Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blixtfråga
- Trådstartare trixy
- Start datum
HannesNikon
Aktiv medlem
SB-400 är den billigaste och enklaste varianten. Sen kommer i SB-600, SB-700, SB-900.
Längre slutartid, större bländare och högre iso kortar ner laddtiden och sparar på batteriet. ISO är det man brukar vilja ändra på eftersom att man helst inte vill ändra slutartid och bländare.
/Hannes
Längre slutartid, större bländare och högre iso kortar ner laddtiden och sparar på batteriet. ISO är det man brukar vilja ändra på eftersom att man helst inte vill ändra slutartid och bländare.
/Hannes
Senast ändrad:
HannesNikon
Aktiv medlem
Förklara vad det är du inte förstår. Vi kan nog hjälpa dig mer än någon säljglad snubbe i en fotoaffär... /Hannes
trixy
Aktiv medlem
Jag har just börjat fotanoch tar en sak i taget och lära mig då jag lider av asperger. jag kör just nu på automat och leker lite med inställningen À och att få bakgrunden suddig men inte objektet. Skulle vilja ha en kamera som blixtrar varje gång som laddar fort men förstår att man måste ställa in en delniso etc men det lär jag mig nog så jag söker en blixt som är relativ billig som har vridbart huvud för det med att få ljuset att studsa samt att den ska vara lätt att använda och ladda fort..
HannesNikon
Aktiv medlem
Okej, en Nikon SB-700 uppfyller dina krav. Den inbyggda är tyvärr inte så snabb och stark.
Om du vill ha suddig bakgrund så är stor bländare och lång brännvidd bra.
Zooma in till 200 mm, ställ kameran på A och välj bländare f/5,6 så ska du se att bakgrunden blir suddig!
Lycka till med fotograferandet! MVH Hannes
Om du vill ha suddig bakgrund så är stor bländare och lång brännvidd bra.
Zooma in till 200 mm, ställ kameran på A och välj bländare f/5,6 så ska du se att bakgrunden blir suddig!
Lycka till med fotograferandet! MVH Hannes
HannesNikon
Aktiv medlem
Jag har inte så stor koll på "pirat"blixtar så jag får lämna över det till någon annan.../Hannes
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D40X och har en fundering. Jag har ett problem och de tär min blixt som måste ladda efter varje bild.. Finns det en bra och billig blixt som sjuter varje gång man tar ett kort ex serietagning?
Just serietagning är speciellt. Jag hade förr en SB800 och vet att man kunde köra den manuellt i strobe läge och då kunde den utlösa sig regelbundet i t ex 8/sek som man då kunde använda vid t ex 8bps eller lägre Hz för långsammare serietagning. Blixt styrkan blir mindre så det blir svårt att studsa.
j2^
Aktiv medlem
Hej
Jag har en Nikon D40X och har en fundering. Jag har ett problem och de tär min blixt som måste ladda efter varje bild.. Finns det en bra och billig blixt som sjuter varje gång man tar ett kort ex serietagning?
Det korta svaret är: Nej.
Det längre svaret (som många varit inne på) är:
Det beror på en massa saker. Den viktigaste är hur mycket effekt du tar ut ur blixten. Vill du anävnda full effekt så kan ingen kompaktblixt matcha någon högre serietagning, utan det kommer att ta några sekunder att ladda upp blixten. Men använder man en låg effekt så kan SB600/700/800/900 mata på i rätt bra takt.
j2^
Aktiv medlem
Just serietagning är speciellt. Jag hade förr en SB800 och vet att man kunde köra den manuellt i strobe läge och då kunde den utlösa sig regelbundet i t ex 8/sek som man då kunde använda vid t ex 8bps eller lägre Hz för långsammare serietagning. Blixt styrkan blir mindre så det blir svårt att studsa.
Ehm, jag tror du missuppfattat strob-läget. Strobläget blinkar med den frekvensen under _varje_ exponering.