Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

math_a

Medlem
Hej!
Jag skall köpa en blixt till en Nikon D80 som tack för fotohjälp, och skulle behöva lite köpråd inför detta då jag inte är tillräckligt kunnig om detta.
Några blixtar jag har hittat är:
* Metz 54MZ-3 Nikon
* Metz 44 AF 3 N (Nikon)
* Metz 40AF-4N för Nikon
* Nikon SpeedLight SB-50DX

Är någon av dessa att rekommendera?

Det var någon som nämnde Metz, men om det är bättre att köra på deras egna grejer så gör jag gärna det.

Kan det rekommenderas någon speciell modell? Vad skiljer dem?

Jag kör SB-800 till min D80. Det var den bästa investering jag gjort. Även om man växer ur huset kommer du att behålla blixten.
Den stora nackdelen med SB-800 är att man vill ha fler.....

När dollarn är nere under 6 spänn finns det ingen anledning att inte unna sig en SB-600.

Precis som med Martins SB-800 köp så är mitt köp av SB-600 en av mina bästa investeringar. Kör den på D80 och allt funkar skit bra. En suverän blixt helt enkelt. Rekomenderas. Vet inte direkt skillnaden mellan dom mer än att 800:an kostar en tusing mer.

Samma här fast jag kör SB-800 , den är sanslöst bra när man börjar lära sig den!
Rekas starkt!

Tack så mycket för era åsikter, mycket värdefullt för en ej så insatt!
Med tanke på prisklassen så lutar det nog åt en SB-600, som verkar vara ett bra val.
Är det någon som har någon erfarenhet av Någon av Metz blixtarna? Hur står dom sig mot dessa Nikon?

Ludix skrev:
Precis som med Martins SB-800 köp så är mitt köp av SB-600 en av mina bästa investeringar. Kör den på D80 och allt funkar skit bra. En suverän blixt helt enkelt. Rekomenderas. Vet inte direkt skillnaden mellan dom mer än att 800:an kostar en tusing mer.
Man får med en bouncer till SB-800 som annars hade kostat 300kr. Sen får man med två färgfilter, den har lite högre ledtal, kan vinklas ner 7 grader, finns en speciallucka så man kan köra 5 batterier för att korta ner laddtiden. Men den största skillnaden är att SB-800 kan användas som Commander och styra andra SB-800 och SB-600. Nu har D80 redan den funktionen inbyggd om man kan stå ut med att den inbyggda blixten slår lite.

Nikon har ett fiffigt ir-filter man sätter framför styrblixten på kameran. Med detta slipper man reflexer i objektet från styrblixten. Speciellt användbart vid produktfotografering. Det kostar inte mycket mer än en hundring.

SB-800:ans femte batterifack kortar laddtiden avsevärt. Det skymmer dock displayen en del på ovansidan på D80:n

//Martin

http://www.soptunna.se

Zotamedu skrev:
Man får med en bouncer till SB-800 som annars hade kostat 300kr. Sen får man med två färgfilter, den har lite högre ledtal, kan vinklas ner 7 grader, finns en speciallucka så man kan köra 5 batterier för att korta ner laddtiden. Men den största skillnaden är att SB-800 kan användas som Commander och styra andra SB-800 och SB-600. Nu har D80 redan den funktionen inbyggd om man kan stå ut med att den inbyggda blixten slår lite.

Dock är den inbyggda blixten inte så stark så räckvidden varierar kontra en SB-800. Finns som sagt en SG-3IR-panel man kan köpa så att man slipper blixtljuset från den inbyggda blixten, samt att man kan gå in i commander mode och dra ner värdet också, för att motverka det något.

Kan i alla fall säga att AF-lampan i både SB-800 och 600 är kung att ha när det är lite mörkare, fokus träffar betydligt bättre! (Man kan stänga av blixten på SB-800 så att den fungerar bara som AF-lampa, vet inte om det är samma i SB-600.)

Personligen tycker jag att det vore dumt att köpa något annat än Nikons egna, vet inte hur bra andra märken stödjer TTL-funktionen, och CLS (Creative Lighting System) vore ju dumt att missa. Det är grymt kul att leka med!

Jag har både en Sb-800 samt en Sb-600.

Sb-800an är en alldeles fantastisk blixt!
Jag använder dom tillsammans ute i fält om jag behöver lite extra kräm. Perfekt att köra trådlöst med. Sb-600an har jag bara testat nån enstaka gång på kameran mest för att se om den funka överhuvud taget ;)

Kör jag bara med 1st blixt är det alltid sb-800an som sitter på. Och som nån nämnde. Köper du en sb-800 kommer du inte behöva byta, även om du växer ur d80n och kommer köpa en d3a så är 800an fortfarande det bästa valet. Men har man inte dom visionerna duger en sb-600 hur bra som helst.

Jag skulle defintivt köpa nån av dessa 2 blixtar. Varför söka andra märken när orginal är så otroligt bra?

Passa på och beställ hem en Sb-600 från bhphoto. under 2000:- momsad, tullad och fraktad hem till dörren!

Det låter som det vore dumt att välja någon annan än sb-600 eller sb-800. Mycket intressant och lärorikt att höra era åsikter.
Jag var inne på bhphoto och tittade och det verkar som man kan fynda rejält. Är det någon som har handlat därifrån? Fungerar det som det ska? Inga extra avgifter eller liknande som tillkommer på priserna som finns på sidan (förutom frakt såklart)?
Det finns två varianter på de båda nämnda blixtarna: imported och usa. Vad skiljer dessa, någon som har koll?

math_a skrev:
Det låter som det vore dumt att välja någon annan än sb-600 eller sb-800. Mycket intressant och lärorikt att höra era åsikter.
Jag var inne på bhphoto och tittade och det verkar som man kan fynda rejält. Är det någon som har handlat därifrån? Fungerar det som det ska? Inga extra avgifter eller liknande som tillkommer på priserna som finns på sidan (förutom frakt såklart)?
Det finns två varianter på de båda nämnda blixtarna: imported och usa. Vad skiljer dessa, någon som har koll?

Det funkar smidigt. Lägg blixten och dina tillbehör om du väljer med några (gärna en bouncer, dom är billiga) Sen pröjsar du med kreditkort. Du kommer se direkt vad frakten och allt blir. Grejerna skickas oftast samma dag. Lägg sedan på 25% i moms samt 7% i tull.

När grejerna anlänt till sverige och är på väg till dig kommer ups ringa upp dig på angivet telenummer och fråga om du vill betala moms, tull via kort eller kontant. Gör ditt val och så är allt kirrat.

Sist jag beställde därifrån gick det ruggigt snabbt. Beställde en Tisdag FM, och fick det på Torsdag EM.

En annan grej värd att notera är ju att bouncern följer med tillsammans med Sb-800!
Plus lite filter o annat.
Och skulle jag köpa från USA skulle jag inte tveka att ta SB-800 framför 600an.
Inte i Sverige heller för den delen.

Det här låter ju hur bra som helst! Trodde det skulle vara ett "större projekt" att handla från USA!
Är det någon som vet om det är någon funktionsmässig skillnad mellan de två tillgängliga modellerna "imported" och "USA"?

math_a skrev:
Det här låter ju hur bra som helst! Trodde det skulle vara ett "större projekt" att handla från USA!
Är det någon som vet om det är någon funktionsmässig skillnad mellan de två tillgängliga modellerna "imported" och "USA"?

Nej det är ingen skillnad.

/kent

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto