Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blixt
- Trådstartare bpatron
- Start datum
FotoZ
Aktiv medlem
Ja, blixten går att använda i läge manuell blixtkontroll.
TTL-läget fungerar inte.
Nu förstår jag inte riktigt vilken kamera du har för du skriver "Kx2000". Är det en K-x eller K2000 du har?
De är två olika kameror. K2000 är en amerikansk version av kameran i Europa kallad K-m. (några kvarvarande exemplar ursprungligen avsedda för USA såldes även i Europa).
K-x är dess efterföljare.
Men i detta fall spelar det ingen roll, för blixten fungerar i manuellt läge med båda - ej TTL-läget.
Det står i blixtens handbok hur du kopplar om blixten till manuellt läge och där finns även en tabell för vilken bländare som rekommenderas för valt ISO värde till vald brännvidd. Med blixten i manuellt läge så har du ingen automatisk ljusmätning för blixten, så du får därför ställa in bländaren manuellt på kameran efter den tabell som finns i blixtens handbok.
TTL-läget fungerar inte.
Nu förstår jag inte riktigt vilken kamera du har för du skriver "Kx2000". Är det en K-x eller K2000 du har?
De är två olika kameror. K2000 är en amerikansk version av kameran i Europa kallad K-m. (några kvarvarande exemplar ursprungligen avsedda för USA såldes även i Europa).
Men i detta fall spelar det ingen roll, för blixten fungerar i manuellt läge med båda - ej TTL-läget.
Det står i blixtens handbok hur du kopplar om blixten till manuellt läge och där finns även en tabell för vilken bländare som rekommenderas för valt ISO värde till vald brännvidd. Med blixten i manuellt läge så har du ingen automatisk ljusmätning för blixten, så du får därför ställa in bländaren manuellt på kameran efter den tabell som finns i blixtens handbok.
quarc
Aktiv medlem
Det går, men inte med TTL-mätning. Vet inte om 330 har sensor så den kan mäta exponeringen själv, annars får du fota helt manuellt.
Har kollat, 330 har ingen sensor, så du får fota helt manuellt. Det finns två effektlägen på blixten, full effekt (MH) och 1/16 effekt (ML).
Manualen hittade jag här: http://www.cameramanuals.org/flashes_meters/pentax_af330ftz.pdf
bpatron
Ny medlem
Ja, blixten går att använda i läge manuell blixtkontroll.
TTL-läget fungerar inte.
Jag tackar er för hjälpen,det är en k2000 naturligtvis.
mvh bpatron
ckghagen
Avslutat medlemskap
Titta lite på blixtar på ebay hittade dessa som påstås ha PTTL
DEDICATED AUTO PTTL FLASH FOR PENTAX K10D K100D K20D
P-TTL Bounce LCD Power Zoom Flash for PENTAX SLR
Cactus AF45 P-TTL Flash for Pentax K-x K-m K-7 K2000
Något man vågar beställa det är ju lite billigare även billigare om an åket på full tull
DEDICATED AUTO PTTL FLASH FOR PENTAX K10D K100D K20D
P-TTL Bounce LCD Power Zoom Flash for PENTAX SLR
Cactus AF45 P-TTL Flash for Pentax K-x K-m K-7 K2000
Något man vågar beställa det är ju lite billigare även billigare om an åket på full tull