Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar + trigger

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, med en 77D som kamera är det bara att sätta igång. Dess inbyggda blixt kan fungera som en ST-E2. En möjlighet som kom först i 7D.

Inga fler pengar behöver investeras!
 
Annars är RT- blixtar och en Yongnou YN-E3-RT rätt kul, går att fjärrstyra med full ttl-automatik och HSS även om man begraver blixtarna i softboxar😁
 
Senast ändrad:
Annars RT- blixtar och en Yongnou YN-ST-3 rätt kul, går att fjärrstyra med full ttl-automatik och HSS även om man begraver blixtarna i softboxar😁
Ja inom fotohobbyn find inga gränser över hur mycket stålar man kan plöja ner. En del av nöjet rent av. Men det är ju helt sant att trådskaparens utrustning kan köras trådlöst precis som den är - fast inte lika kul
 
Ja inom fotohobbyn find inga gränser över hur mycket stålar man kan plöja ner. En del av nöjet rent av. Men det är ju helt sant att trådskaparens utrustning kan köras trådlöst precis som den är - fast inte lika kul
Men ganska kul. Det kan vara en privatekonomisk fördel att ha lite lagom kul först och se om det är så kul att man vill ha mera kul. Om man vill det så behöver man fler kulor.
 
Ja inom fotohobbyn find inga gränser över hur mycket stålar man kan plöja ner.
Grejen med Yongnuo YN-E3-RT var just att den kostar typ en tredjedel av Canons radioenhet ST-E3-RT men gör samma sak. Canons RT-blixtar är förvisso lite dyrare än motsvarande icke-RT men skillnaden är inte astronomisk. Jag skulle inte shoppa nåt utan radio..
 
Senast ändrad:
Då är jag tillbaka igen men funderingar

"Blixtsändare till Canon Speedlite-blixtar"
Det finns ingen sändare i rimlig prisklass till Canonför att styra externa Speedlight, det är allt en för 3590:- som gäller?

Blir ju (nästan) billigare att köpa nya blixtar i stället :oops:

Ja, det kan ju vara ett alternativ. Blir förmodligen lättare att använda om hela blixtsystemet, trigger såväl som blixtar, kommer från samma tillverkare, men förstås lite dyrare. Ska du använda blixtarna inomhus kan du troligtvis spara en slant genom att välja studioblixtar som drivs från elnätet. Nätdrivna blixtar har dessutom ofta bättre inställningsljus.Nackdelen är förstås att du får en massa sladdar som du och modeller kan snubbla på.
 
Med de tre blixtarna och din kamera kan du ordna ganska bra ljussättning för t.ex. porträttfotografering. Sidan 237 i kameramanualen.

Det är bara att sätta igång direkt! :)
 
Ett par schyssta softboxar är inte fel vid porträttfotografering
Har själv ett par Neewer (fyrkantig 50cm och åttakantig 80cm plus stativ) inköpta på ebay innan straffavgifterna kom.. Klart de går inte att jämföra med Elinchrom eller Profoto, you get what you pay for 😁 Duger dock utmärkt för enstaka hobbysessioner..
Kaffebrus har väl en del lågprisgrejer också
Jag försökte med (silver-) paraply först men det var svårt att få jämn belysning från dessa när man brassar på med speedlite. De är nog i första hand tänkta för studioblixtar? Med speedlite får man mycket jämnare ljus med softbox!
Råkar man ha ett par blixtar över så kan man låta en lysa upp i taket och en ner på ett vitt lakan på golvet framför modellen. Så får man ett softare allmänljus och modellen ser 20 år yngre ut pga att rynkorna inte ger skuggor🙄.
Körkortsfoto kräver ju vit bakgrund, oops där gick det åt en blixt till för att lysa upp väggen bakom modellen 😁
 
Senast ändrad:
Ett par schyssta softboxar är inte fel vid porträttfotografering
Har själv ett par Neewer (fyrkantig 50cm och åttakantig 80cm plus stativ) inköpta på ebay innan straffavgifterna kom.. Klart de går inte att jämföra med Elinchrom eller Profoto, you get what you pay for 😁 Duger dock utmärkt för enstaka hobbysessioner..
Kaffebrus har väl en del lågprisgrejer också
Jag försökte med (silver-) paraply först men det var svårt att få jämn belysning från dessa när man brassar på med speedlite. De är nog i första hand tänkta för studioblixtar? Med speedlite får man mycket jämnare ljus med softbox!
Råkar man ha ett par blixtar över så kan man låta en lysa upp i taket och en ner på ett vitt lakan på golvet framför modellen. Så får man ett softare allmänljus och modellen ser 20 år yngre ut pga att rynkorna inte ger skuggor🙄.
Körkortsfoto kräver ju vit bakgrund, oops där gick det åt en blixt till för att lysa upp väggen bakom modellen 😁
Vit bakgrund för körkortsfoto går bra även utan blixt på väggen. Jag körde med två softboxar bara. En på var sida snett mot modellen. Inga klagomål på de bilderna från myndigheten.
 
Man kan väl måla bakgrunden vit i efterbehandlingen?
Det känns som det kan bli svårt att få till övergången mellan spretande hårstrån på huvudet och den färg- (egentligen luminans-) ändrade bakgrunden utan att det syns att den är just manipulerad för hand.. :p
Fotade mig själv och fick problem med att hårfärgen vid tinningarna var ganska exakt samma som bakgrunden dvs vit, fick faktiskt göra en lokal ändring på håret i post för att inte få ett "hål" i huvudet som flöt ihop med bakgrunden :oops:
Konstigt, hade inga sådana problem vid förra körkortsförnyelsen för 10 år sen!:D Blir säkert värre nästa gång, tvingas kanske färga för att få bättre kontrast. Det står ju inget i reglerna om att det inte är tillåtet!
Däremot står det att bakgrunden ska vara ljus och jämnt belyst, funderade på hur många bitars variation på luminansen som anses vara okej där..
 
Senast ändrad:
Det känns som det kan bli svårt att få till övergången mellan spretande hårstrån på huvudet och den färg- (egentligen luminans-) ändrade bakgrunden utan att det syns att den är just manipulerad för hand.. :p
Vattenkamning. :cool:
Däremot står det att bakgrunden ska vara ljus och jämnt belyst, funderade på hur många bitars variation på luminansen som anses vara okej där..
Om man målar dit bakgrunden i efterbehandlingen så är det lättare att åstadkomma ingen variation än en liten variation.
 
Om man målar dit bakgrunden i efterbehandlingen så är det lättare att åstadkomma ingen variation än en liten variation.
Det går ju att prova, låter som ett "Magic Wand / fill"-jobb i PS :p
Annars handlar det nog bara att komma över ett visst tröskelvärde i luminans så kommer Trafikverket att sätta hela bakgrunden till 100% vit. Det verkar vara rätt få bitars upplösning på gråskala i deras skrivare.
Hela processen känns rätt antik; man fotar med digitalkamera, redigerar, skriver ut med fotoskrivare, Trafikverket scannar fotot, skalar om storleken och skriver ut igen på plastkortet med lågupplösande svart/vit termotransfer(?) skrivare. Kvalitetsförlust? Jajamen! :rolleyes:
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar