Annons

Blixt till K-5II

Produkter
(logga in för att koppla)

mats.johansson.794

Aktiv medlem
Hej, köpte en K-5II i somras och är mycket nöjd. Håller nu på att bygga upp min kameraväska och vill gärna ha tips om blixt. har tittat på en Dörr DAF42/480 för tusenlappen eller DFC50 för 1500.. Pentax egna kostar betydligt mer. Är de värda pengarna?
Jag är ingen fantast av att fota med blixt utan den kommer mest användas för vardagsbruk. Har ingen ambition av att bygga upp studio.
 
Daf42

Jag har den uppgraderade modellen av DAF42, även den äldre (som inte fungerar med K5). Det är en enkel och prisvärd blixt som fungerar utmärkt. Jag använder inte längre blixt, men den dag jag behöver lite extra fyllnadsljus är den ett bra budgetval.
 
K5

Med K5 och TaVläget (bländare 2-2,8 och 1/60sek) tycker jag personligen det går utmärkt utan blixt. Upp till Iso 4000-6000 ger ett vackert brus i bilderna, uppåt sämre men fortfarande användbart till Iso 8000. Enda gången jag kan tänka mig att blixten kommer fram... är som upplättningsljus i motljus, annars ger det ökade dynamiska läget (skuggkomp och högdagerdämp) i K5 möjlighet att plocka fram information i skuggor och plocka ner högdagrar i skarp sol. Men det beror naturligtvis på, vill man ha brusfria bilder är blixten nödvändig när det börjar skymma...
 
Jag skulle i första hand rekommendera Metz blixtar som ofta funkar lika bra som originalblixtar (ibland även bättre). De har även väldigt bra support, och med USB-porten på blixten är det lätt att uppgradera mjukvaran om Metz skulle upptäcka några problem.

De billigaste blixtarna skulle jag unvika, då de aldrig riktigt funkat som de ska när jag provat de.

Metz 52 för ca 2000:- tycker jag är riktigt prisvärd då den presterar liknande som Pentax topp-blixt för det dubbla.
 
På frågan blixt eller inte blixt kan jag säga som så att blixt är bättre än man tror. Köpte mest blixt för att barn inte är stilla och bilder tagna på t ex 1/60 med rörliga motiv är så suddiga. Förväntade mig inte några underverk, men upptäckte snabbt att blixt inte var så dumt.

Studsar man blixten i taket, får man ett underbart ljus. Har inga problem att fotografera med blixt, blir väldigt nöjd med bilderna.

Sen började man experimentera lite mer med att ha blixten externt, dvs inte monterad på kameran. Då kan man plötsligt rätt enkelt börja leka med skuggor och få väldigt kraftfulla bilder, utan allt för mycket ansträngning.

Nu i sommar har jag märkt att blixten är utmärkt utomhus. Starkt solljus gör ansikten och framför allt ögon väldigt mörka. Lite blixtljus i ansiktet och man har ögon som gnistrar.

Det enda jag ångrar mig såhär efter ett halvår med blixten, är att jag köpte den billigare modellen. Känns som att det hade varit värt med ett par extra hundralappar för lite mer kräm och lite fler funktioner.

På ämnet har jag också hört att Metz är bra. Kolla även på Yongnuo. Och skaffa en med automatik, TTL eller vad det nu heter till Pentax. Lättare när man leker runt :)
 
Jag har både en Metz 58 AF-2 och en Pentax 540. Metz fungerar mycket bra och har fler funktioner än Pentax-blixten. Den har även en bättre mekanisk känsla när man hanterar den. Den har även längre tid innan den går i vila, vilket är bra när man använder den som underblixt till fotobordet. Den behåller inställningarna under tiden som den är i vila vilket Pentax-blixten inte gör.

Min rekommendation är Metz, ta i rejält när du köper blixt, det är aldrig fel att ha möjlighet till mycket ljus.

/Mats
 
Har använt den förra versionen av Dörr DAF 42 till en K-x vilken alltid exponerat klockrent, men det verkar vara lite olika på olika kameramodeller. Den stora nackdelen med den blixten som jag ser det är att den tjuter väldigt mycket när den laddar, vilket den gör titt som tätt när den är på.
 
Manuell blixt yongnuo yn-560 ii och iii är riktigt bra, som sagt manuell men prisvärda 400kr inkl frakt
Finns en uppsjö demo på Youtube, Resentionerna här på fotosidan är bra att kolla.
/Anders
 
Jag har både en Metz 58 AF-2 och en Pentax 540. Metz fungerar mycket bra och har fler funktioner än Pentax-blixten. Den har även en bättre mekanisk känsla när man hanterar den. Den har även längre tid innan den går i vila, vilket är bra när man använder den som underblixt till fotobordet. Den behåller inställningarna under tiden som den är i vila vilket Pentax-blixten inte gör.

Min rekommendation är Metz, ta i rejält när du köper blixt, det är aldrig fel att ha möjlighet till mycket ljus.

/Mats

Det går att stänga av självavstängningen på Pentax. Jag har gjort det, men kommer inte ihåg hur jag gjorde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.