Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar för m43 resp 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag behöver en blixt till min E-PM2.

Jag köpte en begagnad Dörr 42 tror jag det var till min förra Olympus, E-PL2 och den fungerade sådär, ställde man upp blixtkompensationen till +1,5 ungefär blev det rätt bra (fattar inte varför) men då den också hade en ibyggd blixt blev det jättedåligt om man glömde ta bort kompensationen när man använde den. Och det är ju inte så ofta jag använder blixt så det blev rätt ofta att man glömde byta när man använde den "andra" blixten.

Men frågan är om det är någon skillnad när det gäller blixtar mellan m43 och det gamla 4/3 systemet eller om de som är designade för det gamla alltid fungerar (bra med automatik) på m43.

Till saken hör att jag köpte min E-PM2:a begagnat och säljaren skickade aldrig med den lilla blixten som (bör) ha följt med paketet.

Om någon läser det här och har en blixt att sälja så välkommen att höra av dig.

Generellt skall alla blixtar för 4/3 fungera till m43. Tredjepartsblixtar kan ibland tappa kompatibilitet med nya modeller dock. Sedan finns variationen i tid mellan det att blixten uppger sig vara laddad och full laddning - blixten kan uppge sig vara klar men bara 1/2 effekten är laddad - varierar mellan blixtmodeller. Marknadsföringen kan göra gällande att blixten har kort laddningstid genom att snåla med effekten varvid blixten visar klar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar