Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten Canon G7X

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Nu när jag avancerat från Canon Ixus till Canon Powershot G7X Mark II så begriper jag mig inte på det här med blixten!?
Jag fotograferar i autofokus och ibland kan man vilja ha blixt och då går det inte i autofokus utan jag måste vrida ratten till manuellt? Är det verkligen så? Det var mycket enklare att använda blixten på Canon Ixus, det fanns där som på, av eller auto. Nu på autofokus, finns bara auto och av. Eller är det något fel jag gör som inte hittar snabb väg till blixten?

Hej, jag har den första versionen av G7X men jag gissar att Mark II funkar snarlikt. I läge helautomatik (ratten i läge AUTO) så väljer kameran själv (d.v.s. helautomatiskt) om den ska använda blixt eller inte. Vill man ha ungefär samma automatik men kunna styra blixten själv så är nog läge P (programautomatik) på ratten rätt val – då kan man själv styra om blixten ska användas men kameran sköter andra inställningar automatiskt.

Hej, jag har den första versionen av G7X men jag gissar att Mark II funkar snarlikt. I läge helautomatik (ratten i läge AUTO) så väljer kameran själv (d.v.s. helautomatiskt) om den ska använda blixt eller inte. Vill man ha ungefär samma automatik men kunna styra blixten själv så är nog läge P (programautomatik) på ratten rätt val – då kan man själv styra om blixten ska användas men kameran sköter andra inställningar automatiskt.
Åh tack, det var ju finurligt! Provade genast och då kan man ju köra på P istället för Auto! :)
Mvh Eva

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar