ANNONS
Annons

Blixtkabel - Canon 300D + Sigma EF 500 DG ST?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Såg ett tips på en sajt att använda en blixtkabel vid foto av akvariefiskar för att komma runt problemet att blixten ofta syns i akvarierutan på fotot.

Jag har en Canon 300D + en blixt Sigma EF 500 DG ST och min fråga är nu om det finns något sådant för denna kombination?

Går det i så fall att dessutom använda den inbyggda blixten i kameran så att man får 2 st blixtkällor eller är det att önska för mycket?

Jag kan tänka mig att det kan bli effektfulla bilder att också få en blixtkälla från vattenytan och ned.

Någon som vet?

Tack på förhand!

Du kan använda en TTL2 kabel som i stort sett är en fäörlängning av blixtskon. Dom fins att köpa och sitter i blixtskon och har en blixtsko i andra änden där du sätter blixten.
Du kan inte använda den inbyggda samtidigt.

om du ändå tänker använda den inbyggda blixten kan du ju ställa in sigman som slav, så slipper du köpa kabel.

tiq skrev:
om du ändå tänker använda den inbyggda blixten kan du ju ställa in sigman som slav, så slipper du köpa kabel.

Låter ju intressant men hur funkar detta?
Jag vill ju kunna rigga Sigmablixten lite vid sidan om eller kanske ovanifrån (med akvarieluckan öppen) och att den bränns av vid fototillfället. Måste jag inte ha någon typ av sändare då som triggar blixten för det fungerar väl ändå inte med min befintliga utrustning?
Jag är nybörjare men vill gärna lära mig allt! :)

Du kan inte köra Sigman som slav på den inbyggda blixten. Det därför att du inte kan stänga av E-TTL förblixten. Den kommer att trigga slavblixten så allt ser rätt ut, men den löser ut bråkdelen av en sekund för tidigt. Det gör att blixten slår före exponeringen och till ingen nytta.

OK, så det lutar åt en blixtkabel då om jag ska få den effekt jag är ute efter?!?
Eller finns det någon annan smart lösning?
Vad är att föredra och vad är smartast?

BugEyes skrev:
Du kan inte köra Sigman som slav på den inbyggda blixten. Det därför att du inte kan stänga av E-TTL förblixten. Den kommer att trigga slavblixten så allt ser rätt ut, men den löser ut bråkdelen av en sekund för tidigt. Det gör att blixten slår före exponeringen och till ingen nytta.
Joho då! Det går alldeles utmärkt att slava från interna blixten. :)

Jag använder 300D + Sigma 500 DG Super.

Nämnda kabel är mindre dyr på Dustinhome.se, 495 kr.

Gratis frakt över 500 kr, så beställ nån liten pryl för över 5 kr så får ingår frakt.

/Tomas

tryck lite på mode-knappen så det står CO SL så ska det nog gå bra.

ett hett tips är att läsa manualen, den är lite bökig men inte helt obegriplig.

Det går inte, så är det, tro mig.
Om man tror att det går beror det på att man sett båda blixtarna slå, men på exponeringen får man bara ljuset från den inbyggda.
Michael, prova att skymma den inbyggda så att den inte lyser på motivet, men utlöser Sigman. Se sedan vad som händer med bilden.
Om det gick i TTL läge skulle man dessutom få en kraftigt överexponerad bild eftersom båda blixtarna skulle slå men ljusmätningen bara skulle ske med den inbyggda.
Däremot går det bra att köra Sigamn som slav med studioblixtar eller en annan blixt som kan ställas på manuell.

Kanske möjligt att det inte funkar med 300d, men med 350d funkar det alldeles utmärkt. Man kanske måste kompensera lite och inte köra sigman på fullt ös, men det går jättebra, jag lovar.

Bilagor

• tvatt.jpg
    tvatt.jpg
    47.4 KB · Visningar: 237
Det GÅR men är lite bökigt. Jag har jobbat en del (visserligen med en 350D men det borde gå även för dig) med den interna blixten som triggare av slavar. Knepet är dels att ställa blixtkompenseringen så lågt det går, OCH (mycket viktigt) göra en blixtljusmätning innan man tar bilden. Då slås nämligen TTL-förblixten när man trycker på knappen och slaven kan få ladda om före man exponerar.

Alltså:
steg ett, ställ blixtljuskomenpesering på kameran (experimentfaktor)
steg två, sätt sigmablixten i slavläge och ställ styrkan (mer experiment)
steg tre, blixtljusmätning, förmodligen genom att trycka på en liten knapp med en asterisk
steg fyra, vänta tills sigman laddat om
steg fem, ta bilden

Busenkelt, allt hänger nu på att din blixt går att använda som slavblixt och gärna att kamerans blixt går att kompensera.

Ja så kan man förstås göra men vem orkar hålla på med det. Dessutom finns ingen blixtljuskompensering (FEC) i 300D.
Men hur bir exponeringen när inte ljuset stämmer med vad kameran mätte. Vid mätblixten slog ju Sigman så kameran borde bli ordentligt lurad.
Om Sigman inte slår vid ljusmätningen får kameran i ställer mycket mer ljus än väntat.
Man får i så fall köra på M och reglera ljusinsläppet med bländaren och mäta genom att prova sig fram med hela proceduren tills man hittar rätt, puh!

Senast ändrad:
Nu såg jag också att det var en Sigma 500 DG ST blixt, det är DG Super som går att köra som slav om jag inte misstar mig.
Nu har jag provat min Sigma 500 DG Super i C0 SL läget, satte synk på andra och slutartid en sek för att kunna se skillnad på förblixt och riktig blixt. Sigman slog bara på förblixten utom när jag drog upp slutartiden till 4 sekunder för då hann den ladda om.

Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Det går inte, så är det, tro mig.
Om man tror att det går beror det på att man sett båda blixtarna slå, men på exponeringen får man bara ljuset från den inbyggda.
Michael, prova att skymma den inbyggda så att den inte lyser på motivet, men utlöser Sigman. Se sedan vad som händer med bilden.
Om det gick i TTL läge skulle man dessutom få en kraftigt överexponerad bild eftersom båda blixtarna skulle slå men ljusmätningen bara skulle ske med den inbyggda.
Däremot går det bra att köra Sigamn som slav med studioblixtar eller en annan blixt som kan ställas på manuell.
You leave me no choice!

Mode-knappen till C0 SL
Sel-knappen och dra ner till 1/2 eller mindre
Sel igen för att byta till ett mer lämpligt bländarvärde
Voilá.

Jag har inte sagt att det är smidigt eller bra, men det funkar :)

Bilagor

• img_6856_small.jpg
    img_6856_small.jpg
    19.1 KB · Visningar: 147
Dood skrev:
Såg ett tips på en sajt att använda en blixtkabel vid foto av akvariefiskar för att komma runt problemet att blixten ofta syns i akvarierutan på fotot.

För akvarietillämpningen gissar jag att Sigman har kraft så det räcker och blir över. Det räcker att några procent kommer fram. Fotar du från så konstant position att du kan rikta blixten rakt upp och montera en reflektor där? Kanske en bit aluminiumfolie som reflekterar ljuset över akvariet och sedan rakt ner? Kanske lite vitt papper i sista reflektionen som diffusor? Sätt sedan en skärm över kameran som gör tätt mot glaset. Tejpa förslagsvis en bit papp mot glaset (en bit upp) och låt andra änden vila mot objektivet, eller låt motljusskyddet gå intill om du fotar med makroobjektiv.
Lösningen är mekaniskt besvärlig, och fungerar kanske bara om fiskarna kan lockas till ett ungefärligt ställe, men TTL-mätningen bör fungera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar