Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtexponeringskompensation nu möjlig i 300D!

Produkter
(logga in för att koppla)

hurtig

Aktiv medlem
Uppmärksammade på dpreview.com (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=6499008) att man kan ställa in blixtexponeringskompensation genom att använda sig av remote software till 10D. Om man sedan stänger av kameran eller byter batteri stannar inställningen kvar i kameran. Flera användare rapporterar att det fungerar fin-fint och att man nu äntligen kan ta korrekt exponerade blixtbilder med kameran.

Programvran laddar man ner här: http://breezebrowser.com/10DRemote/index.htm

Lycka till!

Kör med extern blixt som jag alltid använder för att få vettiga blixtbilder jämfört med den klena inbyggda blixten och ställer den att dosera ut 2/3 mer ljus. Blixten är en Sigma ef 500 dg super.

Men visst verkar det vara fel på kameran som inte har blixtexponeringen rätt kalibrerad, då felet är lika stort med extern som med den interna blixten när de går med e-ttl.

Problemet om det nu är ett problem och inte en designgrej för att garantera att bilderna aldrig blir överexponerade finns kvar i version 1.1.1 av kamerans programvara.

/Roland som inte kollade upp detta innan köpet och inte heller har kontrollerat med Canon om specifikationen för kameran och kameran överensstämmer

Jag skule uppskatta om någon 300D-ägare kan bekräfta att detta verkligen fungerar. Har lagt en order på en 300D med optik och skulle bli glad om det gick att ställa upp blixten med +2/3 och att kameran sedan behåller denna inställning. Det löser faktiskt problemen med tidigare rapporterad underexponering vid blixttagning.

hurtig skrev:
Jag skule uppskatta om någon 300D-ägare kan bekräfta att detta verkligen fungerar. Har lagt en order på en 300D med optik och skulle bli glad om det gick att ställa upp blixten med +2/3 och att kameran sedan behåller denna inställning. Det löser faktiskt problemen med tidigare rapporterad underexponering vid blixttagning.

Det fungerar, provet utfört genom att:
- Ta bild med kameran, bilddata säger blixtkompensation 0

- Med det föreslagna programmet justera blixtkompensationen +2/3

- Exponera och se att bilden ser annorlunda ut, vilken den gjorde och blixtkompensationsvärdet visas som +2/3

- Stänga av kameran och ta ur batteriet

- Sätta i batteriet starta kameran

- Ta bild

- Kontrollera bildinfon igen och den indikera att den i programmet ökad bluixtljuset har samma värde, bilden ser likvärdig ut.

Väntar på första hacket till programvan som gör att blixtkompensation går att få på någon knapp,..Kanske ska lyfta på skalet och leta reda på knappen för jag är rätt bombis på att den ser lika ut som 10D på kretskortet,...

Hoppas Canon inkluderar denna funktion i nästa firmware. Nu finns det ju redan en hack (lösning) på marknaden. Bara de inte tar bort möjligheten att justera via remote capture. Man kanske ska vara lite försiktig och vänta med att uppgradera tills andra forum testat nästkommande firmware.

Hmm.. Men om knappen för blixtkompensering ändå saknas.. då är det ju ganska jobbigt att ställa om.. eller hur ;)

Då hjälper ju inte firmware till speciellt mycket..

Jeppe skrev:
Hmm.. Men om knappen för blixtkompensering ändå saknas.. då är det ju ganska jobbigt att ställa om.. eller hur ;)

Vill minnas att på Minolta 7i hade de löst blixtkompenseringen när blixten var monterad/uppfälld så betydde knappen för exponeringskompensation blixtkompensation vilket gjorde att detta värde då kunde kompenseras. Denna lösning är med all sannolikhet möjlig att programmera även på en 300D.

/Roland som tror att Canon inte kommer med denna möjlighet inom de närmaste åren, just därför att kameran inte har utlovat denna funktion. Kan komma om några år som en pressent då kameran sedan länge gått ur produktion och ersatts med flerfaldigt mättre kameror till lägre priser.

Det kan väl lösas m h a nedtryckning av två knappar? Eller i kombination med att man snurrar på "ratten"?
Lite klumpigt och opedagogiskt men det borde fungera.

Eller genom att man lägger till alternativet i menyinställningarna på lcd. Enligt medlemmar på dpreview.com så har de helt enkelt bara ställt upp blixten med +2/3 och detta ger betydligt bättre exponering än tidigare (enligt användare). Jag är ju bara en 300D-info-jägare just nu som snart blir en 300D-ägare.

Då kan man med gott samvete skaffa sig en lillebror till 550EX nu då? :)

kan inte hitta en begagnad, och 5k för en blixt känns lite mycket...

RolandM skrev:
Vill minnas att på Minolta 7i hade de löst blixtkompenseringen när blixten var monterad/uppfälld så betydde knappen för exponeringskompensation blixtkompensation vilket gjorde att detta värde då kunde kompenseras. Denna lösning är med all sannolikhet möjlig att programmera även på en 300D.

Detta stämmer som tur är inte alls.

På 7i kan man självfallet justera både blixtexponering samt vanlig exponering var för sig, detta är enligt mig ett måste för avancerad blixtfotografering.

larsaz skrev:
Detta stämmer som tur är inte alls.

På 7i kan man självfallet justera både blixtexponering samt vanlig exponering var för sig, detta är enligt mig ett måste för avancerad blixtfotografering.

MInns väl dåligt då jag vet att jag använt fubnktionen imin nu sålda kamera :)

bono82 skrev:
Då kan man med gott samvete skaffa sig en lillebror till 550EX nu då? :)

kan inte hitta en begagnad, och 5k för en blixt känns lite mycket...

Eller en "Sigma EF-500 DG Super" som kostar mellan 2000:- och 2800:- beroende på försäljningsställe.

ang. kretskort o blixt

Jag har läst att man gjort ett helt nytt kretskort + lite nya modifikationer för sensorn i 300D. Därför tror jag inte att det inte kommer något "10D"-hack till den. Små finesser kan ju kanske gå att hacka fram ändå iof.

Sunpak kommer snart släppa blixtar som är specialgjorda för digitala systemkameror. Kommer nog ligga någonstanns mellan 2 och 3 tusen kr.

I Canons produktbroschyr står det klart och tydligt att kameran fixar exponeringskompensation för blixt och synk på andra ridån, samt alternativexponering med blixt. Som jag ser det så finns. Jag utgår från att skriten beskriver kamerahuset och jag har inte hittat något som säger att det krävs extern bluixt för att få dessa funktioner i reklammatrialet.

Canons PDF-broschyr

Det finns lediga knappar...

Det finns två knappar som skulle kunna användas ganska lätt.

Höger och vänster "riktningsknapp" skulle kunna användas när blixten är uppfälld. Idag så använder vi ju upp och nerknappen för ISO respektive vitbalans.

--jalle

Jeppe skrev:

En dum fråga kanske. Vad är en blixtexponeringskompensation egentligen? Innebär det att man kan (eller inte kan i 300d fall) göra bilder över/underexponerade (som för vanlig exponeringskompensation) eller att man kan välja styrka på blixten så att man använder mer eller mindre av det befintliga ljuset?

Exempel.
Man tar en bild med blixtexponeringskompensation +1. Innebär det att:

1. Bilden blir ljusare än den utan kompensation.
2. Bilden blir samma men man ser mindre av den naturliga ljuset.

Blixtljuskompensation handlar blixten ska dosera ut mer eller mindre ljus i förhållande till vad kameran/blixten tycker är lämpligt.

RolandM skrev:
Blixtljuskompensation handlar blixten ska dosera ut mer eller mindre ljus i förhållande till vad kameran/blixten tycker är lämpligt.

Som kanske syns på frågeställningen är jag inte helt hemma med blixtfotografering. Därför skulle jag vilja ha lite mer förklaring.

Som jag förstår kan kameran tycka att dosera en viss mängd blixt för viss bländare .

Ett exempel.
För bländare, säg f5,6, krävs en viss mängd ljus. Vi säger att hälften av detta ljus utgörs av det befintliga ljuset. Resten ger blixten.

Om man bländar ett steg ner (f8), krävs det dubbelt så mycket ljus. I så fall utgör det naturliga ljuset endast en fjärdedel av det totala ljuset och blixten står för resten.

Om man nu kompenserar exponeringen med +1 får man följande:

För f5,6 i exemplet ovan blir motivet dubbel så just, därav det befintliga ljuset utgör 25% av det totala. För f8 blir motivet lika ljust som för f5,6 men det naturliga ljuset utgör enbart en åttondedel av det totala.

Uppfattar jag det hela rätt eller jag är ute och cyklar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar