Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar till Sony Alpha 100

Produkter
(logga in för att koppla)

determin

Medlem
Sonys egna blixtar och med en del blixtar märkta Konica/Minolta funkar såklart på A100:an. Men är det någon som vet något om det finns några andra blixtar som funkar? Med funkar menar jag att det ska finnas någon form av ljusmätning - inte bara att blixten triggas.

Sigma EF-500 DG Super funkar, och Metz-blixtar funkar med (har inte 100% koll på vilka modeller, men det finns det nog andra som har) Metz 54 MZ-3 funkar iaf.

Sony har inte ändrat blixten något från 7D/5D, så alla som funkar på dom funkar på A100.

Tack för svaret! Det ökar ju utbudet en del. Sigma EF-500 DG Super har jag fått intrycket att det är en riktigt bra blixt och med ett jämförelsevis bra pris.

determin skrev:
Tack för svaret! Det ökar ju utbudet en del. Sigma EF-500 DG Super har jag fått intrycket att det är en riktigt bra blixt och med ett jämförelsevis bra pris.
Jodå, jag är nöjd med den, bara man får senaste versionen som funkar bäst med de digitala så går det finfint.

A100 med Sigma-blixt

Jag köpte nyligen en Sigma EF-500 Super till min A100, men har jättesvårt att få den att fungera ordentligt i automatiska läget - den underexponerar ordentligt och det verkar inte spela någon större roll hur inställningar är gjorda. Alternativet är att köra i manuellt läge men det är inte alltid önskvärt. Tyvärr är manualen riktigt dålig, så den är inte till mycket hjälp. Är det någon som har samma kombination med blixt och kamera och har tips på hur man lättast går till väga för att få bra exponeringar.

Mvh
Joakim

Problem med Sigma blixten

Hej Joakim
Ursäkta slant med fingrarna så svaret for iväg.
Det är en mycket bra blixt, men urusel bruksanvisning. Jag håller på och söker en svensk översättning av bruksanvisningen. Tror att problemet ligger i just inställningarna. Har hållit på ett bra tag att försöka lära mig blixten men utan resultat. Om någon kan tipsa var man kan hitta en översättning av bruksanvisningen vore man evigt tacksam.

Mvh Peo Bygdén

Åker vidare på Joakims fråga, om användande.

Finns det dessutom någon som lärt sig hur tex man ska gå tillväga för att ställa in blixten då den vinklas mot tak? Måste nman köra kameran manuellt och testa sig fram?
Kör även jag med A100.
Vad är bästa inställning på kameran ni erfarit med denna blixt?

Sedan talas det om uppdatering för EF-500 DG Super
vad uppdateras och varför, nån som vet. Skriv gärna mer konkreta svar än länkar som inte funkar.

/Mats

SSK-Mats skrev:
Sedan talas det om uppdatering för EF-500 DG Super
vad uppdateras och varför, nån som vet. Skriv gärna mer konkreta svar än länkar som inte funkar.
Man kan uppdatera mjukvaran i äldre versioner av EF-500:an så att de funkar bättre med digitalkamerorna. s/n 8XXXXXXX o framåt behöver inte uppdateras.

Anledningen till att ni får länkar som svar är att detta har diskuterats i ett oändligt antal trådar tidigare, SÖK.

Blixt problem löst !!!

Ställ kameran på TTL-läget. Och köp en "Omnibounce" en slags vit plast huv att sätta framför blixt huvudet. I mitt fall funkar det helt suveränt med denna huv. Även om jag slår blixten i taket eller rakt på. Fråga mig inte varför det funkar, men funkar det gör det. Köpte min på Cyberphoto artikel nummer 02-11 210:- + moms. Hör av er om hur det går i detta ärende.

Mvh Peo

Re: Blixt problem löst !!!

Peo Bygdén skrev:
Ställ kameran på TTL-läget. Och köp en "Omnibounce" en slags vit plast huv att sätta framför blixt huvudet. I mitt fall funkar det helt suveränt med denna huv. Även om jag slår blixten i taket eller rakt på. Fråga mig inte varför det funkar, men funkar det gör det. Köpte min på Cyberphoto artikel nummer 02-11 210:- + moms. Hör av er om hur det går i detta ärende.

Mvh Peo
Precis som jag alltid sagt ;)
Det funkar iaf. mycket bra.
De flesta blixtproblemen med Minolta/Sony beror på att folk inte fattar hur man använder ADI/TTL.

Folk..

"Forummeddelande
Denna diskussion/inlägg finns ej. Troligen har den tagits bort av den som startade den, eller i vissa fall forumvärdarna. "

Mkt klargörande länk.

