Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtarnas värld

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej!

Ett område inom foto som jag (ännu) varken bemästrar eller känner till är blixtfotografering. Eller kanske närmast fotografering med blix... :)

Jag kommer under hösten att göra en hel del nyhets-, reportagefotografering. Och det kommer att komma situationer då jag i princip behöver blixt. Jag äger ingen blixt ännu, men så småningom skall det väl bli dags att slå fast. Under hösten hoppas jag kunna låna en blixt när jag behöver.

Men till frågan. Det verkar finnas i princip fyra allternativ, 420EX, 550EX och 580EX och Sigmas 500DG (som finns i några olika modeller?).

Förutom ledtalet - vad skiljer dem åt? Vilka funktioner har de olika modellerna? Och framför allt: vilka funktioner kan jag tänkas behöva i vanligt nyhets- och reportagefotograferande?

De har tydligen olika mm-skalor för hur vidvinkligt de klarar av att belysa? Mitt vidvinkligaste objektiv är 20mm och motsvarar 32mm på min DSLR. Vilket mm-tal skall jag gå efter? 32 antar jag?

Hoppas nån orkar berätta och förklara lite - att läsa specifikationer gör en inte alltid så glad. Speciellt när man har svårt att utgående från dem konkretisera situationer...!

/Andreas

Hepp,

Att ge svar på alla skillnaderna ska jag inte ge mig in på, det blir säkert långt och det behärskar jag inte heller :)

Funktionerna på 550, 580 och sigma är rätt så lika. 420an saknar i princip alla manuella inställningar. Här kan du kolla lite

http://photozone.de/2Equipment/canonflash.htm (du ville inte ha specs men du får länken iaf. :))

580an har ju en del finesser som de andra saknar, såsom att den är ledbar 360 grader horisontellt.

Har man en nyare kamera klarar den även av att rapportera utlysningsvinkel korrekt för dslr med cropfaktor. Det här upplever inte jag som något stort plus egentligen, annat än att man sparar lite batterier då blixten inte behöver lysa ut så mycket utöver kamerans bildvinkel.

Sen laddar den snabbare än t.ex. 550. Jag köpte nyligen en 550, främst för att jag inte behöver dom extra finesser som 580 ger.. för någon annan kan dom säkert vara viktiga. Här är en rätt så bra (om än lååång) guide till blixtfoto http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Angående vad en reporter kan tänkas behöva får någon som vet ge sig in på. :)

/M

MortenG skrev:
Hepp,

Att ge svar på alla skillnaderna ska jag inte ge mig in på, det blir säkert långt och det behärskar jag inte heller :)

--- snip ---

Angående vad en reporter kan tänkas behöva får någon som vet ge sig in på. :)

/M

Ålrajt! Jo, 580 ersätter väl i princip 550 (väntar på att "min" kamerabutik skall sälja ut 550:eek:r billigt och tömma hyllorna...). Någon större prisskillnad mellan de två är det tydligen inte heller.

"ledbar 360 grader horisontellt" betyder att jag kan vrida "huvudet" 360-grader antar jag? Och de andar modellerna går bara... äh, det där kollar jag upp bland specen.

Tack för länkarna! Väntar vidare på praktisk blixtanvändningsinfo av andra FS:are...!

/A

EDIT: --- snip ---

Senast ändrad:
Highweiss skrev:
Förutom ledtalet - vad skiljer dem åt? Vilka funktioner har de olika modellerna? Och framför allt: vilka funktioner kan jag tänkas behöva i vanligt nyhets- och reportagefotograferande?

Som reportagefotograf behöver du knappast kunna ställa in blixten manuellt eller ha stroboskopfunktion. Du behöver bara kunna blixtra.

Att du har en 300D komplicerar saker och ting. Att kunna ställa in blixtljusexponeringskompensation (visst är sammansatta ord härliga) är en stor fördel. När man blandar blixtljus och befintligt ljus som är vanligt vid reportage och porträtt vill man att karaktären på det befintliga ljuset ska finnas kvar och blixtljuset får inte bli för dominant.

Nästan alla Eos-modeller kan man ställa in kompensation av blixtexponeringen i kameran. Eos 300D har inte denna funktion som standard, utan bara om man kör det ryska hacket. På 550EX och 580EX kan man ställa in denna kompensering direkt på blixten, men inte på 420EX.

Många på fotosidan köper Sigmas 500-blixt som har liknande funktioner som 550EX och som är billigare än 420EX. Blixten zoomar dock långsamt och ljudligt. Blixten känns väldigt tunn ocg bräcklig jämfört med Canon-blixtarna, men det behöver inte innebära sämre hållbarhet.

Rent ledtalsmässigt klarar du dig säkert med 420EX, men då kan du inte som på 580EX och 550EX koppla till ett extra batteripack. Men då springet det i väg med pengar rejält.

Mitt råd är att köpa 420EX. Blixten håller bra och är säkert fullt tillräcklig.

De har tydligen olika mm-skalor för hur vidvinkligt de klarar av att belysa? Mitt vidvinkligaste objektiv är 20mm och motsvarar 32mm på min DSLR. Vilket mm-tal skall jag gå efter? 32 antar jag?

Jepp, 32mm. Milimetrarna syftar på småbildsformatet.

Re: Re: Blixtarnas värld

froderberg skrev:
Som reportagefotograf behöver du knappast kunna ställa in blixten manuellt eller ha stroboskopfunktion.

--- snip ---

På 550EX och 580EX kan man ställa in denna kompensering direkt på blixten, men inte på 420EX.

Hej Magnus - jo jag har kört det ryska hacket. "Blixtljusexponeringskompensation" är alltså det som på engelska blir den längdmässigt föga avskräckande förkortningen FEC? Har prövat FEC med den inbyggda blixten. Men den blixten är inte speciellt användbar (trots att många tycker att den är mycket bra för att vara just en inbyggd blixt...), Har försökt använda den som upplättande blixt innomhus men aldrig blivit klok på resultatet.

EDIT: är det kanske inte dessutom enklare att ställa FEC på kamerna än på blixten? Har nu FEC på jump + hjulet, så det går mycket smidigt...

Många på fotosidan köper Sigmas 500-blixt som har liknande funktioner som 550EX och som är billigare än 420EX. Blixten zoomar dock långsamt och ljudligt. Blixten känns väldigt tunn ocg bräcklig jämfört med Canon-blixtarna, men det behöver inte innebära sämre hållbarhet.

Kollade in lite skillnader mellan canons 550:a och Sigmas 500:a. Det är en del som skiljer dem åt - men av termerna på vilka detaljer som skiljer förstod jag ingenting. Och därmed räknar jag helt kallt med att en Sigma 500 = Canon 550. I princip.

Rent ledtalsmässigt klarar du dig säkert med 420EX, men då kan du inte som på 580EX och 550EX koppla till ett extra batteripack. Men då springet det i väg med pengar rejält.

De snurrar på vanliga batterier eller hur? Jag tror att jag kan nöja mej med att ha några paket i fickan istället. Hur länge - rent generellt - räcker fyra (?) batterier i en blixt? Byte varje dag eller varje vecka?

Mitt råd är att köpa 420EX. Blixten håller bra och är säkert fullt tillräcklig.

Tack för det rådet! Med den dåliga insyn jag har i blixttekniken har jag gått omkring och "oroat" mej för att det är en 550:a eller 580:a jag behöver. Det är rejält dyra grejor! Jag brukar i princip försöka att i mån av möjlighet inte kompromissa för mycket vid inköp. Hellre väntar jag lite längre och slår sen till på det jag verkligen skall ha. Många nappar på det bästa de kan få för de pengar de har just då - och ångrar sig kanske efter några veckor...

Farzan min är lite sån - han slår till på direkten utan att fundera. Bl.a köpte han en fullständigt oduglig begagnad Vivitar-blixt till min T70:a - bara för att (surprise, surprise) inse att den inte levde upp till nåns föväntningar. Varken hans eller mina... Som tur var var den inte dyr...

Men jo, 420:an verkar kanske vara det jag behöver. Skall undersöka och fingra lite på de olika modellerna och se hur jag gör. Tack för infon, Magnus!

