom kupolen upplever samma skuggor och högdagrar som motivet.

Brummelisa skrev:
Jag har läst tråden igen och undrar vad du menar med rätt exponerat? Menar du att man ska hitta den delen av sitt motiv som motsvarar 18% grått och mäta ljuset där och då rikta mätaren mot blixten? Eller vad innebär stället som ska vara rätt exponerat?

/ Marcus

När man mäter infallande ljus så behöver man inte tänka på vad som reflekterar 18 procent. Men behöver dock tänka på vilken del av motivet som ska vara normalljust.

För att få en snygg bild som inte är tråkig och platt sätter man ofta ljuset med olika starka blixtar.
Ofta har man ett grundljus och ett huvudljus. Säg att modelen är vänd snett mot fotografen. Då kan man sätta ett grundljus som lyser upp det som kommer att bli modellens skuggsida (nr 1). Huvudljuset sätter man sedan från andra sidan (nr 2). Detta kallas också karaktärsljus och är egentligen det ljus man ser.

Det är ofta lagom att ligga ett bländarsteg mellan de olika ljusen. Fotograferar mn med negativ film bör man mästa efter skuggorn (grundljuset) och kör man dia eller digitalt kör man efter huvudljuset. Det beror på att dia och digitalt är känsligt för förlorade detaljer i det ljusa och negativt är tvärt om. När man sedan kopierar negativet gör man det så att bilden blir lika mörk som den med dia/digitalt.

Att man inte har större skillnader än 1 steg mellan skugga och huvudljus beror på att filmen/senorn inte klarar lika stora skillnader i ljus som vårt öga. Det kommer att se ut som större skillnader på bilden än vad det gör för våra ögon i studion.

Vill man kan man sedan lägga till ett effektljus (nr 3) (kallas ibland hårljus) som kan göra att personen kommer ut mer från bakgrunden och dessutom är snyggt. Det får bilden att se mer tredimensionell. Detta ljus brukar man sätta 1 steg över huvudljuset.

Bilagor

• ljussättning.jpg
    ljussättning.jpg
    11.1 KB · Visningar: 288
Tack för en bra bild. Jag trodde att då man mätte ljuset så bara valde man den delen av modellen som kommer med i bilden och är närmast blixten och mäter där. Gör man fel då?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Tack för en bra bild. Jag trodde att då man mätte ljuset så bara valde man den delen av modellen som kommer med i bilden och är närmast blixten och mäter där. Gör man fel då?

/ Marcus

Både och. Givetvis är det inte intressant att ljussätta sånt som inte kommer med i bilden. Anledningen att man mäter varje ljuskälla är att få rätt balans mellan dem. Sedan väljer man vilken del av motivet som ska vara normalexponerad, jag vill inte säga "rätt" efter som det inte handlar om rätt eller fel utan vad man väljer.
Och som jag skrev tidigare får man ta lite hänsyn till negativ eller dia/digital.

Jag tycker att du ska pröva dig fram. Det är lättare i praktiken än i teorin.

Ja, jag får väl bränna en massa film och anteckna vad jag har gjort.

Grejen är att jag har tagit lite kort och ser inte riktigt logiken. Jag har bara haft en stor softbox och ibland så blir bilden jätteöverexponerad då jag använder rätt bländare och ibland blir den ok, så jag började undra om jag mäter helt fel.

/ Marcus

kanske inte direkt ett svar, men lite att tänka på.

Tänk på att ljuset avtar med avståndet. Om du ställer blixten längre bort kommer den visserligare ge mindre ljus, men samtidigt kommer motivet bli motivet bli jämnare belyst eftersom skillnaden i avstånd från de olika delar av motivet till blixten blir mindre relativt sett. Ljuset blir dock hårdare när man ökar avståndet eftersom den lysande ytan blir relativt mindre.

Har du bara en ljuskälla så kan den bara ge rätt exponering på ett avstånd från motivet vid en given bländare.
Hur har du kommit fram till vad som skulle vara rätt bländare om det ändå blivit överexponerat?

froderberg skrev:

Hur har du kommit fram till vad som skulle vara rätt bländare om det ändå blivit överexponerat?

Jag har mätt ljuset i ett relativt mörkt rum där jag har haft mätaren nära motivets näsa och mot softboxen. Jag har lägsta synktid till 1/30, men jag tror inte att det extra ljuset ska ha spelat in så stor roll (det var kväll och inga starka lampor var igång, inte ens lampan på blixten)

/ Marcus

Tiden ska inte spela någon roll. Sätt tiden på 1/60 del för säkerhets skull så att inte inställningsljuset påverkar.

Du har inte bara missat med iso-inställningen?

och du har ställt in mätaren för infallande ljus? Fast skulle du ställt in för reflekterande skulle det blivit underexponerat om du rikar rakt mot blixten.

Det finns inte så mycket som borde kunna gå fel med bara en blixt.

froderberg skrev:
Tiden ska inte spela någon roll. Sätt tiden på 1/60 del för säkerhets skull så att inte inställningsljuset påverkar.

Du har inte bara missat med iso-inställningen?

och du har ställt in mätaren för infallande ljus? Fast skulle du ställt in för reflekterande skulle det blivit underexponerat om du rikar rakt mot blixten.

Det finns inte så mycket som borde kunna gå fel med bara en blixt.

Jag kan bara ha 1/30 som smabbast. Men jag ska göra lite mer noggrannare mätningar i helgen och skriva upp allt. Tack för din hjälp

/ Marcus

Jag igen. Jag bara undrar om jag tänker rätt nu (för jag fick en liten idé)

När man sätter upp de olika blixtarna så mäter man dem individuellt och pekar då kupolen mot blixten. På så sätt så får man reda på vilken ratio man har. När man sen ska ställa in vilken bländare kameran får så mäter man mot kameran med alla blixtar på en gång. Tänker jag rätt nu?

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar