Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Hej!

Nu när man har börjat räkna ner dagarna mot den 25:e tänkte jag att man kanske skulle ta och köpa en blixt eller två.

Den ena blixten jag skulle behöva är till min F80. Börjar bli trött på att använda den inbyggda blixten. Dessutom kan jag bli ganska inspirerad av kompisars kort som använt externa blixtar (vilket är fel för det är ju jag som ska inspirera mina vänner ;) ) Det ska vara en allround blixt iom att jag använder mig av ganska blandade motiv.

Den andra blixten tänkte jag skaffa till min lilla festkamera, en Nikon EM. Eftersom jag inte är så rädd om den och nästan bara tar festbilder med den så kan det egentligen vara vilken blixt som helst. Bara den fungerar till 100%...

Är det någon som har några tips? Vad kostar en bra blixt till F80:n tro?

Mvh
Robert

Nikon

Hej ..

Nikon SB28 är en ruskigt bra allroundblixt som fungerar bra ihop med F80. Ta och investera i en bouncer åxå (ca:250:) SB28:an kostar nog runt 3500:- Har en själv och är mycket nöjd!
Kolla nikons hemsida för info! <nikon.com>

Mvh / Martin

SB28:an verkar utan tvekan vara en jättebra blixt. Men priset ligger högt. 3500:- är bara exkl. moms. Inkl moms kostar den 4285 (på cyberphoto) vilket är en hel del.

Läste recensionerna som fanns här på fotosidan på SB28:an och det kanske finns mer prisvärda blixtar. Hur är exempelvis Metzblixtarna?

Re: Nikon

sure-shot skrev:
Hej ..

Nikon SB28 är en ruskigt bra allroundblixt som fungerar bra ihop med F80. Ta och investera i en bouncer åxå (ca:250:) SB28:an kostar nog runt 3500:- Har en själv och är mycket nöjd!
Kolla nikons hemsida för info! <nikon.com>

Mvh / Martin

bekräftar ovanstående.. innan bekantskapen med SB28 så avskydde jag blixt, nu ligger den alltid med i väskan. Ger nästintill omärklig färgpunch eller ljusupplättning, mao räddar till synes omöjliga bilder.

Du kan annars hitta begagnade SB24 för en skaplig peng, jag sålde en i mint condition för 1200 inkl manual, kartong mm. Denna integrerar fint också men är inte riktigt lika sofistikerad som SB28. Metz har en bra blixt som fick toppbetyg någonstans (Foto?), passar också bra på din kamera och är nog aningen billigare. Lycka till.

Mvh
Johan

Om du inte vill betala så mycket så kan du ju satsa på en Sigma 500-st. Den säljs för ca 1900 hos Expert.

Varför inte en Nikon SB50dx? (ca 2200kr) Den är ju speciellt framtagen för att användas med kameror med inbyggd blixt. Det är nog den enda externa blixt som kan användas samtidigt med den inbyggda blixten. Den externa riktar man alltså i taket och så fäller man ner den inbyggda diffusionsskivan framför den inbyggda blixten. Det borde kunna bli bra. Dessutom har den lite inbyggda finesser för trådlös TTL-exponering. Det har ingen annan Nikon-blixt. Just det är en finess som gör att jag är lite intresserad av att komplettera min utrustning med en SB50dx.

En stor nackdel är att den använder lithiumbatterier, vilket innebär att varje blixt på full effekt kostar ca 30 öre.

Jag vill betona att jag inte har provat SB50dx, och inte har hört talas om någon som gjort det.

SB 27

Jag läste lite om SB27:an och på cyberphoto stod det så här "Inte ledbar, så du kan slå den i taket och sedan bygga den så platt och nära optiken att när du använder tele löper du risk att få röda ögon".

Vad innebär att en blixt inte är ledbar?

jag köpte en metz 40 af4 (tror jag det var) för cirka 1800 spänn. den är rätt okej. ledtal 34 om jag inte minns fel. jättedåligt är dock att den inte går att vrida i sidled, och att den inte synkar på alla tider som sb-28 troligen gör.

eftersom jag inte har råd att punga ut med 4000 spänn för en blixt (nåja, 3000 då. kanske kan få 1000 för metzen) så får jag nöja mig med den jag har :)

Med ledbar menas att blixthuvudet går att vrida,uppåt och åt sidorna.På SB 27 finns en inbygd adapter för att slå blixten i taket,eller i väggen.Även en inbyggd bouncer finns.Lika bra som SB 28 är det naturligtvis inte.Men den duger gott och väl till mina blixtbehov.

....Anders Andersson

Det finns ett antal olika blixtar men jag plåtar själv med en SB-24 och är mycket nöjd. Priset för en begagnad sådan är också rimligt. Skulle jag köpa en ny blixt skulle jag nog satsa på Metz 54 MZ3. Den har ett bra pris på cirka 3000.- inkl moms och kan användas till olika kameramärken.

Nikkormat El och blixt

Hejsan!
jag har ärvt en Nikkormat El från 1972 i nyskick av min far. Den är bestyckad med en National blixt som jag undrar om man kan göra något bättre av.... Kamerahuset är ju toppen men jag önskar tips på hur man kan optimera denna utrustning med en blixt som är anpassad (inte overkill) för denna kamera.

Nikon Kundservice rekommenderade mig att köpa SB-16 B men den ´kostar närmare 4500:- och det tycker jag är lite dyrt...

Om jag skall leta efter en begagnad blixt (av något märke, behöver inte vara Nikon) vad skall jag söka efter (modell? märke?) som motsvarar de kvaliteter som denna kamera har!

Tacksam för svar!!

[email protected]

Eftersom min Nikon inte pratar TTL så köpte jag en enkel blixt från Metz och den fungerar som den ska.

När jag behöver en fräckare blixt så kommer jag nog att snegla på den tillverkaren igen. Visst är Nikons blixtsystem erkänt bra men jag anser att det inte är värt den extra utgiften med tanke på hur lite jag använder blixten.

Vänligen,
Jörgen

Tack för alla svaren.

Det tål verkligen att tänkas på. Ska läsa allt om dom blixtar som ni har rekommenderat. Jag tycker att SB28:an verkar absolut bäst men frågan är om jag är beredd på att slänga ut så mycket pengar för en blixt. Finns många kameratillbehör jag kan köpa om jag väljer en Metz istället. Fast och andra sidan slipper man kanske byta i framtiden...

Så till min manuella kamera, Nikon EM. Kan man slänga på den enklaste och billigaste metzblixt där är, exempelvis Metz 20 BC-6? Eller bör jag tänka på något? Jag är totalt nollställd när det kommer till gamla manuella kameror... :)

RobGum skrev:
Så till min manuella kamera, Nikon EM. Kan man slänga på den enklaste och billigaste metzblixt där är, exempelvis Metz 20 BC-6? Eller bör jag tänka på något? Jag är totalt nollställd när det kommer till gamla manuella kameror... :)

Nikon EM har väl vanlig blixtsynk och då kan du säkert använda samma blixt till bägge kamerorna. Jag har en Metz 32 Z-1 till min Nikon FM2n och det känns som om den kombinationen täcker mina behov. Jag har iofs inte TTL men blixten har egen ljusmätning och det underlättar en del.

Dessutom vill jag tillägga att min lokala butik var billigare än de på nätet.

Jörgen

Jörgen - Din lokala butik råkar inte ligga i stockholmsområdet? :)

Tanken med min EM är att köpa en så enkel blixt jag bara kan hitta. Jag har bara kameran med mig på fester eller andra tillfällen när jag inte vågar ha med mig F80n. Tänkte då att det är bra om blixten är så billig som möjligt...

RobGum skrev:
Jörgen - Din lokala butik råkar inte ligga i stockholmsområdet? :)

Sorry -- Lund.

Tanken med min EM är att köpa en så enkel blixt jag bara kan hitta. Jag har bara kameran med mig på fester eller andra tillfällen när jag inte vågar ha med mig F80n. Tänkte då att det är bra om blixten är så billig som möjligt...

Tuta och kör med den du tänkte, hör med säljaren att synken stämmer. Däremot så är kanske alltför enkla blixtar omständiga på fester, speciellt om man själv deltar (då föredrar jag engångskameror). Se till att få blixten på öppet köp så att du kan känna efter om det känns rätt.

Jörgen

manuellt

Jag använder en Nikon F2 som inte har några automatiska inställning, vare sig med eller utan blixt. Till den har jag en Nissin blixt med ledtal 28 och någon form av ljussensor/automatik.
Använder inte blixten ofta men när jag så gör så ställer jag helst in blixten i manuellt läge och lär mig förhoppningsvis lite också. Automätningen på blixten litar jag inte på så mycket. Det känns mer som en onödig detalj.

Min F2 har blixtsynk på 1/80s och det borde väl vara ca 1/60s på de äldre Nikkormaterna. EM har väl synktiden 1/90s.

Tille skrev:
Det finns ett antal olika blixtar men jag plåtar själv med en SB-24 och är mycket nöjd. Priset för en begagnad sådan är också rimligt. Skulle jag köpa en ny blixt skulle jag nog satsa på Metz 54 MZ3. Den har ett bra pris på cirka 3000.- inkl moms och kan användas till olika kameramärken.

Nu har jag bestämmt mig. Det tog sin tid men Metz 54 MZ3 är den jag tycker verkar mest prisvärd. En verkligen bra blixt för sitt pris med ett riktigt högt ledtal. Tack för tipset...

Jag funderar oxå på att investera i en extern blixt till min F80.
SB50 verkar bra, men är det någon som har provat den? Ledtalet är på endast 22 - räcker det?
SB50 är dessutom utrustad med TTL trådlös slavblixt - vet någon hur det fungerar?
/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar