Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst kan du köra en TTL blixt med en 600, men du kommer ju inte kunna använda TTL.
Jag har en kompis som kär en 430EZ med en 600 å det funkar bra..

600:an har inte "blixt-TTL"

TTL är när slutaren stänger sig när den fått tillräckligt med ljus

"flash-TTL" är när blixten stänger av när det kommit tillräckligt med ljus in i kameran.

Det är rätt stor skillnad. Kan inte säga att jag är 100% säker men nästan, rätta mig gärna om nån är 100%

Senast ändrad:
johanfalkman skrev:

600:an har inte "blixt-TTL"

TTL är när slutaren stänger sig när den fått tillräckligt med ljus

"flash-TTL" är när blixten stänger av när det kommit tillräckligt med ljus in i kameran.

Det är rätt stor skillnad. Kan inte säga att jag är 100% säker men nästan, rätta mig gärna om nån är 100%
Om du svarat tvärtom hade du haft alla rätt :D
EOS600 har A-TTL för blixt. Nya EOS har E-TTL (använder förblixt). Jag har den något enklare EOS650.
Den har också evaluerande zonmätning som förstås är en TTL-mätning. Däremot gör den inga justeringar efter det att spegeln fällts upp (som ex. Olympus gamla kameror). Detta bl.a. pga. att exp.tiden är ett resultat av evalueringen. Då skulle den evaluera konstant mot filmplanet i flera zoner, och det gör den inte (och ingen annan kamera heller vad jag vet...)
Det går bra att använda nya E-TTL blixtar (EX-serien) på en 600 men den körs då i A-TTL (gammel-TTL) mode.

Här är en länk till massa info om Canons blixtsystem, bla skillnaderna mellan de olika TTL-varianterna.

http://bobatkins.photo.net/info/faq30/flashfaq.htm

Länken hittade jag på photozone.de som för övrigt är en rätt bra sida för prylinfo. Där kan du antagligen hitta info om vilka TTL-varianter som funkar med din kamera.

I korthet:
E-TTL skickar en förblixt, mäter det reflekterade ljuset med kamerans evaluerande ljusmätning, och skickar sedan den riktiga blixten med rätt styrka, där blixten skall vara anpassad till det befintliga ljuset. E-TTL funkar med nyare EOSar med Canons EX-blixtar (och vissa avancerade pirater)

A-TTL använder också förblixt, men bara för att sätta rätt bländare, inte anpassa blixtstyrkan. däremot finns det en sensor (I alla EOS-kameror) som mäter blixtljuset under exponering och denna sensor styr blixtstrykan. A-TTL funkar med alla EOSar med Canons EZ-blixtar (pirater???).

TTL är som A-TTL men utan förblixten.Alltså att blixtljuset mäts under exponering och blixten stängs av när tillräckligt mycket ljus träffat filmen. Och om jag fattat allting rätt så funkar TTL med alla EOSar om blixten stödjer det och är anpassad för Canon.

A-TTL fungerar bara i P och bara när blixten är riktad rakt framåt. Annars gälller TTL. Med EX-blixtarna och EOS-3 eller nyare gäller E-TTL.

Ojoj

Ojoj,

Klampade kanske i pianot där..
Verkar ju mer komplicerat än vad jag trodde, men fortfarande måste ju en separat blixtmätare vara det bästa...eller hur?
Så för priset man får en ny modern E-TTL blixt så kanske man kan köpa en äldre utan TTL+begagnad blixtmätare så är man ju på den säkra sidan..eller?

Enligt min åsikt är hela vitsen med TTL-funktionen att man kan köra upplättning utan att behöva räkna eller gissa. Som huvudljuskälla har små blixtaggregat begränsad användning. I alla fall om man låter dem sitta kvar på kameran. Jag rekommenderar varmt Canons TTL-kabel "Off camera shoe cord 2". Den har räddat mig många gånger.

Re: Ojoj

johanfalkman skrev:

Så för priset man får en ny modern E-TTL blixt så kanske man kan köpa en äldre utan TTL+begagnad blixtmätare så är man ju på den säkra sidan..eller?
Tja, det är ju lite bök med att mäta ljus och hålla på. Mest för studiofoto. Dessutom måste du ha en blixt med ställbar brinntid om du ska vara realistisk.
TTL är ju ingen dum uppfinning...

steinick skrev:
A-TTL fungerar bara i P och bara när blixten är riktad rakt framåt. Annars gälller TTL. Med EX-blixtarna och EOS-3 eller nyare gäller E-TTL.

Njaa....E-TTL kom redan på 500N modellen.. (Sept 1996)

Senast ändrad:
600 modellen

600 modellen var ju första EOS kameran...
kom 1989
Eller`?

Ursäkta..

Den kom 89 men är baserad på 650/620 som kom 87..

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar