Annons

Blixten trasig i D50:a? Vanligt fel eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Hur vanligt är det att blixten (den inbyggda) bara lägger av?

Min D50:a som jag har använt flitigt i ett par år (3?) lade av idag. Det ironiska är att jag mest har fotat utan blixt (utomhus och trixat med ISO-talen inomhus..så blixten är inte så mkt använd eg.)
Blixten ploppar upp som den ska i Autoläge tex men det bara "knaxar" i den (det verkar som om kameran inte inser att den är utfälld utan försöker fälla ut den..) Den fungerar inte längre helt enkelt.

Vad kan en sånhär grej bli att kosta att reparera? (Har inte någon garanti kvar på en så gammal kamera..) Är det värt det?
Jag köpte en D90:a i förra veckan och tänkte mest ha kvar D50:an som en sämre kamera.

14 000 exponeringar har den gjort.. kollade nyss.

Senast ändrad:
Ta du och köp en "riktig" blixt istället, det är nog mer ekonomiskt skulle jag tro, Den kan du ju också snvända på din nya D90 :)

MVH

Ta du och köp en "riktig" blixt istället, det är nog mer ekonomiskt skulle jag tro, Den kan du ju också snvända på din nya D90 :)

MVH

Jo, du har nog en pouint där.. men att den inte höll mer. :(
Jag fotar så lite med blixt så jag vet inte riktigt om jag är så sugen på att lägga ut pengar på det just nu men... senare kanske.

Jo, du har nog en pouint där.. men att den inte höll mer. :(
Jag fotar så lite med blixt så jag vet inte riktigt om jag är så sugen på att lägga ut pengar på det just nu men... senare kanske.

Men om du inte använder blixten så mycket så är det ju inget stort problem, eller hur ;)

Och jag tror inte det är ett så vanligt problem, det är nog vanligtvis andra saker som går sönder förts

Men om du inte använder blixten så mycket så är det ju inget stort problem, eller hur ;)

Och jag tror inte det är ett så vanligt problem, det är nog vanligtvis andra saker som går sönder förts

Nej, det är inte så stort problem i sig... men det vore ju nice om den fungerade, för man kan ju ge sig tusan på att man behöver den då den är sönder. :(
Jag menar mest att jag inte riktigt känner mig manad att släpa på en extern blixt bara ifall att...

Jag hade tänkt sälja bort den eller spara den som en sämre kamera men nu känns det lite som om den inte funkar för nåndera planerna.

Om någon vet på ett ungefär vad ett sånthär fel går på att reparera så får ni gärna hojta till. :)

Det är inte helt ovanligt att blixten går sönder. Det är ju både mekanik och elektronik inblandat.

Om du verkligen vill ha en prisuppgift på vad det kostar att laga är det nog bäst att kontakta Nikons service. Jag har fått en inbyggd blixt lagad en gång, men det gick på garantin....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar