Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

m3mannen

Avslutat medlemskap
Hej jag har en liten fundering kan man använda en blixt som har suttit på en analogkamera till min digitalkamera ?

/Stefan.
 
Hej jag har en liten fundering kan man använda en blixt som har suttit på en analogkamera till min digitalkamera ?

/Stefan.

Det går alldeles utmärkt att tex använda en blixt med inbyggd exponeringsmätning tillsammans med en digitalkamera med hot shoe. Jag använder Nissin 360 TSO /ledtal 36/ISO 100) och Sunpak auto 30DX Thyristor (ledtal 30/ISO 100) till min Pentax K100D och Olympus 7070W. De har tillfredsställande låg spänning över kontakterna, knappt 12 V. Båda blixtarna är omkring 25 år gamla och inte dedicerade till något specifikt kameramärke vilket är en förutsättning eftersom småkontakterna i en dedicerad blixts fot har olika funktioner för olika kameramärken och om det är en blixt med sk TTL.

Har du en blixt som har några småkontakter i botten på skon som är till för enklare kommunikation med kameran än TTL kan du ta bort dem om du är lite händig och isolera överflödiga sladdar inne i foten.

Det kan också vara problem med för hög spänning över kontakterna i blixtfoten resp pc-synksladden. Olika fabrikat tillåter olika hög spänning och en del blixtar, framför allt äldre, kan leverera långt över 100 V vilket är klart olämpligt för de flesta digitalkameror.

Mät spänningen över kontakterna på blixten med ett högohmigt intrument innan du sätter på en äldre blixt på en digitalkamera och läs vad tillverkaren säger i bruxen.

Här kan du ev hitta din blixt och vad den har för spänning:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
 
Vad för kamera och vad för blixt?

En del äldre blixtar har en tendens att bränna elektroniken i nya digitalkameror beroende på hur många volt dom toppar på.
 
tack

tack för svaren jag köper en ny blixt istället vågar inte
prova den gammla blixen.

Mvh

Stefan
 
tack för svaren jag köper en ny blixt istället vågar inte
prova den gammla blixen.

Mvh

Stefan

Det är med stor sannolikhet ingen fara. Om du berättar vad du har för kamera och blixt eller kikar på länkarna ovan kan du troligen få ett säkert svar.

Själv använder jag en Metz 32 ct3 (från 70-talet tror jag) med min Eos 20D.
 
Hej jag har en liten fundering kan man använda en blixt som har suttit på en analogkamera till min digitalkamera ?

/Stefan.

Nja är nog rätt svar. TTL brukar inte vara med i matchen. Kör du blixten manuellt eller i auto så funkar det.

En del blixtar har som sägs ovan fel spänningar vilket kan blåsa rent hur på kretskorten i en modern DSLR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.