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Blixtarnas värld

Highweiss skrev:
De snurrar på vanliga batterier eller hur? Jag tror att jag kan nöja mej med att ha några paket i fickan istället. Hur länge - rent generellt - räcker fyra (?) batterier i en blixt? Byte varje dag eller varje vecka?

jepp, Du kan köra uppladdningsbara NiMh-batterier 2100:eek:r eller 2300:eek:r så får du riktigt snabb uppladdningstid. Jag kör mest på IKEA-batterier som är apbilliga, men jag borde köra NiMh för att bli snabbare och för att spara miljön.

Hur länge en laddning räcker är svårt att svara på. Men de ska kunna köra ett 5-10 rullar innan de mattas av för mycket. Känns enklare att ange i rullar... är ju en gammal man... *s*

Med 360 grader menar jag att du kan t.ex. slå blixten bakåt uppåt då du fotar vertikalt, det går inte med nån av dom andra blixtarna du nämner. Det är klart, man kan svänga kameran "upp och ner", dvs så avtryckaren hamnar på undersidan, om man absolut vill studsa blixten så. Men vad jag förstått ska det ge ett bra ljus vid porträttfotografering så om man kör mycket sånt kan det kanske vara en faktor (jag tror Magnus berättade om detta i någon annan tråd?).

Jag kör uniross 2300 nimh, och tycker de ger bra kapacitet. Har 8 st så jag kan byta. 4st ska räcka till mellan 100-400 blixtar. Har bara fotat inomhus själv i trånga utrymmen och inte hunnit experimentera så mycket, men det bör stämma ganska bra.

Re: Re: Re: Re: Blixtarnas värld

froderberg skrev:
jepp, Du kan köra uppladdningsbara NiMh-batterier 2100:eek:r eller 2300:eek:r så får du riktigt snabb uppladdningstid. Jag kör mest på IKEA-batterier som är apbilliga, men jag borde köra NiMh för att bli snabbare och för att spara miljön.

Ålrajt, prima. Då kan jag "låna" batterier från jobbet. Finns ett helt skåp fullt... Tro det eller ej men det finns fortfarande radioredaktörer i huset som använder C-kasettspelare...

Hur länge en laddning räcker är svårt att svara på. Men de ska kunna köra ett 5-10 rullar innan de mattas av för mycket. Känns enklare att ange i rullar... är ju en gammal man... *s*

:) Ok. Hmmm... det är inte så mycket det. Inte i den här digitala tidsåldern då man (jag) tenderar att panga på som en galning. En dålig metod, men dock.

Kan dom inte göra blixtar som tar samma batterier som 300D/10D/20D? De e ju rejäla batterier som räcker länge. Men så e de stora och tunga också, förstås...

Ursäkta att jag stör i din tråd andreas men jag fick en liten fundering. Var och snackade med dom på scandinavian photo idag om just blixtar och de sa att jag borde köpa 550 eftersom man med den kan justera styrkan på blixten och det kunde man inte på 420.
Men med hacket är det den styrkan man styr med kameran då? Isf är ju det nästan smidigare än som han höll på med blixtens alla knappar. Eller?

sjohan skrev:
Var och snackade med dom på scandinavian photo idag om just blixtar och de sa att jag borde köpa 550 eftersom man med den kan justera styrkan på blixten och det kunde man inte på 420.
Men med hacket är det den styrkan man styr med kameran då? Isf är ju det nästan smidigare än som han höll på med blixtens alla knappar. Eller?

Med hacket styr man från kameran istället för på blixten.

Att köpe en 550EX ny nu är tokigt om man inte får den väldigt mycket billigare än 580 EX

MortenG skrev:
Med 360 grader menar jag att du kan t.ex. slå blixten bakåt uppåt då du fotar vertikalt, det går inte med nån av dom andra blixtarna du nämner. Det är klart, man kan svänga kameran "upp och ner", dvs så avtryckaren hamnar på undersidan, om man absolut vill studsa blixten så. Men vad jag förstått ska det ge ett bra ljus vid porträttfotografering så om man kör mycket sånt kan det kanske vara en faktor (jag tror Magnus berättade om detta i någon annan tråd?).

Jag kör uniross 2300 nimh, och tycker de ger bra kapacitet. Har 8 st så jag kan byta. 4st ska räcka till mellan 100-400 blixtar. Har bara fotat inomhus själv i trånga utrymmen och inte hunnit experimentera så mycket, men det bör stämma ganska bra.

Ok, tittade lite på specs om 420EX:

Horizontal Rotation Angle +180 / -90
Vertical Rotation Angle +90 / -7

Den täcker alltså 270 grader, 180 åt ena håller och 90 åt andra...!? Så på ena ledet vertikalt får jag inte blixt snett bakåt...?

Och -7 betyder alltså att det går att dra den aningen förbi "rakt uppåt"-läget, förutom att det går att rikta den precis rakt framåt.

Hmmm... har ni sett det här visualiserat nånstans? Väääldigt svårt att beskriva i text... Eller kanske jag väntar tills jag kommer till butiken och kommer åt att peta...:)

Vad jag har förstått så går det inte att synka på andra ridån med 300d, detta går väl att ställa in på blixten ändå? Eller?
För mig är bildkvaliteten och inställningarna viktigast, visst, den ska hålla också. Borde jag välja Sigmas eller Canons 420?

- 7 grader är att du kan rikta blixten aning nedåt rakt fram.

Har inte kameran blixtsync på andra ridån krävs något annat än 420. 300d har inte detta.

/M

MortenG skrev:
- 7 grader är att du kan rikta blixten aning nedåt rakt fram.

Har inte kameran blixtsync på andra ridån krävs något annat än 420. 300d har inte detta.

/M

Nä - det är en grej vår husryss inte lyckats låsa upp. Varför vet jag inte, det borde ju vara mjukvarorelaterat? Att välja AF-metod däremot är tydligen delvis kopplat till hårdvara, så det kan man ju förstå att man inte kan göra så mycket åt.

Finns det månne nån blixt som kan lösa det problemet? Det borde ju vara "kamerastyrt"...?

EDIT: ok, gisasde fel på -7... men som sagt, "rörligheten" klarnar nog när jag väl kommer åt att peta på blixtarna...

Tack magnus!

Markus och Morten: Med hacket har 300D ju synk på andra ridån. Så som jag fått förklarat för mig så fungerar det oavsett om man har 420 el 550. Det ställs in på kameran.

sjohan skrev:
Tack magnus!

Markus och Morten: Med hacket har 300D ju synk på andra ridån. Så som jag fått förklarat för mig så fungerar det oavsett om man har 420 el 550. Det ställs in på kameran.

Synk på andra ridån finns visserligen i custom function, det går att välja - men så vitt jag förstått fungerar det inte?

Man kan gott leva med att inte kunna vrida 360 grader. Knappast värt de extra tusenlapparna. man får vrida på kameran istället.

Synk på andra ridån är väldigt överskattat. Jag tycker att man förlorar tejming. Och det är bara vid väldigt speciella motiv man har nytta av det.

froderberg skrev:
Man kan gott leva med att inte kunna vrida 360 grader. Knappast värt de extra tusenlapparna. man får vrida på kameran istället.

Synk på andra ridån är väldigt överskattat. Jag tycker att man förlorar tejming. Och det är bara vid väldigt speciella motiv man har nytta av det.

Jo, vettigt. Båda punkterna.

När jag i tidernas morgon jobbade på lokaltidning och både skrev och fotograferade använda "alla" ett trick som jag också anammade. Tog ett par papper ur blocket och spände fast runt blixten med gummiband. Främst kunde man då få mer koncentrerat ljus framåt på nått sätt, och i princip kunde man då rikta ljuset lite vart som helst (vilket jag gjorde ständigt och jämt utan att veta varför). Var man inte noga (vilket man inte var) så blev det lite si som så med hur ljuset reflekterades.

Men det flesta blixtar idag har väl en liten plastskiva som man kan skjuta upp så att man inte "tappar" så mycket ljus bakåt/bort från objektet om man slår blixten via tak eller vägg?

Jag har 300D med hacket och 500DG-Super.
På kameran går det att ställa FEC +-2 och på blixten +-3 i 1/3 steg. Synk på andra ridå går att ställa med blixten ej i kameran.
Det går också att ställa kortare synktid än kamerans 1/200 med FP på blixten.

Fördelen med 550 är väl byggkvaliten den tål kanske lite mer stryk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar