Annons

Blixten ur funktion 10D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Akilles

Medlem
Hej.
Får ej min inbyggda blixt på Canon 10D att funka längre?? Spelar ingen roll i vilket program eller i manuelt läge. Blixt iconen syns inte heller. Trycker jag på knappen för uppfällning händer inget?? Allt annat funkar som det ska? Sist jag fotade med kameran så hade jag en blix av det äldre slaget i blixt skon. Det står i instruktionsboken att men ej får använda blixtar som har andra funktioner eller kontakter, men den jag använde har bara sykroniserings stifftet som sitter i mitten. Det borde ju inte kunna försöra något?? eller??
Mvh Benny

Äldre blixtar kan ha väldigt höga spänningar i synkstiftet och det kan skada elektroniken i moderna kameror.

Vad var det för blixt du hade anslutit?

Det var en Sunpak "thyristor" auto zoom 2400.
Men det går väll ingen ström från blixten ner i kameran via synkstiftet? eller tydligen. hmm.
Vad gör jag nu då? verkstad?

10D tål bara 6 volt enligt Canon. Tittar du på den här sidan ser du att många äldre Sunpakblixtar har över 200 volt. Bl a en med liknande beteckning som din.

Det är nog verkstad som gäller.

Där ser man.
Hade jag använt PC kontakten i stället så hade det gått bra då förstår jag??.
Ja hopp. Då har jag lärt mig något nytt i vart fall.
Tack för det tråkiga svaret :

Hm. Det låter lite små dyrt. Ja ja jag har ju ändå haft den i 4 veckor nu :(. Har använt PC kontakten massor till studio blixtar och det funkar fortfarande bra. Samt att den inbyggda blixten inte går att använda med mitt 17-35 2,8. Blir ett stooort morkt fält när objektivet skymmer. men jag vill ju ändå att den ska funka fullt ut.
Mvh

Mikrobrytare i blixtskon

Hejsan!

Jag hade ett liknande problem med min 10D strax efter jag fick den. Använde också en extern blixt och sedan ville inte den interna poppa upp. Felet bestod i att det finns en mikrobrytare i blixtskon och denna hade fastnat nedtryckt. Se efter om du hittar brytaren och se om den ser ut att vara nere eller uppe. Har du tur så är det brytaren som fastnat. Jag lämnade visserligen in min kamera men jag tror att man kan få upp den själv.

Jonas

Hej Jonas.
Tack för tipset.
Ja den på ena sidan är faktiskt nere. (Vänster)
Den högra är uppe.
Ska fösöka pilla lite.
Måste hitta en sprängskiss så jag ser att det ska vara en på vänster oxå.
Mvh

Jihaaaaaaaa. Efter lite pill, så poppade brytaren upp och allt funkar nu som det ska. Har doc lärt mig att inte använda gammla blixtar :)
Tack för snabba svar.

Kul att det funkade! Om du ska använda blixten igen så tänk på att inte dra skruven så hårt, det finns en pinne som går ner och låser blixten och det är denna pinne som trycker ner brytaren. På min ST-E2 finns det ingen pinne alls så den behövs uppenbarligen inte, kanska kan du fila ner den på blixten om du vill använda den igen.

Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar