Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfoto med omnibouncer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag skall fotografera/exponera när man använder omnibouncer inomhus?

Jag får för mörka diabilder, bakgrunden för mörk. Vad jag har hört så ska det bli ett mjukare ljus inte mörkare.:mad:
Det verkar osm bouncern skäl mycket blixtljus. Hur ska man exponera/kompensera?

Jag har en Nikon F5 och SB-28.

Härom dagen var det en bild på Britey Spears i tidningarna när hon var här ang. sin film, den bilden var perfekt, hur har dom fått till det+? Han/hon måste ha använt en Omnibouncer.
Tacksam för all hjälp jag kan få för att få bättre bilder.
//micke

Jag tror frågan har varit uppe förut. Sök på "omnibounce OR omnibouncer" i arkivet, det ger ca 10 träffar.

Bouncer stjäl en del av din blixts ledtal/räckvidd. Typ 2.5 ggr, enligt www.stofen.com Dvs. om du har en räckvid på 15 meter, så blir räckvidden 15/2.5 = 6 meter.

Du behöver ju inte bounca i taket när du har en omni på. Men visst, det blir ett mjukare ljus om du bouncar i taket också.

På en del bouncers så går en del av blixljuset rakt fram trots att du vinklar upp i tak 45 grader. Detta för att lätta upp skuggor som kan uppkomma vid 45 graders bounce.

Jeppe skrev:
Bouncer stjäl en del av din blixts ledtal/räckvidd. Typ 2.5 ggr, enligt www.stofen.com Dvs. om du har en räckvid på 15 meter, så blir räckvidden 15/2.5 = 6 meter.

Du behöver ju inte bounca i taket när du har en omni på. Men visst, det blir ett mjukare ljus om du bouncar i taket också.

På en del bouncers så går en del av blixljuset rakt fram trots att du vinklar upp i tak 45 grader. Detta för att lätta upp skuggor som kan uppkomma vid 45 graders bounce.

Frågan är hur mycket och hur jag ska kompensera vid fotografering, avstånd 2-7 meter för att bilden inte skall bli för mörk. Även motivet blir underexponerat.
Micke

Bussmicke skrev:
Frågan är hur mycket och hur jag ska kompensera vid fotografering, avstånd 2-7 meter för att bilden inte skall bli för mörk. Även motivet blir underexponerat.
Micke

Du behöver normalt inte kompensera alls, om du använder kamerans inbyggda TTL-blixtljusmätning och håller dig inom blixtens räckvidd. Automatiken tar hand om ljusdoseringen.

Om avståndet är längre än blixtens räckvidd, ja då väljer du en större bländare. Verkar det som om blixten ger ifrån sig maximal effekt när du plåtar? Isf är antagligen räckvidden för kort och du måste blända upp.

Du ska ju inte alls kompensera då du har TTL på F5an.

Då har du ett annat problem... Kan ju pröva med att kompensera blixteljuset, om man nu kan det på en SB-28 (inte hemma på Nikon).

Bara att pröva. Jag har + - 3 i 1/3dels steg på min EZ 430. Bara att feta av en rulle med olika blixinställningar.

Använd Dia, annars försöker labbet göra vad de kan för att korrigera (om du inte säger till att rullen ska framkallas rakt av)

Varför ska jag inte kompensera?
Jag plåtar med dia, riktar blixthuvudet upp 45 grader, ändå blir mitt motiv för mörkt och bakgrunden ska vi inte tala om.

Finns det en bok om blixtfotografering på svenksa att köpa i Stockholmstrakten, gärna en som behandlar blixtfoto med omnibounce?

Micke den desperate

Bussmicke skrev:
Varför ska jag inte kompensera?
Jag plåtar med dia, riktar blixthuvudet upp 45 grader, ändå blir mitt motiv för mörkt och bakgrunden ska vi inte tala om.

TTL-mätning funkar så här:
En ljussensor inne i kamerahuset mäter det ljus som reflekteras från filmen i exponeringsögonblicket. Kameran stänger av blixten så fort filmen har fått tillräckligt med ljus. Kameran bryr sig inte om huruvida du riktar blixten i taket, eller i väggen, eller använder Omni-bounce. Kameran stänger bara av blixten när filmen har fått rätt ljusmängd.

Detta gäller förstås bara om blixten har räckvidd nog att ge tillräckligt med ljus. Om blixtenergin tar slut innan ljussensorn i kameran är nöjd, ja då blir bilden underexponerad.

Så om din kamera exponerar rätt med blixt utan Omni-bounce, ja då exponerar den oxå rätt med Omni-bounce. Skillnaden är bara att Omni-bouncern förkortar blixtens räckvidd.

Testa om det är räckvidden som är problemet. Plåta ett objekt på nära håll och se till att blixten slår mot ett vitt tak. Då ska det bli rätt exponerat, annars är det fel på kameran eller blixten. Eller oxå har du något reglage fel inställt.

Det är inte så lätt att kommentera en bild som man inte sett (den på fröken spears). Men om du vill få bakgrunden ljusare när huvudmotivet är rätt exponerat så måste du ställa in en längre slutartid och självklart kompensera bländaren efter det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar