Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten på D3100/ fel exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Hej,
Har en kollega som har en D3100 som agerar lite märkligt med den inbygda blixten igång...
Den exponerar ca 1/4 korrekt (nedre delen av bilden) medans övre blir mörk. Inte som när man har toksnabb slutartid att det bli alldeles svart i typ 75% av bilden utan mörkt som några bländarsteg ner.

Problemet försvinner om man fotar med lång slutartid 1/4s. Men kanske inte riktigt läget man vill ha när man fotar med en inbyggd blixt :)

Någon som vet varför och vad man kan göra åt detta?

Hej,
Har en kollega som har en D3100 som agerar lite märkligt med den inbygda blixten igång...
Den exponerar ca 1/4 korrekt (nedre delen av bilden) medans övre blir mörk. Inte som när man har toksnabb slutartid att det bli alldeles svart i typ 75% av bilden utan mörkt som några bländarsteg ner.

Det är inte så enkelt som att den kärvar och inte fälls hela vägen upp?

Gissar
Antingen är det ett handhavandefel pga ngn tokig inställning men om man har testat med autoläge P o det inte funkar så kan man nog utgå ifrån att det är ngt som behöver ett verkstadsbesök.
Antingen har Johan rätt eller så synkar inte blixten på rätt sätt. OM jag kommer ihåg rätt går ridåerna nerifrån o upp. I så fall verkar andra ridån komma för tidigt eller blixten slår för sent (vilket bör ge samma resultat).

Man kan ju starta med att testa med en separat blixt och se om det ger samma problem.
Funkar en separat så kan en investering i en blixt ge ett mervärde men det förutsätter att man är så pass intresserad av fotografering att man vet att man kommer fortsätta. Yougno-blixtarna har fått en hel del bra kritik.

Ett verkstadsbesök kommer säkerligen kosta minst 500 o då har de inte reparerat kameran. Har man tur så tar försäkringsbolaget det via drulle o då finns det ett maxtak.
JAG hade inte sett det som att det var värt det. Ja använder min D3100 till all riskfotografering. Skulle den gå sönder så blir det en D7100. Skulle BARA blixtfunktionen förloras då är jag inte säker på att jag skulle byta ut den. Men jag har ju fler kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar