Annons

Blixtfoto med A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Ynos

Aktiv medlem
Jag har fotat lite med blixt till min A700 i helgerna.
Då jag har en HVL 43 AM har jag kört den trådlöst.
Fungerar utmärkt! Och det är ju lätt att hantera.

Men så tänkte jag använda fler blixtar samtidigt.
Eftersom jag har en Minolta 4000 AF hoppades jag kunna använda dem tillsammans.
Kontaktade en av de större ÅF för att få förslag på kablar etc.
Tyvärr hade de ingenting. Kollade även med Sony Sverige som heller inget hade.
Så det verkar kört att kombinera HVL 43 AM och 4000 AF.

Man kan använda kabel eller slavtändare för att trigga 4000 AF med A700.
Men då är ju HVL 43 AM smidigare ...

Det finns ju förstås radiostyrning typ Pocketwizard.
Tittade på deras hemsida men det var svårt att hitta info om Sony var kompatibelt.
Verkar ju vara smart och flexibelt.

Ett alternativ är ju att köpa en HVL 43 AM till.
Men jag skulle vilja använda mina befintliga blixtar ihop.
Vet någon om det finns grejor som gör det möjligt?

/Örjan
 
Menar du att du vill köra din Minolta 4000AF-blixt trådlöst på egen hand? Det går inte, denna blixt tillhör den allra första serien av blixtar som kom när Minolta hade uppfunnit det generella AF-systemet, dvs år 1985. De hade dock inte kommit på idén med trådlös blixtstyrning vid den tiden, det gjorde de år 1992 (med 5400x).

De alternativ som finns har du redan varit inne på:
Slavtändare.
Kabel (4000AF har väl en PC-kontakt för blixtsynkningen, eller?).
Köpa ytterligare en blixt med trådlös styrning, som HVL-43AM (eller nåt).
 
Menar du att du vill köra din Minolta 4000AF-blixt trådlöst på egen hand? Det går inte, denna blixt tillhör den allra första serien av blixtar som kom när Minolta hade uppfunnit det generella AF-systemet, dvs år 1985. De hade dock inte kommit på idén med trådlös blixtstyrning vid den tiden, det gjorde de år 1992 (med 5400x).

De alternativ som finns har du redan varit inne på:
Slavtändare.
Kabel (4000AF har väl en PC-kontakt för blixtsynkningen, eller?).
Köpa ytterligare en blixt med trådlös styrning, som HVL-43AM (eller nåt).

Tack för ditt svar. Har inte haft tid att sitta vid datorn på ett tag.

Jag misstänkte att det var så. Men jag hoppades kunna hitta något från en tillbehörsleverantör. Köpte blixten 4000 AF-86 till min Minolta 7000. Sparsamt använd men har fungerat bra. Köpte Minolta 7Xi och fick då komplettera med skoadapter. Samma adapter passar mekaniskt även på A700. Såg i någon lista att det var OK även elektriskt.

Men det verkar som bästa alternativet är en ny Sony HVL till. Tråkigt att utvecklingen oftast gör tillbehören omoderna eller omöjliga. Jag tittade även efter radiostyrning av Sonys blixtar. Hittade ingenting. Håller Sony på systeminfo eller är det för liten potentiell marknad för Pocketwizard m. fl.?

/Örjan
 
Väl bekomme!

---
Tråkigt att utvecklingen oftast gör tillbehören omoderna eller omöjliga.
---
Att utvecklingen förr eller senare kommer att göra våra prylar omoderna tror jag ingen vare sig kan eller vill göra någonting åt. :)

Men ifall de ska bli omöjliga att använda eller ej, går ju att styra. T.ex. graden av kompatibilitet med äldre prylar. Dock handlar detta hela tiden om rimliga balanser och avvägningar. Finns ju exempel på alla varianter mellan nästan ingen tanke alls till mycket väl genomförd bakåtkompatibilitet även efter ganska omfattande nyutveckling. Det går aldrig att få 100 % kompatibilitet hela tiden, då skulle förstås all utveckling efterhand upphöra..

När 4000AF kom ut kunde den fjärrutlösas med en synkkabel till dåtidens kameror. Det går även med senare kameror, som din A700. Och även med dagens, som A99, A77 eller A77 II. Men när 4000AF kom var trådlös fjärrstyrning av automatiken ännu inte uppfunnen. Därför kan du inte köpa något yttre tillbehör som kan ge de denna funktion i efterhand. Elektronik och programmering för funktionen är inbyggd i Minoltas blixtar sedan 1992, samt i alla Sonys blixtar för systemet.


---
Jag tittade även efter radiostyrning av Sonys blixtar. Hittade ingenting. Håller Sony på systeminfo eller är det för liten potentiell marknad för Pocketwizard m. fl.?

/Örjan
Nä, inte heller de övriga tillverkarna släpper ut mycket systeminfo. Vad jag vet är det faktiskt tvärtom, Sony är den enda tillverkare som har släppt sitt E-mount objektiv-kamerahus-överföringsprotokoll till någon annan - till Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma (kanske även till Samyang och Metabones). Det är faktiskt betydligt knepigare att tillverka "intelligenta" blixtstyrare för Nikon, eftersom deras kameror har ett antal olika programvaruplattformar för sina kameror, medan Sony har samma för alla sina kameror.

Dock har ju Nikon tillverkat systemkameror sedan "stenåldern", medan Sony inte "doppade tån i vattnet" förrän år 2006 (när det gäller stillbildssystemkameror), så ja, det finns fler tillbehör speciellt för Nikon pga dess betydligt större marknad (liksom till Canon förstås).

Att komplettera din 4000AF med ett yttre tillbehör för att få trådlös utlösning av den från din A700 är inga problem, som du redan vet. Du måste ställa kameran i manuellt blixtläge, annars kommer förblixtarna att utlösa blixten för tidigt. Dessa äldre blixtar kan som sagt inte köras med automatisk blixtljusdosering.

Radioutlösa din blixt kan du göra med "proffsgrejer" som PocketWizard eller RadioPoppers, samt ett otal billiga Kina-tillverkade radioblixttriggare mha blixtskoadapter där detta behövs.. Har själv några stycken 16-kanaliga radiotransmitters och receivers liggande, som jag väl aldrig lär använda eftersom jag aldrig använder blixt. Borde nog ta mig samman och sälja iväg dem...
.
 
Väl bekomme!


Att utvecklingen förr eller senare kommer att göra våra prylar omoderna tror jag ingen vare sig kan eller vill göra någonting åt. :)

Men ifall de ska bli omöjliga att använda eller ej, går ju att styra. T.ex. graden av kompatibilitet med äldre prylar. Dock handlar detta hela tiden om rimliga balanser och avvägningar. Finns ju exempel på alla varianter mellan nästan ingen tanke alls till mycket väl genomförd bakåtkompatibilitet även efter ganska omfattande nyutveckling. Det går aldrig att få 100 % kompatibilitet hela tiden, då skulle förstås all utveckling efterhand upphöra..

När 4000AF kom ut kunde den fjärrutlösas med en synkkabel till dåtidens kameror. Det går även med senare kameror, som din A700. Och även med dagens, som A99, A77 eller A77 II. Men när 4000AF kom var trådlös fjärrstyrning av automatiken ännu inte uppfunnen. Därför kan du inte köpa något yttre tillbehör som kan ge de denna funktion i efterhand. Elektronik och programmering för funktionen är inbyggd i Minoltas blixtar sedan 1992, samt i alla Sonys blixtar för systemet.



Nä, inte heller de övriga tillverkarna släpper ut mycket systeminfo. Vad jag vet är det faktiskt tvärtom, Sony är den enda tillverkare som har släppt sitt E-mount objektiv-kamerahus-överföringsprotokoll till någon annan - till Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma (kanske även till Samyang och Metabones). Det är faktiskt betydligt knepigare att tillverka "intelligenta" blixtstyrare för Nikon, eftersom deras kameror har ett antal olika programvaruplattformar för sina kameror, medan Sony har samma för alla sina kameror.

Dock har ju Nikon tillverkat systemkameror sedan "stenåldern", medan Sony inte "doppade tån i vattnet" förrän år 2006 (när det gäller stillbildssystemkameror), så ja, det finns fler tillbehör speciellt för Nikon pga dess betydligt större marknad (liksom till Canon förstås).

Att komplettera din 4000AF med ett yttre tillbehör för att få trådlös utlösning av den från din A700 är inga problem, som du redan vet. Du måste ställa kameran i manuellt blixtläge, annars kommer förblixtarna att utlösa blixten för tidigt. Dessa äldre blixtar kan som sagt inte köras med automatisk blixtljusdosering.

Radioutlösa din blixt kan du göra med "proffsgrejer" som PocketWizard eller RadioPoppers, samt ett otal billiga Kina-tillverkade radioblixttriggare mha blixtskoadapter där detta behövs.. Har själv några stycken 16-kanaliga radiotransmitters och receivers liggande, som jag väl aldrig lär använda eftersom jag aldrig använder blixt. Borde nog ta mig samman och sälja iväg dem...
.



Tack för tipsen!


Tror det får bli en till Sonyblixt. Verkar säkert och enkelt just nu. Passar väl även för Sony A77 II och kanske andra kommande. Det blir väl någon ny någon gång. Och nya blixtar igen?!

Får titta närmare på Radiopoppers m. fl.. Just nu kanske mest "bra att ha"-grejor. Men bra att känna till.

/Örjan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.