Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Lasse

Medlem
Halloj, ska fota ett bröllop i helgen och har fått låna en sb600 till min Nikon d80, skulle dock behöva lite tips om inställningar mm till sb:n då jag inte fått med ngn instruktionsbok. kanske även skall tala om att jag e nybörjare på extern blixt...
Tackar på förhand

Lasse
 
Det låter lite tufft att göra din premiär med extern blixt (utan instruktionsbok dessutom) på ett bröllöp där brudparet förmodligen har ganska höga förväntningar på resultatet.
Jag har inga andra tips än att du ägnar veckan åt att plåta med blixt och helst i liknande miljöer som där bröllopet äger rum. När helgen kommer ska inställningar och dylikt sitta i ryggmärgen.

Lycka till!

---/Thomas
 
Tackar thomas, självklart kommer jag fota som en galning under veckan för att testa. är egentligen ingen fan av blixt men kan ju kanske behövas ibland, så jag va mest ute efter några: att tänka på eller gör absolut inte. Men efter veckan är jag kanske lite kunnigare.

Lasse
 
Tackar för visat intresse, gillad kaffefilter grejen skall absolut testas. Om jag har förstått rätt angående foto i kyrkan så är nästa blixt en dödssynd.. så där hade jag tänkt mig mig stativ och lite längre exp, borde funka åtminstone under själva akten. Förhoppningsvis så är det kanon väder vid fotande utanför kyrkan så då kanske blixten är överrek. men kan vara bra att lätt upp med den.

Ps. Har försökt läsa alla "do and don´t" angående bröllops foto...D.s

Lasse
 
Hej Per

kollade tråden, lite bra tips men det mesta gav ju bara skrämselhicka. I detta fall vet bp om att jag är en glad amatör och tycker mest att det ska bli roligt att jag fotar dem, av samma anledning gör jag detta, för att det är roligt. Självklart så kommer jag att göra mitt yttersta för att det ska bli så bra som möjligt, men som sagt är en glad amatör och inget proffs.

Men tråden va intressat.

Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.