Ja tänk att slippa behöva sitta och ödsla tid på frågor som beror på att folk inte fattar..

Tack iallafall för alla svar, måste berätta om igår, när jag tröttnat på Sigma-manualen och provade på "fri hand".Satte kameran(A-100 alltså) på WL wireless och då gick det att pilla in alla menyer på blixten oavsett P,A osv på kameran. Mkt bättre exponerat vare sig jag körde mot tak eller rak blixt. Kanske allmänt känt av alla andra, men jag ska leka vidare och se det är rätt spår!

MVH Mats

Länk 1 var de hundratals sökresultat man fâr om man bemödar sig att göra en sökning i forumet.
Den andra länken var en finfiltrerad sökning som gav ca 20 trâdar med exakt din frâgeställning.
Varför de inte fungerar längre vet jag inte, men det är ett problem för FS att reda ut, de funkade utmärkt dâ de lades in.

Re: Folk..

SSK-Mats skrev:
"Forummeddelande
Denna diskussion/inlägg finns ej. Troligen har den tagits bort av den som startade den, eller i vissa fall forumvärdarna. "

Mkt klargörande länk.

Ja tänk att slippa behöva sitta och ödsla tid på frågor som beror på att folk inte fattar..
Du skulle kunna försöka söka själv om länkarna har slutat fungera...

Ja, det är lite jobbigt eftersom jag redan svarat på samma fråga många gånger innan.

Suck..

Jag har sökt men anser mig ändå vilja/behöva höra med andra på forumet om de har ett svar (utöver det jag hittat) som jag fattar. Får jag avgöra det själv?

Vill man inte ödsla tid på att svara kan man ju helt enkelt låta bli, eller hur?

Vill poängtera att jag annars är mkt tacksam för ALLA svar, har inte haft för avsikt att vara dryg mot någon (ursäkta om någon tagit illa upp ändå).

Joakim o Peo, fattar jag det rätt kör ni också med Sony A100 - EF-500 DG SUPER, har ni fått nya erfarenheter som kan hjälpa oss andra med samma grejor?

MVH Mats

Hej Mats

Jag fick ingen ordning alls på blixten, så jag har lämnat in den för en sk "dial up", så att den ska exponera rätt även när man inte kör den wireless. I wireless-läget var den i stort sett exakt, något underexponerad, men i "P", "S" eller "A" lägen underexponerade den med 2 steg eller mer. Enligt FotoVideo där jag lämnade in den är det inte speciellt ovanligt att man behöver göra justeringar på blixtar i allmänhet, och inte bara för den här Sigma-blixten.

Tack Joakim.
Va skönt att det är fler som erfarit att det kan vara blixten i sig som strular, det är ju inte alldeles lätt att med ledning av SIGMA-manual veta om man gör rätt eller inte..

Hade du köpt den hos dem med? Berätta gärna hur det gick!
Själv har jag märkt att det strular mer med korrekt exponering när batterierna gått ett tag, nu har jag skaffat laddbara BILTEMA 2300 mAh och då är det mkt jämnare utfall.

Ställer du in blixten olika beroende på rakt på alt vinklad blixt, och har du listat ut hur man får röda focushjälpen att lysa? Funkar innan blixten monteras, men ej på kameran???
(SBS fel kanske..)

/Mats

Jag köpte blixten hos FotoVideo och det var inget problem att lämna in den till dem. Sigma har ingen egen verksamhet i Sverige, så jag vet inte vem som står för själva justeringen. Har inte fått tillbaka blixten ännu, men återkommer med nya erfarenheter när jag testat den.

Tycker det verkar konstigt som du skriver, att blixten skulle exponera sämre om batterierna använts ett tag. Skulle kanske vara när batterierna precis är på väg att ta slut och att blixten exponerar rätt, men det finns inte tillräckligt med kräm för att producera det tänkta ljuset.

Joakim

Hur gör ni

kör vidare:
Ni som använder Sigma EF-500 Super till a100, nu har det ju gått ett tag och erfarenheter är gjorda. Undrar 2 saker:
Har nån lyckats få igång röda rastret på blixten?
Vilka inställningar föredrar ni på kameran med blixten?

Kunde vara kul att dra nytta av varandras erfarenheter, fyll gärna på tråden alla nya o gamla tråddeltagare så får vi bygga en erfarenhetsbank här.
Själv kör jag mest Pläge, TTL och WR, har som sagt ej listat ut hur röda rastret lirar.

Er tur!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar