Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

skier

Medlem
Funderar på att köpa en blixt till min Eos 600 och har hittat en begagnad Sigma Flash EF 430 ST. Blixten har använts till en Eos 1000 Fn och jag undrar därför om den kommer att passa min Eos 600?
Är det någon som har någon uppfattning om det är en blixt värd att satsa på?
Vore tacksam för all hjälp jag kan få...

Jag vet inte om blixten passar den kameran du nämnde men jag har haft en sån blixt till min F65 och den är enligt mig riktigt bra. Visserligen kan man bara rikta reflektorn upp och ner men ändå... Det är bara att sätta på den och börja fota, bra tycker jag.:D

Tack för de snabba svaren, men jag skulle veta med säkerhet att blixten fungerar på min kamera. Vet någon var jag kan vända mig för att få veta? Fotohandlarna i stan ville/kunde inte inte svara på frågan...

mer frågor...

Hittade detta angående blixten och EOS-kameror:
"TTL automatic exposure not possible"
Vad menas med det och bör jag avstå att köpa blixten pga detta?
Tack för all hjälp!

Hittade var någonstans ???

Konstigt eftersom Sigman har TTL och likaså 600:an..

Skumt..mycket skumt...men det verkar vara en bra sida. Konstigt, men tråkigt...Då är det nog inget vidare, bra att du hittade den sidan.

Annars har du EZ430 eller 420 som är ett mycket bra val (har en 430 själv). Lite dyrare men mycket bättre.

hmmm...då är det nog säkrast att jag börjar leta efter en begagnad EZ 430 eller 420, så vet jag att det fungerar utan problem...:rolleyes:

Om du inte vill ge för mycket pengar till en Canonblixt så finns Sigma 430 begagnad hos L-foto och en ny kraftigare 500 ST hos Björns foto för 1600:-

Konstigt att 430 inte hade TTL. Jag har själv haft en sådan som var både vinklingsbar upp-ner och vänster-höger samt hade TTL.
Jag tittade på din länk men är osäker på om det är felskrivning eller något annat.

falkman, du verkar ha rätt...läste någonstans att det behövdes en TTL Hot shoe för att det ska fungera och det lär ju inte vara det lättaste att få tag på idag. Får nog tyvärr satsta på en blixt utan TTL...eller är man helt ute då? :confused:

Det man SKA satsa på är ju en separat blixtmätare, men dessa är dock ganska dyra om man inte nöjer sig med en äldre analog. Men om man kör med en sån så kan ju inget gå fel, då får du ju garanterat alltid rätt exponerat, med eller utan TTL, TTL är för amatörer...hehe...

Allvarligt talat, så behöver du varken eller, man räknar ju lätt ut bländare med ledtal/antal meter till föremålet som man vill ska bli "rätt" exponerat, iochförsig så är det ju extremt lätt med TTL också, men absolut ingen nödvändighet.

detta är min personliga åsikt och många håller säkert inte med, men det funkar.

Tack för svaret,
Saken är ju den att nästan alla blixtar har TTL idag, även dom billigare. Om jag tex köper en begagnad Sunpak MZ440AF kommer jag då att kunna använda den med manuella inställningar eller är den helautomatisk? Det står ingenting om manuella inställningar på tex cyberphoto men det kanske är underförstått att det finns?

Vet inget om just 440 men de enkla blixtarna går i regel bara att köra på full kräm när man kör manuellt.

Linmajon skrev:

Självklart har den TTL. EOS600 är en av Canons bästa kameror någonsin...

Är det så att du äger en 600:a och har använt den med TTL? Vore skönt att få det bekräftat när det verkar vara olika bud på vad som gäller....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar