Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt vid macrofoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Ska fota lite med mitt Sigma 90mm/2.8. Det går ner till 1:2, men jag kommer även använda en Hoya +1 närbildslins.
Ljuskällan blir studioblixtar (med blixtmätare såklart).
Min fråga är: Måste jag korrigera värdena från blixtmätaren när jag är i 1:2 läget, och hur blir det med närbildslinsen?

För visst släpper macroobjektivet in mindre ljus ju närmare man fokuserar? Eler är jag helt ute och cyklar?
 
Ja, du måste lägga på ett steg vid 1:2. Du behöver dock inte lägga på extra för linsen.

Förresten så blir det nog lite mindre än ett steg. Tamrons makro minskar brännvidden vid fokusering och förlorar således inte fullt lika mycket ljus som rent utdrag skulle göra. Kör du negativ eller dia?
 
jimh skrev:
Ja, du måste lägga på ett steg vid 1:2. Du behöver dock inte lägga på extra för linsen.

Förresten så blir det nog lite mindre än ett steg. Tamrons makro minskar brännvidden vid fokusering och förlorar således inte fullt lika mycket ljus som rent utdrag skulle göra. Kör du negativ eller dia?

Jag kör dia, men objektivet är ett Sigma. Är det samma princip som Tamrons?

Ska jag blända upp 2/3 steg?
 
jimh skrev:
Vad har objektivet för närgräns vid 1:2?

Heja Internet! : )

Sigma AF 2,8/90mm Macro:

Lens construction: groups: 9, elements:9
Angle of view: 27
Minimum aperture:22
Minimum focusing distance: 32 cm (1:2),
22 cm (1:1)



Det följde tydligen med en försättslins för att uppnå 1:1, men den fanns inte med när jag köpte mitt beg:ade exemplar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.