Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

JullanD

Medlem
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga detta inlägg men jag provar här. Iof sej så fotar jag inte vilda fåglar utan jag fotar mina burfågelr. Jag har en fråga ang. blixt osv. När jag fotar med min digitalkamera (kompakt) Panasonic DMC-LC43 så blir blixten alldeles för stark dvs. fåglarna blir bara vita siluetter utan färg. Dett är väldigt tråkigt... jag har testat att ändra "exposure"(-2 till +2) för det kallas väl att bilden blir överexponerad då detta händer? Jag har testat att ändra ISO (50-200) och jag har testat att ändra själva blixten (Automatisk och röda ögon, Automatisk och ingen blixt). Sedan har jag även testat att ändra ljusförhållande (moln, lampa eller sol). Ingenting händer! Jag vet inte hur jag ska göra. Jag fotar ganska nära i inomhusmiljö på macro eller porträtt inställningen. Vad gör jag för fel? Snälla hjälp

Vet inte om möjligheten finns på din kamera, men du borde kunna ställa blixtkompensation. Det är typ samma sak som exponeringskompensation men styr hur hårt blixten slår. Kolla manualen!

Annars kan du testa att softa blixten med en bit smörpapper e.dyl. framför blixten. Gör att den slår svagare och ger dessutom ett spritt och mjukare ljus.

Som Niklas skriver kan du softa blixten med ett smörpapper. En annan variant är att rikta om blixtljuset. Testa att sätta ett tjockare vitt papper framför blixten som studsar upp blixten i taket. Då kommer fåglarna belyss uppifrån vilket ser mer naturligt ut och minimerar risken för slagskuggor bakom motivet. En förutsättning är att taket är vitt. Annars kommer blixtljuset färgas och ge ett färgstick i bilden.
/Jer.

Dina variationsförsök är helt rätt.

Problemet är att du inte påverkar blixten med alla dina tester.

Troligtvis så finns det en kännare som talar om när bilden har fått tillräckligt med blixtljus. När du experimenterar och stryper med tex ISO talet så ökar blixtens styrka för att kompensera detta. Så problemet kvarstår.

Så Niklas råd är rätt iom att du behöver strypa blixtljusets effekt. Enklast är det som Niklas skriver att påverka blixtljuskompensationen, inte exponeringskompensationen, men dessa två kan också vara integrerade i en funktion.

Andra sätt:
Papper, backa ifrån motivet, rikta om ljuset eller gå över till manuellt och minska bländaren=högt tal.

Det som förvånar mig mest är att du verkar ha problemet även när du har valt "ingen blixt".

Kan det vara så att du håller för någon sensor på framsidan? Det verkar sitta något under blixten...
Lägg gärna upp en bild här i forumet så vi får se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar