Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtförlängningskabel

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D300 och en Nikon SB-800 blixt. Jag är sugen på en blixtförlängsningskabel för att slippa använda min inbyggda blixt som utlösare, men när jag kollat lite så verkar de fruktansvärt dyra. Den här har jag tittat på hittills, är det något att ha?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3133523

Finns det andra förlängningskablar som skulle vara bättre till ett bättre pris? Tips är välkomna!

Och varför är de så dyra? Har jag missat någon superfunktion?

Jag har en Nikon D300 och en Nikon SB-800 blixt. Jag är sugen på en blixtförlängsningskabel för att slippa använda min inbyggda blixt som utlösare, men när jag kollat lite så verkar de fruktansvärt dyra. Den här har jag tittat på hittills, är det något att ha?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3133523

Finns det andra förlängningskablar som skulle vara bättre till ett bättre pris? Tips är välkomna!

Och varför är de så dyra? Har jag missat någon superfunktion?

Fattar inte heller varför dom är så dyra, och framförallt korta.
Jag köpte en 7-meters på www.flashzebra.com för nästan inga pengar alls, och den funkade kalas.
Men ska också säga att sen jag skaffade en 7D med möjlighet att lösa ut med inbyggda blixten så har jag aldrig använt den.

Hej, jag har en tremeters till Canon som jag köpte från samma firma. Jag är nöjd med min och de verkar ha motsvarande till Nikon också:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9866192

Den är lite längre, lite billigare och inte spiralformad. Beroende på hur du tänker använda den kan det vara hopplöst med återfjädrande spiralkabel. Ska man ha blixten i vänsterhanden så kan det nog vara en fördel med spiralkabel, inte annars (eftersom det blir svårt att ställa upp blixten).

Jag köpte en 7-meters på www.flashzebra.com för nästan inga pengar alls, och den funkade kalas.

Har också samma 7-meters från Flashzebra. Passade även på att beställa synkkabel till PocketWizard och en lång USB-kabel för att koppla datorn. Alla tre kablarna funkar bra, leveranstiden var ca en vecka (om jag minns rätt). Kanske läge att passa på nu när dollarn är "billig" ;)

Är det egentligen någon påtaglig skillnad mellan en dyrare och en billigare kabel? Längden är det enda jag hittat som skiljer de olika kablarna åt, och utseendet.

Fattar inte heller varför dom är så dyra, och framförallt korta.
Men ska också säga att sen jag skaffade en 7D med möjlighet att lösa ut med inbyggda blixten så har jag aldrig använt den.

Jag kan ju utlösa min SB-800 med min inbyggda blixt också men det funkar inte så bra som jag vill. Hur funkar det när man beställer från USA? Jag har egentligen aldrig beställt någon produkt från utlandet men har hört att man måste betala tull när paketet kommer till Sverige.

Sånadär småprylar brukar jag köpa på ebay.

Hittade 10 m kabel till SB800 för dryga 30 USD med fri frakt.

//Johan

Senast ändrad:
Jag kan ju utlösa min SB-800 med min inbyggda blixt också men det funkar inte så bra som jag vill. Hur funkar det när man beställer från USA? Jag har egentligen aldrig beställt någon produkt från utlandet men har hört att man måste betala tull när paketet kommer till Sverige.

Jag var också lite osäker på hur det skulle gå, men när jag fick hem kuvertet så hade varken tull eller införselmoms lagts på. Troligen var värdet för lågt och att det gick till privatperson eller så missade tullverket det hela ;) Summan stannade alltså på det jag betalade till Flashzebra.

Kan vara värt att kolla Link Delights Ebay store också, de har mycket smått och gott:

http://stores.ebay.com/LinkDelight-Photography-Shop/

Köpte ett paket med batterigrepp, batterier och en trådutlösare för totalt 380 kr (fri frakt), och det var mycket bra grejer för det priset.

På paketet hade de uppgett att det sammanlagda värdet var 8 dollar, så det kom fram utan några extra avgifter från Tullen. Leveranstiden var en vecka.

Nikon SC-28/SC-29

Till Nikon finns både SC-28 och SC-29. SB-29 har AF assist och är därmed lite lyxigare funktionsmässigt om kan vara skillnaden i mörka miljörer, men den är TOKDYR i Sverige.

Jag har både en orginal SC-29 och en "kines" SC-28 på 10m. SC-28 funkar alldeles utmärkt.

Fördelen med en kabel är t.ex om du fotar och håller ut blixten med ena handen, en situation som kan innebära att en handhållen blixt inte löser ut via den inbyggda blixten om vinkeln mellan enheterna blir fel.

En "kines" SC-28 är nästan gratis på ebay, en orginal kostar heller inte särskilt mycket där heller. SC-29 får du nog räkna med att få slanta minst en 500 hundring för + frakt. Många av "kines" säljarna erbjuder fri frakt men ibland kan det ta lite tid innan grejorna dyker upp. Du kan ta och kolla engelska ebay.co.uk då det blir inom EU så du slipper risken för tull och moms (Hong Kong-kineserna brukar vara rätt duktiga på att hitta sätt som gör att man slipper det i alla fall)

Visst är radio bra men det är ju inte helt gratis och vill man ha lite mer än de billigaste prylarna så drar det lätt iväg.

Hoppas att det var till någon hjälp

Tack för alla svar! Det blev en http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9866192 tillslut. Jag skulle just prova den och kopplade på ena änden till kameran och andra till blixten. Kameran sattes på, därefter blixten men den vägrar komma igång. Skärmen på blixten blinkar och det verkar som att blixtens servo letar efter något. Vad gör jag för fel?

Det fungerar fint nu. Det var strul med batterierna men nu är blixten igång igen. Tack för allt hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar