Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

W.Lindholm

Avslutat medlemskap
Letar blixt till min Mr Nikon ingen idee och köpa någon som inte ger en det man vill ha vid en fotografering då kan jag lika väl vara utan.

Jag vill ha denna blixt, känns ok Nikon SpeedLight SB-900

Men finns det andra märken? som är "lika bra" men billigare!

Är ny på systemare
 
Billigare är ju naturligtvis en begagnad SB-600 (1500-2000) eller en SB-800 (2000-2500)

Andra märken känner jag till dåligt. Det beror ju lite på vad Du ska göra med blixtarna.
Ska de fjärrstyras från kameran eller ska de bara sitta "rätt på"?
Ska Du använda fler än en blixt?

/Peter
 
Billigare är ju naturligtvis en begagnad SB-600 (1500-2000) eller en SB-800 (2000-2500)

Andra märken känner jag till dåligt. Det beror ju lite på vad Du ska göra med blixtarna.
Ska de fjärrstyras från kameran eller ska de bara sitta "rätt på"?
Ska Du använda fler än en blixt?

/Peter


Jag vill ha en som är lika bra som just denna, med alla dess funktioner
 
Min åsikt

När jag köpte min första utrustning så köpte jag en SB-900 direkt. Kände att köper jag en sådan fin blixt så kan jag växa och utvecklas med den ett bra tag framöver.

Investera i bra saker direkt är min åsikt. Kolla på blocket osv, finns beg. som är något billigare! Annars kolla på en SB-800 eller 600 som vissa skriver.
 
Själv har jag en SB-600 och har aldrig känt ens ett litet behov av att uppgradera. SB-900 må kanske ha lättare menyer o lite mer ljusstyrka (o kanske nåt annat jag missat), men kan väl inte vara värt dom massor med extra tusen kronorna?
 
Förmodligen är det så att köper man en produkt vid första tillfället blir man van att arbeta med den. Då håller man fast vid den eftersom man kan den och tycker den är bekväm.

Jag har en Iphone3Gs och känner inget behov att att köpa en Iphone4, eftersom min mobiltelefon fungerar utmärkt (bara för att jämföra).

Tror att du kommer bli nöjd med både 600, 800 och 900.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.