Annons

blixtexponeringskomp. vs "vanlig" exponeringskomp.

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Ohoj seglarvänner!

Funderar på skillnaden mellan blixtexponeringskompensation jämfört med den vanliga exponeringskompensationen.

Om jag, på min externa blixt, rattar in -1.0 EV, får jag då samma exponering som om jag skulle ställa in kameran på -1.0 EV?

Eller är det så att kamerans exponeringskompensation på -1.0 EV ger mig "18 procent grått minus ett bländarsteg", men där blixtens -1.0 EV ger mig lite mindre blixtljus?

Uttryckt med andra ord: -1.0 EV på blixten ger mig lite mer av omgivningens ljus. -1.0 EV på kameran ger mig mindre total mängd ljus.

Ett steg är ett steg är ett steg.

Om du bara har blixtljus, eller bara naturligt ljus, är ju svaret enkelt. Men om du har en blandning blir det lite av det ena på bekostnad av det andra. Exakt hur bilden då kommer att se ut beror på hur mycket som är belyst resp. i skugga för respektive ljuskälla.

Jag har mycket lite erfarenhet av blixtfotografi (äger ingen modern blixt) men allt annat än att blixtkompensationen ändrar mängden ljus från blixten och kamerakompensationen ändrar tiden kameran exponerar verkar konstigt.

Det är väl så det fungerar, såvitt jag har förstått. Då kan man ändra blixtexponeringskompensationen (vilket ord!) för att t ex få med mer av det befintliga ljuset om man så vill.

Om man ändrar blixtkompensation ändras väl styrkan på blixten.

"Vanlig" exp.komp. styr väl bara kamerans exponering.

Eller har jag fel nu?

Chuck Gardner försöker reda ut problemet, kompensation i både exponeringstiden och blixtstyrkan med olika sorters ljusmätningsmodeller i kameran för exponering och blixt för blandning av naturligt ljus och blixt dito.

Generellt kan man säga att blixtexponeringskompensationen styr exponeringen på förgrunden, och exponeringskompensationen styr exponeringen på bakgrunden.

Med min nikon d300 och sb-800 fungerar det som så att om jag vill ha en "korrekt exponering" så måste dessa två värden ta ut varandra med andra ord om jag tar ev +1 på blixten måste jag kompensera på kameran med ev -1 för att få ungefär samma ljusmängd. Om jag skulle ta ev +1 på blixten och kameran så kommer det som finns i förgrunden av bilden antagligen bli överexponerat förutsatt att kamerans ljusmätare tycker rätt osv. Förstår du hur jag menar?:)

Så kort och gott vill du ha mer blixtljus i bilden plusa på blixten och minus på kameran och vill du ha mer naturligt ljus så blir det minus på blixten och plus på kameran. Observera att detta endast gäller nikon, vet inte hur canon eller något annat märke fungerar här:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar