Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Jo...

Likt många andra tycker jag normalt att blixten förstör mer än den ger. Dock vet jag också att det finns minst lika många som tycker det motsatta.

Jag tänkte kolla om det finns nån som kan ge tips på sidor/litteratur där jag kan läsa in mig lite. Det vore ju skoj om man kunde utveckla sig lite...

/M
 
Ljus är ljus. Använt på rätt sätt ser det bra ut vare sig det är befintligt eller inte. Ofta blir det egna ljuset från blixtar bättre eftersom man själv kan bestämma över det på ett annat plan än t.ex. solljus även om man kan studsa det också.

Läs på Strobist, kolla Flickr streamen därifrån, bara bilder med blixtar och till största del vanliga kamerablixtar - http://flickr.com/groups/strobist/pool/

Titta på fotografer som Joe McNally, David Hobby (som håller i Strobist), Zack Arias, Chase Jarvis, Melissa Rodwell, Joey L, Dave Hill m.fl.
 
Hualigen.. Jag har försökt fota med blixt "på riktigt" i helgen.. Och jisses vad det är svårt...... Snudd man säljer blixten och köper sig ett ljuskänsligt optikval i stället...

Men lånar topicen med en fråga. Hoppas det inte gör något..

Om man skall fota med blixt som typ min med trådlös överföring.. Bör/måste man inte ha paraplyer osv för eliminera blixtfeelingen som lätt blir då man fotar.. Bounser gör lite. Men ändå inte alls allt...
 
Paraply, softbox, gobo, snoots, grids osv. Allting som används till studioblixtar går att tillämpa på vanliga kamerablixtar.

Omniboucner gör inget annat än stjäl 2 steg ljus och sprider det mer. Men fortfarande lika hårt ljus eftersom storleken på ljuskällan är lika stor.
 
Att frångå automatiken (grönläget) är en god idé. Normal blixtsynk brukar vara 1/60 s. Vid interiörfoto får man rätt trista bilder med den inställningen, kallt och hårt. Är du inomhus brukar det bli ett jämnt och fint ljus om du riktarblixten i taket, eller möjligen snett fråmåt. Sätt kameran i M-läge och se till att får en längre exponeringstid, kanske ner mot en en 1/10 sek eller längre. Då får du ett mer behagligt ljus i bilden eftersom kameran hinner suga in mer av det befintliga ljuset. Vid rörliga objekt är inte det här sättet så bra. Ett annat sätt är att sätta blixtsynken till Slow" eller "Rear", på så vis får du längre slutartid. Med kameran i P-läge får du ändå en exponeringsautomatik.
 
Ett annat sätt är att sätta blixtsynken till Slow" eller "Rear", på så vis får du längre slutartid.
Vad menar du med det?

Om du med inställningen för "slow" menar den som ibland istället kallas för "high-speed sync" så gör den bara att man kan fotografera med kortare slutartid än vad blixtsynktiden är, då blixten i detta läget är långsammare såtillvida att den "smetar ut" blixtrandet över en längre tid.

Om man synkar på den bakre ridån påverkas inte slutartiden alls. Det som händer är bara att blixten brinner av något senare, alltså precis innan slutaren stängs istället för precis innan den öppnas. Blixtljuset är detsamma i båda fallen, och på icke rörliga motiv syns ingen skillnad alls.
 
Vad menar du med det?

Om du med inställningen för "slow" menar den som ibland istället kallas för "high-speed sync" så gör den bara att man kan fotografera med kortare slutartid än vad blixtsynktiden är, då blixten i detta läget är långsammare såtillvida att den "smetar ut" blixtrandet över en längre tid.

Om man synkar på den bakre ridån påverkas inte slutartiden alls. Det som händer är bara att blixten brinner av något senare, alltså precis innan slutaren stängs istället för precis innan den öppnas. Blixtljuset är detsamma i båda fallen, och på icke rörliga motiv syns ingen skillnad alls.

"High Speed sync" är ju det motsatta och det menar jag inte. Det borde framgått av det jag skrev. På mina Nikonkameror har slow,- och rearsynk alltid inneburit en längre slutartid i kombination med P-läget.

Jag vet vad "rear sync" innebär.

Jag har inte påstått att det är någon skillnad på icke rörliga motiv, förutom att i rear alternativet kan rörliga motiv frysas i slutet av rörelsen.
 
Senast ändrad:
Vänner El Barto och mayro!

Studera tråden BÄTTRE ÄN POPUP.

Ljussättning av en människa (porträtt) bör som grundregel ske genom svag belysning framifrån och en ganska kraftigare snett uppifrån från sidan. Belysningen skall likna den från ett sidofönster.

Välj svag blixt i Läge M på kamerans popupblixt, exempelvis 1/32. Placera slavtändaren, som Du bör anskaffa, så att den påverkas av kamerablixten, gärna med hjälp av extra kabel, och låt den påverka huvudblixten. Denna är den primära belysningen!

Ljuseffekten styr Du med antingen huvudblixtens effekt eller kamerans bländare.

per
 
Vänner El Barto och mayro!

Studera tråden BÄTTRE ÄN POPUP.

per


Jag skall nog lära mig mer om blixtar osv med tiden.. Men för tillfället hade jag enbart en kort fråga som verkar besvaras såsom jag trodde efter mina blygsamma tester med blixt förr samt nu då jag igen skaffat en sådan separat och denna gång trådlös sak..

Så med bekräftandet att det är lite mer grejor som behövs för få dom där "rätta" blixtbilderna.. Samt att jag läser och testar o lär mer .. Så blir det nog bra för min del.. Så inga "popupfönster" för min del i alla fall.. :)
 
Mayro - om du tar porträttbilder eller liknande inomhus och har hyffsat vita väggar och tak (och inte alltför högt i tak) så testa att slå blixten snett bakåt i taket. Ljuset studsar då tillbaka och sprider sig fint över modellen. Dessutom minimerar du trista skuggor eftersom ljuset kommer snett uppifrån och ner...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.