Annons

Blixtfoto med kit'en

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej!

Har fått hem min Dörr-blixt (samma som Soligor-blixten) och försöker få kläm på hur det hela fungerar. Är helt nybörjare med blixt...

Blixtens manual är lätt obegriplig för mig, men jag tror jag förstår."Tryck på zoom-knappen tills den visar 50mm om du tar foton med längre brännvidd än 50" osv. Studsar blixten snett upp och har Av-läge och kör med största bländare. Ändå blir biden mörk - histogram lååångt åt vänster.

Testar att köra på M-läge och väljer längre slutartid och den största bländaren jag kan på kit'en (5,6). Då blir bilderna bättre, men fortfarande något mörka, men helt ok. Problemet är att med längre slutartid så hinner människorna (som oftast är det jag fotar) springa eller gå iväg och blir suddiga...

Nu är jag ju helt nybörjare på detta, men jag börjar misstänka att:

1. Jag inte alls fattat hur man ställer in blixten - hade velat att den skötte det själv... *hehe*
2. Att blixten är för klen.
3. Att kit-objektivet är för ljussvagt.

Snälla hjälp? Jag som äntligen fått tummen ur och köpt blixten och nu får jag inte det att fungera.

Helst vill jag ju inte köra med för stor bländare eftersom jag kanske vill ha fokus "överallt". Sen så vill jag ju ha människorna skarpa och fina också...

Skall låna hem Sigma-blixten och EX 18-50 2,8 och testa mina teorier, men vill gärna ha era tips först. :)

Hej Karin!

Om du bläddrar runt i menyerna borde det finnas något slags TTL-läge, om du håller dig inom 3-4m borde blixten räcka till.

Micke.

Var en sekund för sen.

snysop skrev:
Hej!

Blixtens manual är lätt obegriplig för mig, men jag tror jag förstår."Tryck på zoom-knappen tills den visar 50mm om du tar foton med längre brännvidd än 50" osv. Studsar blixten snett upp och har Av-läge och kör med största bländare. Ändå blir biden mörk - histogram lååångt åt vänster.
studsar du blixten i taket drar det myyycket ljus jämfört med om du slår den rätt på... ingen aning hur stark den där dörren är men min sigma 500 blixt (stark blixt) får brassa på för fullt om jag slår den i taket...
alltså finns det en risk att blixten helt enkelt är för svag om jag förstod dig rätt om att du stdsade den i taket

att studsa blixten snor ganska mkt kräm, men det beror på hur långt det är till väggen/taket, vad det är för färg på väggen/taket. om du har någon typ av exponeringskompensation i blixten så öka den ett steg eller så så borde det bli bra.

Bländare och slutare fungerar inte på samma sätt med blixt som när man mäter infallande ljus, detta därför att blixten kontrollerar ljuset (blixten är ju ljuskällan!). Just därför är det enklast att köra på helautomatik, eftersom det är andra regler som gäller.

Slutaren exempelvis, den väljer mängden infallande ljus i bilden. Alltså, om du väljer en långsam slutare så får du mindre ljus från blixten och mer från omgivningen.

Sedan så påverkar blixten av hur exponeringskompensationen är ställd, den påverkas både av exponeringskompensationen för blixtljuset och exponeringskompensationen för vanliga ljuset.

Så om man exempelvis har exponeringskompensation för blixt ställd på -1 och den vanliga exponeringskompensationen ställd på -1, så ger blixten i praktiken -2. Och om du har den ena på -1 och den andra på +1 så får du 0.

Skillnaden mellan exponeringskompensationslägena är att exponeringskompensationen för blixten enbart påverkar blixten, och den vanliga exponeringskompensationen påverkar både och.

Kör allt på 0 och kör på helautomatik, det är bästa sättet.

Hälsar
R

Raphael har koll på blixtfoto ser jag. Bra råd. Jag kompletterar lite :

Slutartiden styr mest hur blandningen av kringljus och ljuset från blixten fördelar sig. Blixten brinner alltid av på samma snabba "slutartid", ca 1/500 - 1/1000 sekund.

Bländare och ISO styr hur ljus bilden blir.

Jag har en Canon speedlight 420 EX blixt och den har ledtal 42, du har också 42, och den duger bra till samlingssalar på 5x8 meter, studsat i taket, så den är inte för svag.

Jag använder helst manuell exponeringsmetod med inställningarna : ISO 400 (el. 200), slutare 1/30 och bländare efter avståndet (på 2-3 m har jag bländare 5.6-8). Sen får man prova sig fram.

/ Erik

Autoläge med allt på 0 gick inget bra. Kolsvarta blev bilderna. :S

Autoläge med blixtkomp +1.0 och vanlig expkomp på +1.7, då blir bilderna bra, nästan med toppen i mitten på histogrammet. Bild tagen i rum om ca 20 kvm och jag står ca 3-4 m från dottern.

Fungerar helt ok även om jag tycker att det saknas lite kräm, men jag misstänker att det är jag som får lära mig det ordentligt och testa mig fram. Skall öva så jag vet hur jag skall ställa in det inför dotterns födelsedag som är snart.

Får även hem lite andra prylar att testa med idag och se om det fungerar bättre med dem. Köpte blixten för att slippa köpa ett ljusstarkt normal-obj och använda kit'en. Får hoppas att jag efter testerna ikväll fortfarande slipper detta. ;)

troligen så är det så att blixten inte kompenserar för "studsen" automatiskt, vilket gör att alltöfr mkt ljus försvinner. så ställ kexponerinsgkompensationen på blixten tills du får det resultat du vill ha. snart lär du dig hur mkt du måste plussa på för olka typer av avstånd till reflektor(vägg, tak).

Har blixten P-TTL så skall det bli bra bilder i auto-läge utan någon form av kompensering om inte rummet är för stort. 20 m2 rum och 3-4 m till motivet skall inte vara något problem ens på ISO 200... precis som flera andra sagt.

Låter som felaktig inställning på kamera och/eller blixt.

Om man inte får till inställningarna blir det aldrig bra. Att labba med kompensation är dömt att misslyckas i längden.

Blixten har TTL-läge och skall fungera bra. Jag får inte till det, men skall givetvis testa mer. Jag tror att bästa lösningen för mig är exp.komp. Då blir bilderna acceptabla.

Testar Sigman och den fungerar bättre. Kanske är det den extra styrkan? I vilket fall som helst så är jag besviken. Men det är bara att testa och testa tills man får det att fungera. Har 2 veckor på mig till kalaset. ;)

Har blixten TTL eller P-TTL, vilket är en stor skillnad.

Vad jag vet så är det bara *ist-DS som stödjer TTL blix.

På Cyberphotos hemsida så står det P-TTL. I blixtens display står bara TTL, men det gör det nog för att samma blixt används till resterande kameramärken...

Med *ist DS'en så funkade den lika dåligt som med min nya K10D. :-(

snysop skrev:
Autoläge med blixtkomp +1.0 och vanlig expkomp på +1.7

Det innebär totalt +2,7 för blixten. :)
Ja, den vanliga exponeringskompensationen påverkar också blixtljuset om blixten är påslagen. Skillnaden mellan exponeringskompensation för blixten och den vanliga blixtkompensationen är att exponeringskompensationen för blixten påverkar endast blixten. Som du själv här har upptäckt så är det fullt möjligt att använda dem i kombination.

Tyvärr verkar det inte finnas någon riktigt bra lösning från tredjepartstillverkare. Sigmas blixtar är kraftfullare än den du har nu, men de har vissa kompatibilitetsproblem med K10D's trådlösa blixtstyrning från inbyggd blixt, och det har rapporterats strul med 1.30 i K10D:n och Sigma också.

Metz har en P-TTL blixt för Pentax, fast den kostar ju lika mycket som Pentax egna blixtar så den är kanske inte ett alternativ - men Metz brukar lyckas bättre än andra tredjepartstillverkare gällande blixtar.

Hälsar
R

Har nu fotat med Sigman i ca 1 vecka och får inte till det. Ibland blir det bra men oftast - helkasst. Jag behöver en rejäl grundläggande kurs i blixtfoto! Någon som vet vart detta finns? Har googlat men hittar inte så mkt om externblixt-foto. :(

Autoläget och allt på 0 funkar inte med Sigman heller. Får kompensera +2 för att det skall bli bra efter att ha skjutit det i taket.

Rakt-på-blixt funkar, men det är inte särskilt snyggt. :(

Hej jag har också precis börjat försöka lära mig externbilxtens alla knep. det är klurigt, svårast är det att få det bra inomhus, det tipset jag kan ge är väll att använd manuella läget och exprimentera, en sida som går igenom blixtfoto grundligt är

http://planetneil.com/tangents/

kolla in den.

mvh Emil

tarsson skrev:
Hej jag har också precis börjat försöka lära mig externbilxtens alla knep. det är klurigt, svårast är det att få det bra inomhus, det tipset jag kan ge är väll att använd manuella läget och exprimentera, en sida som går igenom blixtfoto grundligt är

http://planetneil.com/tangents/

kolla in den.

mvh Emil

Åh! Stort tack! trots mkt googlande så har jag ej hittat denna. Skall läsas. Tack!

Karin, skulle du ha tid att träffas en eftermiddag så kanske vi kunde reda ut några frågetecken? Jag jobbar i Göteborg och skulle kunna ta med mina grejer...

snysop skrev:
Autoläget och allt på 0 funkar inte med Sigman heller. Får kompensera +2 för att det skall bli bra efter att ha skjutit det i taket.

Då är det något som är fel. Jag får bra resultat med autoläget och allt på 0 med Sigman slagen i taket, både *ist DS och K10D. Detta gäller för motiv inom 3 -4 meter från blixten.

Däremot så fick jag usla bilder från Sigman första gångerna när min K10D var ny. De var plötsligt mycket mörkare än vad de blev på *ist DS. Detta löste sig genom att distributören uppdaterade blixten med ny mjukvara, det var alltså blixten som inte var kompatibel med K10D.

Sedan så är det enormt viktigt att vänta tills blixten är uppladdad innan man fyrar av den. Blixtens indikator i sökaren ska lysa klart.
Det finns visserligen en funktion i kameran som ska förhindra möjligheten med att fyra av blixten innan den är fulladdad, men den fungerar inte med Sigmablixten.

Jag har fått en del mörka bilder på grund av att jag var för snabb och inte väntade tills blixten var färdigladdad.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Då är det något som är fel. Jag får bra resultat med autoläget och allt på 0 med Sigman slagen i taket, både *ist DS och K10D. Detta gäller för motiv inom 3 -4 meter från blixten.

Däremot så fick jag usla bilder från Sigman första gångerna när min K10D var ny. De var plötsligt mycket mörkare än vad de blev på *ist DS. Detta löste sig genom att distributören uppdaterade blixten med ny mjukvara, det var alltså blixten som inte var kompatibel med K10D.

Sedan så är det enormt viktigt att vänta tills blixten är uppladdad innan man fyrar av den. Blixtens indikator i sökaren ska lysa klart.
Det finns visserligen en funktion i kameran som ska förhindra möjligheten med att fyra av blixten innan den är fulladdad, men den fungerar inte med Sigmablixten.

Jag har fått en del mörka bilder på grund av att jag var för snabb och inte väntade tills blixten var färdigladdad.

Hälsar
R

Hmmm... Jag skall ta en ny bild och ladda upp här och tala om inställningarna. Verkar som att blixten är uppdaterad - läste någonstans om att serienumret skulle vara efter 806xxxxxx för att vara uppgraderad. Min är 807xxxxx. TACK så länge för all hjälp! Börjar bli tokig på detta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar