Annons

Blixtadapter med två uttag?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Finns det?

Eller vad sjutton ska man ha!?

Jag fick hem mitt studiopaket från Kaffebrus igår (det billigaste) men inte sjutton tänkte jag på att kolla min kamera först..... piiiinsamt.

Men hur som helst....i paketet ingår 2 blixtar - hur ansluter jag dem till min Canon 400D? Jag insåg ju ganska snabbt att min kamera inte hade något uttag.

Letade genast upp blixtadapter men undrar nu hur man ansluter BÅDA blixtarna?

Finns det?

Eller vad sjutton ska man ha!?

Jag fick hem mitt studiopaket från Kaffebrus igår (det billigaste) men inte sjutton tänkte jag på att kolla min kamera först..... piiiinsamt.

Men hur som helst....i paketet ingår 2 blixtar - hur ansluter jag dem till min Canon 400D? Jag insåg ju ganska snabbt att min kamera inte hade något uttag.

Letade genast upp blixtadapter men undrar nu hur man ansluter BÅDA blixtarna?

Det behöver du inte. I studioblixtar sitter en optiskt sensor som reagerar på blixtljus och du kan således ställa in blixtarna så att de slår så fort det kommer en tillräckligt stor och stark ljusförändring i rummet. Kopplar du in en blixt via synksladd till kameran kommer blixt två att automatiskt avfyras också via denna optiska sensor.
Det är inte så att du äger någon extern blixt till kameran, Canon 430EX eller liknande? De kan också användas för att avfyra studioblixtarna så länge blixt och kamera står i helmanuellt läge.

edit: Annars, vad du behöver är en adapter som ger din kamera synkuttag, t ex: http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-169.html och en sladd om det inte medföljde blixtarna.

Alternativt köper du ett radiokit för att trådlöst kunna utlösa blixtarna, bra mycket roligare i längden än kabel.
T ex: http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-154.html

Senast ändrad:
hihi...Ringde till Expert inne i stan och dom hade blixtadapter för halva priset - 47,50! Jag åkte direkt!

Så nu har jag satt upp allt och kopplat ihop. En synkkabel från en av blixtarna och in i kameran.

Men nu har jag ett annat problem.

Blixtarna utlöses inte VARJE gång!!???

Jag har fått båda att lösa ut ett par gånger, men vad gör jag för fel nu?

Jag ställde in kameran lite på måfå bara, ISO 100, slutare 50 och bländare 4,5. Blixtarna löste ut först, men sen när jag skulle ta mera kort med samma inställningar så löste dom INTE ut!!!!

Fattar ingenting...

Kopplade in den andra blixten med synkkabel till kameran istället och nu verkar dom lösa ut varje gång.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto