På frågan blixt eller inte blixt kan jag säga som så att blixt är bättre än man tror. Köpte mest blixt för att barn inte är stilla och bilder tagna på t ex 1/60 med rörliga motiv är så suddiga. Förväntade mig inte några underverk, men upptäckte snabbt att blixt inte var så dumt.
Studsar man blixten i taket, får man ett underbart ljus. Har inga problem att fotografera med blixt, blir väldigt nöjd med bilderna.
Sen började man experimentera lite mer med att ha blixten externt, dvs inte monterad på kameran. Då kan man plötsligt rätt enkelt börja leka med skuggor och få väldigt kraftfulla bilder, utan allt för mycket ansträngning.
Nu i sommar har jag märkt att blixten är utmärkt utomhus. Starkt solljus gör ansikten och framför allt ögon väldigt mörka. Lite blixtljus i ansiktet och man har ögon som gnistrar.
Det enda jag ångrar mig såhär efter ett halvår med blixten, är att jag köpte den billigare modellen. Känns som att det hade varit värt med ett par extra hundralappar för lite mer kräm och lite fler funktioner.
På ämnet har jag också hört att Metz är bra. Kolla även på Yongnuo. Och skaffa en med automatik, TTL eller vad det nu heter till Pentax. Lättare när man leker runt