Annons

Blixtar + IR-sändare får ej kontakt

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag har Kaffebrus lilla studioblixtpaket och en IR-sändare. Allt har fungerat perfekt innan men nu helt plötsligt får inte blixtarna och IR-sändaren "kontakt"!

I vanliga fall brukar det beror på att batterierna i sändaren är dåliga - men nu funkar det inte ens med helt nya batterier i den. Väldigt irriterande!

Blixtarna fungerar om jag manuellt fyrar av dom - så dom verkar inte vara trasiga.

Klickar jag manuellt på sändaren så funkar den, men blixtarna löses inte ut.

Problemet borde ju då ligga hos sändaren - eller? Bara köpa ny kanske?

Vad tror ni?
 
Vilken typ av mottagre har du? Är den strömförsörjd genom 240volt kabeln eller har den eget batteri? Har du i så fall bytt även det batteriet? Är du inom området för sändaren? Äldre enheter brukade klara 5-8meter. Blinkar lampan på mottagardelen när du manuellt trycker på testknappen på sändaren? Det finns ju inga rörliga delar i enheterna så det är i praktiken omöjligt att slita ut dom. Bara klent med ström kan få dem att "balla ur". Köpa nytt är sista utvägen och kolla först med garantin du har fått på grejorna, vid inköpet du gjorde.
 
Är det 110ws blixtarna du har?

Det är de jag oxå har och har samma problem. Problemet jag uppfattar att det är, är att sändaren får inte kontakt i blixtskon. Håller jag på min sändare och trycker lite på den så funkar de klockrent. Släpper jag så kan de va att blixtarna inte löses ut.

-Kristian
http://plateriet.se
 
Vilken typ av mottagre har du? Är den strömförsörjd genom 240volt kabeln eller har den eget batteri? Har du i så fall bytt även det batteriet? Är du inom området för sändaren? Äldre enheter brukade klara 5-8meter. Blinkar lampan på mottagardelen när du manuellt trycker på testknappen på sändaren? Det finns ju inga rörliga delar i enheterna så det är i praktiken omöjligt att slita ut dom. Bara klent med ström kan få dem att "balla ur". Köpa nytt är sista utvägen och kolla först med garantin du har fått på grejorna, vid inköpet du gjorde.


Blixtarna är "trådlösa" och har funkat med IR-sändaren utan problem tidigare. IR-sändaren drivs av AA-batterier. Blixarna fyras INTE av om jag manuellt trycker på IR-sändaren.

Däremot fyras blixtarna av om jag kör med den inbygdda blixten som sändare, så det är inte fel på blixtarna. Ska köpa en annan sorts batterier imorgon och se om det är något problem där.

Annars är det nog bara att utgå ifrån att det är fel på sändaren.
 
Är det 110ws blixtarna du har?

Det är de jag oxå har och har samma problem. Problemet jag uppfattar att det är, är att sändaren får inte kontakt i blixtskon. Håller jag på min sändare och trycker lite på den så funkar de klockrent. Släpper jag så kan de va att blixtarna inte löses ut.

-Kristian
http://plateriet.se

Man kan ju skruva längst ned på sändaren så den sitter fast ordentligt och inte glappar. :)

Jag har inte haft problemet innan - utan det har fungerat smärtfritt hela tiden.
 
Sorry jag uppfattade också att det var radiosändare. Har du provat att ha IR sändaren nära en av blixtarnas mottagare då? Kanske ett dåligt batteri du stoppade i sändaren? Satsa på en radiosändare och mottagare om du skall uppgradera. Lik den som Kristian visar på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.