ANNONS
Annons

Blixtfotograftering - behöver råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Vet inte om detta är rätt forum men gör ett försök.

Jag är tämligen ny på foto men börjar få kläm på hur det funkar med bländare, slutartid och skärpedjup när det gäller foto utan blixt. Använder numera sällan automatik eller motivlägena utan kör mest med Tv eller Av och tycker att jag får de resultat jag förväntar mig.

När det gäller blixtfoto är jag dock helt borta. Jag har just köpt en 430 EX till min Canon 400D och resultatet blir kanon så länge jag använder mig av det helautomatiska läget.

Om jag däremot börjar fippla med P och provar olika ISO lägen eller t ex försöker ställa in bländaren i Av-läget blir resultatet ofta en alltför ljus eller mörk bild.

Jag har försökt läsa manualen och även surfat runt här på fotosidan men ännu inte förstått hur det funkar.

Exempel:

Jag sitter inomhus i ett rum med en del dagsljus som strömmar in genom fönster, en taklampa och fotar en möbel som står i rummet ett par meter bort. Objektivet är ett EF-S 17/55 IS 2.8, jag använder 35 brännvidd och den inbyggda blixten.

- Med autoläget får jag 1/60, bländare 4.0 och ISO 400. Bilden blir bra.

- Med P läget och valt IS0 400 blir resultatet det samma.

- Om jag däremot i P-läget ändrar ISO till 1600 så förblir tid och bländare de samma men bilden blir betydligt ljusare. Borde inte kameran känna av den högre känsligheten och ge mindre blixteffekt, alternativt använda en mindre bländare eller kortare tid?

- Med Av läget och ISO 400 och vald bländare 4.0 så får jag tiden 1/30. Varför väljer den en annan tid än autoläget?

- Väljer jag exempelvis bländare 8 och ISO 400 så blir tiden så lång att jag får skakningsoskärpa. Kan inte blixten klara att skicka ut mer ljus?

Vad jag förstår får jag i princip samma resultat med den inbyggda blixten som med den externa.

Den enkla lösningen är ju att alltid använda autoläget när jag vill fota med blixt men det känns inte helt rätt.

430:n har ju ett läge för blixt med kort synktid men jag har inte hunnit testa det ännu och förstod nog inte riktigt manualen där. När använder man det?

Någon som har tid att förklara för en trögtänkt eller har en länk som bringar klarhet.

En relaterad fråga, om jag sätter på bouncern på 430:n, bör jag då använda exponeringskompensation eftersom den stjäl ljus eller löser kameran det själv? Jag har inte riktigt kunna se hur det förhåller sig på de få testbilder jag tagit hittills.

De bilder jag tar med blixt är mest "party" bilder på personer på fest och liknande.

Med hopp om goda råd!

Anders
 
AFJ skrev:
Jag är tämligen ny på foto men börjar få kläm på hur det funkar med bländare, slutartid och skärpedjup när det gäller foto utan blixt. Använder numera sällan automatik eller motivlägena utan kör mest med Tv eller Av och tycker att jag får de resultat jag förväntar mig.
Manuellt är manuellt & automatik är automatik.
Det enda läget som är manuellt är det manuella.

Tv & Av är tidsautomatik & bländarautomatik. Du ställer tid eller bländare (& kameran gör resten = automatik).
 
AFJ skrev:
Exempel:

Jag sitter inomhus i ett rum med en del dagsljus som strömmar in genom fönster, en taklampa och fotar en möbel som står i rummet ett par meter bort. Objektivet är ett EF-S 17/55 IS 2.8, jag använder 35 brännvidd och den inbyggda blixten.


- Med Av läget och ISO 400 och vald bländare 4.0 så får jag tiden 1/30. Varför väljer den en annan tid än autoläget?

- Väljer jag exempelvis bländare 8 och ISO 400 så blir tiden så lång att jag får skakningsoskärpa. Kan inte blixten klara att skicka ut mer ljus?
Tänds blixten överhuvudtaget? Det låter inte så i mina öron.
Eller synkar du på andra ridån?
 
Jag gissar att du har använt blixten i situationer då det är ganska ljust? Att blanda befintligt ljus med blixt är lite knepigt.

Min Nikon väljer i Av/Sv-lägena värden som ger en hyfsad bild _utan_ blixt, och slår sedan en liten upplättningsblixt.

Med ISO 1600 har kameran ännu mindre behov av det extra blixtljuset.

Det är fördelningen mellan befintligt ljus och blixtljus som ställer till med alla dina problem. Fundera på det och experimentera lite, så faller nog de flesta bitar på plats.

Bouncer eller inte spelar ingen roll. Kameran mäter på förblixten för att dosera huvudblixten rätt. (Jo, det slås en förblixt någon hundradels sekund innan huvudblixten, men man hinner oftast inte se den)
 
Re: Re: Blixtfotograftering - behöver råd!

Erik Schalin skrev:
Manuellt är manuellt & automatik är automatik.
Det enda läget som är manuellt är det manuella.

Tv & Av är tidsautomatik & bländarautomatik. Du ställer tid eller bländare (& kameran gör resten = automatik).

Ursäkta begreppsmissbruket - jag tror nog du förstod vad jag menade i alla fall. (Automatik=hel automatiskt "gröna rutan").

Mvh
Anders
 
Re: Re: Blixtfotograftering - behöver råd!

Erik Schalin skrev:
Tänds blixten överhuvudtaget? Det låter inte så i mina öron.
Eller synkar du på andra ridån?


Ja blixten tänds, nej jag synkar inte på andra ridån.

Mvh
Anders
 
En sak som jag också kan tänka mig är att du har varit väldigt nära ditt motiv och en blixt klarar inte av att slå hur lite som helst heller. Jag förstår inte riktigt varför du är intreserad av att fota på ISO 1600 men men...

En annan sak du kan experimentera mede är blixtexponeringen. Se hur den påverkar din bild.

Lycka till!
 
Erik Schalin skrev:
Vet inte vad skillnaden är mellan Auto & P, har inte Canon.

Auto är helautomatiskt, kameran väljer ISO, slutare och bländare, vitbalans etc.

P, där väljs fortfarande slutare och bländare automtiskt men du kan välja ISO, vibalans och lite annat.

Anders
 
Jag är också rätt ny på blixtfotografering, men jag har en 430 EX och kan försöka ge min syn på dina frågor... Har jag felaktiga uppgifter så rättas de nog till... :)

AFJ skrev:

- Med Av läget och ISO 400 och vald bländare 4.0 så får jag tiden 1/30. Varför väljer den en annan tid än autoläget?

Jag undrar om inte kameran väljer den slutartid du skulle få om du inte hade blixten monterad. Sedan ser den till att blixten skickar ut "lagom" mängd ljus så att huvudmotivet blir bra exponerat. E-TTL ser till så det blir bra.


- Väljer jag exempelvis bländare 8 och ISO 400 så blir tiden så lång att jag får skakningsoskärpa. Kan inte blixten klara att skicka ut mer ljus?

Se ovan...


- Vad jag förstår får jag i princip samma resultat med den inbyggda blixten som med den externa.

I fråga om slutartid och bländare blir det kanske så, men du får en helt annan typ av ljus och har dessutom möjligheten att rikta ljuset och stutsa mot tak eller väggar.

- Den enkla lösningen är ju att alltid använda autoläget när jag vill fota med blixt men det känns inte helt rätt.

Jag brukar använda M-läget och välja den slutartid och bländare jag vill ha, sedan lyser blixten ut det som behövs (om max effekten räcker till vill säga).

- En relaterad fråga, om jag sätter på bouncern på 430:n, bör jag då använda exponeringskompensation eftersom den stjäl ljus eller löser kameran det själv?

Kamerans E-TTL sköter det. Blixten krämar på lite mer för att kunna lysa igenom bouncern. Den märker när motivet är tillräckligt upplyst.

Varför du får ljusare bilder när du ändrar ISO-inställning har jag inget svar på. Att exponeringsvärdena förblir samma skulle kunna bero på att kameran kompenserar ditt nyinställda ISO-värde med att ändra ljusutsläppet från blixten, men då borde inte bilderna bli ljusare...?

mvh
Håkan Åkesson
 
BengtJohnsson skrev:

Med ISO 1600 har kameran ännu mindre behov av det extra blixtljuset.

Jo, jag förstår detta. Detta var bara en test, min fråga gällde varför inte kameran känner av detta och då ger mindre blixtljus?

OK, om vi vänder på frågan. Hur gör ni själva när ni fotar blixtbilder? Vilket läge brukar ni ha, vilket ISO tal, etc?

Om vi nu talar om "vanliga" "party-bilder" när ni har fest hemma i vardagsrummet t ex.

Anders
 
Tack Håkan!

Dina svar låter vettiga, jag skall prova lite i M-läget och se vad som händer.

Att 430:n ger enorma fördelar jämfört med den inbyggda blixten står klart. Bilderna blir mycket bättre. Man kan ju fråga sig varför de inte gör de inbyggda blixtarna lite mer flexibla, ett vinklingsbart huvud borde vara möjligt? Men det är klart, sälja en extern blixt för flera tusenlappar är nog en god affär! :)

Vilket ISO-tal brukar du använda när du vill fota personer i t ex hemmamiljö på ett kvällskalas?

Anders
 
Hej Anders,
när jag bytte från Nikon till Canon fick jag samma problem. Det verkar vara så att Canon i A eller T-läge använder blixten för upplättning medans auto-läget blixtrar lite extra. Vill du få "vanliga blixtbilder" så använd M-läge, välj tid typ 1/125 och önskad iso/bländare så fixar det sig nog.
mvh/Kalle
 
Stellann skrev:
En sak som jag också kan tänka mig är att du har varit väldigt nära ditt motiv och en blixt klarar inte av att slå hur lite som helst heller. Jag förstår inte riktigt varför du är intreserad av att fota på ISO 1600 men men...

En annan sak du kan experimentera mede är blixtexponeringen. Se hur den påverkar din bild.

Lycka till!

Tack, nej själfallet vill jag inte blixfotografera på ISO 1600, det var mer en test för att se hur kameran reagerar. Jag gjorde åt andra hållet med ISO 100 och då får jag motsatt effket. Alltså - det verkar som om kameran bryr sig om ISO-inställningen när den beräknar vilken mängd ljus som blixten skall ge.

Blixtexponeringen har jag också "lattjat" lite med och den fungerar precis som jag kunnat förvänta mig.

Mvh
Anders
 
nutte skrev:
Hej Anders,
när jag bytte från Nikon till Canon fick jag samma problem. Det verkar vara så att Canon i A eller T-läge använder blixten för upplättning medans auto-läget blixtrar lite extra. Vill du få "vanliga blixtbilder" så använd M-läge, välj tid typ 1/125 och önskad iso/bländare så fixar det sig nog.
mvh/Kalle

Tusen tack Kalle - dags att prova M-läget alltså!

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jo, jag förstår detta. Detta var bara en test, min fråga gällde varför inte kameran känner av detta och då ger mindre blixtljus?

OK, om vi vänder på frågan. Hur gör ni själva när ni fotar blixtbilder? Vilket läge brukar ni ha, vilket ISO tal, etc?

Om vi nu talar om "vanliga" "party-bilder" när ni har fest hemma i vardagsrummet t ex.

Anders

Fördelningen mellan blixt- och befintligt ljus ändras när du ändrar ISO. Blixten kan antagligen inte slå hur svagt som helst, och jag gissar att denna minsta ljusmängd från blixten förstör bilden. Får du samma resultat i mörkare omgivningar? Hade du extremt kort avstånd till motivet?

För normalbilder väljer jag bara fullauto till min Nikon SB-800. Den sköter allt.

För "stämningsbilder" väljer jag ca 1/15 sekund, ställer blixtkompensationen på ett eller ett par steg minus och slår blixten i taket. Det ger illusionen av "foto utan blixt" men ändå utteckning i det mesta av bilden.

Edit: Tok heller - inte fördelningen, däremot inverkan av blixtens "minsta styrka", menar jag såklart.
 
Senast ändrad:
Nu har jag provat lite i M-läget - det funkar klockrent. Nu får jag samma exponering oavsett ISO-läget, dvs blixten klarar av att känna av vilket ISO-läge jag har och anpassar uppenbarligen blixtens kraft efter detta. Likaså kan jag jobba med lite olika bländarvärden och få konstant exponering.

Kalles tes om att blixtautomatiken fungerar annorlunda i M gentemot Tv och Av verkar alltså helt korrekt.

Tack för alla svar!

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Vilket ISO-tal brukar du använda när du vill fota personer i t ex hemmamiljö på ett kvällskalas?

Oj, generellt står kameran inställd på ISO 100 (fast jag glömmer ofta att ställa tillbaka den dit när jag använt högre ISO :-( ). Jag brukar nog använda ISO 100 oftast, alternativt gå upp till 200 eller 400 beroende av övrig belysning, storlek på lokal och hur jag vill ha ljuset.

Sedan brukar jag plocka av bouncern allt som oftast för att studsa ett mer riktat ljus mot omgivande väggar. Bouncern tar bort en hel del av den effekten tycker jag, men det var en annan fråga.

/ Håkan
 
Finemang Anders!

F.ö. kan jag tipsa om en tråd på dpreview där man röstade fram det mest värdelösa tillbehöret man köpt och där vann blixtspridaren Omni-bounce stort..

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=20894379

Tips i annan tråd här på FS om betterbeamer med gummiband + Dekorgummi från Panduro verkar bättre.

När det gäller Nikon + SB-800 fungerar den ju helt annorlunda jämfört mot Canons grejer; där har man ju "jordglobsläget" för upplättningsblixt (ibland bättre än att kompensera manuellt).

mvh/Kalle
 
Senast ändrad:
nutte skrev:
Finemang Anders!

F.ö. kan jag tipsa om en tråd på dpreview där man röstade fram det mest värdelösa tillbehöret man köpt och där vann blixtspridaren Omni-bounce stort..

Att dömma av pristet borde det dock vara ett mycket värdefullt tillbehör! 270 kronor för något som möjligen har en tillverknignskostnad på 50 öre - t.o.m bilindustring skulle ju rodna för ett sådant reservdelspris! :)

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.