Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en SB-50DX och jag är nöjd. Nu är inte jag ngn expert på långa vägar men jag tycker mina blixtbilder blivit bra. Hittills så har ledtal 22 räckt för mig. Men visst var det en sak som jag tvekade över inför mitt köp. Ledtalet är ganska mycket lägre än andra blixtar för samma pris. Jag gillade dock att man använder den inbyggda blixten som upplättningsblixt genom diffusionsskivan.
Kan man räkna ihop ledtalet på den inbyggda blixten (12) med SB 50 (22 (ISO 100 vid 35 mm))? Gissar att det inte är så enkelt att bara summera och få 34 totalt i ledtal?
Om man vill använda SB50:n som slavblixt så trycker man på en knapp, sätter blixten där man vill ha den och slutligen så finns det en ljussensor som känner av när blixten från kameran löses ut. Därmed löser SB50:n ut. Räckvidden på ljussensor tror jag är ca 7 m.
Hoppas att du förstår hur jag menar...

Senast ändrad:
Det här är ju en gammal diskussion men: Gamla blixtar kan man hitta hur billigt som helst. Själv köpte jag en liten Nissinblixt ("computeraggregat") för 40kr på myrorna. Fungerar jättebra. Passar bra till min Kiev 35a som väntas dimpa ner i brevlådan på måndag. Mums.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar