Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hej.

Har en Dynax 5D och funderar hur den mäter blixtljus. Man kan ju välja mellan ADI och TTL, men jag undrar var den mäter ljuset. Används den mätmetod som man har valt för vanliga exponeringsmätningen, flerfälts, centrum eller spot, eller hur fungerar det?

/Thomas

Kameran har två ljusmätare.

En som mäter lljuset som flödar in genom linsen, den som normalt används. Sedan finns ett speciellt blixtljusmätningssystem som sänder ut en mätblixt och beräknar av den hur mycket ljus som ska sändas ut för att ge motivet en bra exponering. Denna metod kallas för ADI på Minoltaspråk och E-TTL hos Canon.

Rent allmänt när jag exponerar med hjälp av blixt och vill ha del av allmänljuset som finns är att jag ställer in kameran i M-läget där jag väljer lämplig bländare och exponeringstid för att miljöljuset ska bli rätt. Sedan när jag exponerar kommer kamerans blixtljusmätningssystem att räkna ut lämplig mängd blixt och dosera ut detta. Bilden blir då behaglig och mysig och jag slipper få en kolsvart bakgrund. l

RolandM skrev:
Kameran har två ljusmätare.

En som mäter lljuset som flödar in genom linsen, den som normalt används. Sedan finns ett speciellt blixtljusmätningssystem som sänder ut en mätblixt och beräknar av den hur mycket ljus som ska sändas ut för att ge motivet en bra exponering. Denna metod kallas för ADI på Minoltaspråk och E-TTL hos Canon.

Rent allmänt när jag exponerar med hjälp av blixt och vill ha del av allmänljuset som finns är att jag ställer in kameran i M-läget där jag väljer lämplig bländare och exponeringstid för att miljöljuset ska bli rätt. Sedan när jag exponerar kommer kamerans blixtljusmätningssystem att räkna ut lämplig mängd blixt och dosera ut detta. Bilden blir då behaglig och mysig och jag slipper få en kolsvart bakgrund. l

Så brukar jag också göra.
Jag vet att det finns två mätare, men jag var bara nyfiken rent tekniskt var blixtljusmätaren mäter. Är det ett genomsnitt av hela bilden, eller använder den samma mätmetod som för vanliga ljusmätaren, dvs. flerfälts, cenrtum, eller spot?
På min KM kan jag välja mellan ADI och TTL-förblixt.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Så brukar jag också göra.
Jag vet att det finns två mätare, men jag var bara nyfiken rent tekniskt var blixtljusmätaren mäter. Är det ett genomsnitt av hela bilden, eller använder den samma mätmetod som för vanliga ljusmätaren, dvs. flerfälts, cenrtum, eller spot?
På min KM kan jag välja mellan ADI och TTL-förblixt.

/Thomas

Vald fokuspunkt brukar vara inblandade och avståndet när det gäller ADI hos Minolta, samt någon slags algoritm som beräknar det hela.

RolandM skrev:
Vald fokuspunkt brukar vara inblandade och avståndet när det gäller ADI hos Minolta, samt någon slags algoritm som beräknar det hela.

OK.

Tack för svaret.
Kanske onödigt att veta hur det fungerar, när det fungerar, men ibland vill man veta hur och varför.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar