Annons

blixt till pentax K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

hr510

Medlem
Hej.

Tänkte köpa en billig blixt som julklapp till mig själv och jag har kollat lite på sigmas EF-530 DG ST och 530 Super.

Är det värt att lägga till pengar och köpa en super?

Jag är helt nybörjare på blixtar så jag vet inget om vilka funktioner man ska ha.

Såg att Cyberfoto hade en som hette Dörr oxå för 1500kr kan det vara något?

Vad tror ni som kan???

//Oskar

EF-530 DG ST kommer du inte kunna köra med någon typ av trådlös sändare. Kanske inget du behöver i början men det är bra att veta innan köp.

Satsa på kraftfull blixt för att ha kul!

Hej.

Tänkte köpa en ...
//Oskar

Hej Oskar! Sett till pris och funktion så rekommenderar jag dig att ta en närmare titt på Metz 48AF-1 som finns för Pentax/Samsung. Om den klarar trådlöst bör du kolla upp, men den verkar både hyfsat kraftfull och har en del finesser. Framförallt är den ungefär hälften så dyr som Pentax bästa blixt AF 540 FGZ som jag själv har en. Om jag skulle köpa en extrablixt skulle jag personligen köpa den ännu lite kraftfullare Metz 58AF-1 som fortfarande ligger 1500 kr under Pentax bästa. Den från Sigma som brukar nämnas är säkert bra och billigare den med, men Metz verkar ändå lite mer "spännande". Jämför specifikationerna så får du se...

Mitt råd är att du tar i lite och satsar på en kraftfull blixt. Det är det värt. Annars har du inga marginaler att leka med för att få till bra blixtbilder med bouncers etc., och då blir din billiga blixt snart liggande och kommer bara fram när du absolut måste, inte för att det är speciellt kul. Att ta så bra blixtbilder att knappast någon noterar blixtljuset är en stor konst, för blixtljus är effektivt men blir väldigt lätt fult ur ljussynpunkt. Jag jobbar hårt för att nå längre men det krävs mycket övning, och jag är absolut inte framme än.

Mvh/Staffan

Senast ändrad:
Jag har Dörr-blixten och som blixt fungerar den bra för mig. Ställer den oftast manuellt och riktar den i taket/väggen. Den går alltså att vinkla relativt bra.

Verkar dock inte gå att köra den trådlöst, vilket jag hade önskat. Skulle säga att Dörr-blixten är ett helt okay val, gärna att man hittar den beggat. Köpte den förra året på Cyberphotos julkalender för nedsatt pris.

Annars får du mer om du lägger några hundringar extra. Kunna fota trådlöst skulle jag önska.

Kan varmt rekommendera Metz 58:an....högklassig blixt såväl gällande funktion som byggkvalitet :) Kan göra allt som Pentax bästa blixt, plus har lite extra godsaker också (sekundär blixtlampa tex) och är bättre byggd.

Har haft en Sigma 530 ST till en K20 jag hade tidigare. Sigman var osäker i exponeringarna....ibland överexponerade den oförklarligt i P-TTL läge. Manuellt går den endast att ställa i ett fåtal effektlägen (full styrka och 1/16-dels som enda val tror jag) => svårhanterligt. Metzen är blocksäker....plus har inbyggd egen ljusmätare. Väldigt värdefullt vid porträttfoto eftersom Pentax förblixtsystem P-TTL väldigt ofta ger "lazy eyes"....dvs förblixten får folk att blinka när den riktiga exponeringen görs någon millisekund senare...speciellt barn som har ultrasnabba reflexbanor.

Metz 48:an är också fin....MEN går enbart att köra med P-TTL eller manuellt.

Senast ändrad:
En till röst för Metz 58 här... Har den till min Pentax K10D och den fungerar kanonbra. Har inte ångrat en sekund att jag inte köpta en pentaxblixt.

Hej.

Tack för alla svar.

Jag har en maxbuget på 2500kr.

Kollade på Metzen och den verkade fin.

Läste även lite om Dörr och dom verkar klaga på ett tjutljud.

Jag har inte jättestora krav då jag i dagsläget bara vill ha något som är bättre än popup blixten på kameran.

Mvh Oskar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar